Sztrájkra készülnek a közeledési dolgozók
Úgy tűnik beszállnak a szakszervezetek Budapest megvédésébe. A szakszervezetek állítólag erősen vizsgálják, milyen eszközökkel tudják felhívni a politikusok figyelmét arra, hogy „el kellene gondolkozniuk” amiatt, hogy a főváros csődközeli helyzetbe sodródott.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a helyzet teljesen értelmetlen, egész egyszerűen nem történhet meg, hogy a fővárosi közszolgáltatások ne működjenek, hogy a munkavállalók ne kapják meg a fizetésüket. Az opciókat még vizsgálják, de az biztos, hogy „kemény eszközhöz” kell nyúlniuk a figyelmeztetés érdekében.

Terítéken van a munkabeszüntetés, de alapos vizsgálatot igényel, hogy a jelenlegi jogi környezetben ennek milyen formája lehet jogszerű – közölte Naszályi Gábor, az egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.

Mint ismeretes 2025 közepére eljutott oda az 1,7 milliós főváros, hogy azt kell felmérniük, milyen közszolgáltatásokat kellene visszafogniuk, hogy ki tudják fizetni a kormány által kivetett szolidaritási hozzájárulást. A fővárosnak nem nagyon maradt mozgástere, már csak a bírósági döntésekben bízhatnak, de ettől még pénze nem lesz Budapestnek.

A kormány által beszedett, szolidaritási adó idén már 89 milliárd forintra emelkedett.

Budapest „vészhelyzeti terv” összerakására kérte fel a város közlekedésszervező cégét, a BKK-t. Jelenleg azt vizsgálják, hogy milyen kapacitáscsökkenést jelentene a közlekedésben, illetve más budapesti cégeknél, hogy a kiadásokat csökkentsék.

A szakszervezeti vezető Naszályi Gábor szerint rövid távon biztosan nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni a fővárosi közösségi közlekedésben. Egy jelentős leépítéssel pedig szerinte alapjaiban szűnne meg az a rendszer, ami most működik. Erről azt mondta, hogy a főváros káoszba fulladna, a közösségi közlekedés helyett sokan választanák inkább az autót, így nem csak a közösségi közlekedés lenne élhetetlen, hanem általában a közúti közlekedés. Ráadásul szerinte egy BKK-t érintő drasztikus leépítés után lehetetlen volna visszaépíteni a kapacitásokat a mostani szintre, még akkor sem, ha javulna a finanszírozási helyzet. Ezt azzal indokolta, hogy az elbocsátott munkavállalókat nem lehet egyszerűen visszaszerezni. Emlékeztetett rá, hogy a buszágazatban épp rendeződött a létszámhiány, azonban a kötött pályás ágazatokban mind vezetőből, mind szerelőből hiány van.

A közösségi közlekedésben jelentős megtakarítást nem lehet elérni anélkül, hogy az elképesztő társadalmi károkkal járna – ezt pedig Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke közölte.

A fővárosi önkormányzat költségvetésének mintegy kétharmadát teszi ki a közösségi közlekedés, számszerűen évi 270 milliárd forint körüli összeget kap a közlekedésszervező BKK, ebből mintegy 240 milliárd forint a közvetlen közösségi közlekedési kiadás. Ehhez képest 50 milliárd forint vagy akár csak néhány tízmilliárd hatalmas summa, amit nem nagyon lehet összespórolni.

(T.Cs.)
2025.05.31 15:19:44


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!