Orosz klasszikus zenei sztárok térnek vissza az európai színpadokra
A Kijevvel való szolidaritás gesztusaként a művészeti világ lemondta az oroszországi koncerteket, eltávolította repertoárjából a híres klasszikusokat, mint például a Diótörőt és a Hattyúk tavát, és felhagyott az együttműködéssel Vlagyimir Putyin elnökhöz kötődő művészekkel.

De három évvel később Oroszország legnagyobb sztárjai közül néhányan csendben visszatérnek az európai színpadokra. Ez Moszkva győzelme egy olyan időszakban, amikor az ellenzői a globális elszigeteltség megszüntetésére és az orosz művészet és kultúra puha fegyverként való használatára fogadnak.
Mikola Tocsickij ukrán kulturális miniszter szerint az európai művészeti színtérnek „kétszer is meg kellene gondolnia”, mielőtt orosz művészeket fogadna be, és „nagyon kockázatosnak” nevezte az orosz kultúra reintegrációját, miközben Moszkva teljes körű inváziója folytatódik.
„Amikor Oroszország aktív kulturális fellépést folytat a saját országában, az azonnal dezinformációról és valamiféle agresszió előkészítéséről szól” – mondta. Glenn Micallef, az Európai Bizottság kultúráért felelős tagja egyetért ezzel: „Az európai színpadoknak nem szabad teret biztosítaniuk azoknak, akik támogatják ezt az Ukrajna elleni agresszív háborút.”
Az uniós finanszírozással kapcsolatos viták
2008-ban Valerij Gergijev, Oroszország egyik leghíresebb karmestere propagandakoncertet adott a romokban heverő Chinvali városában, a Moszkva által támogatott szeparatisták által éppen meghódított grúziai Dél-Oszétia szakadár régió fővárosában.
Gergijev vezényelte a Leningrádi Szimfonikus Zenekart, egy népszerű hazafias művet, amely a fasizmussal szembeni ellenállás szimbóluma. Később, 2012-ben Putyin televíziós kampányreklámjában szerepelt, dicsérve az orosz elnök vezetői nézeteit, és aláírt egy nyílt levelet, amelyben támogatta a Kreml 2014-es illegális Krím annektálását. Miután Oroszország 2022-ben megszállta Ukrajnát, a menedzsmentje, valamint európai zenekarok és színházak cserbenhagyták Milánótól és Münchentől Rotterdamig és Bécsig. Koncerteket vezényelt Kínában és Iránban, de 2022 óta nem járt Európában.
Újabban azonban Gergiev a tervek szerint jövőre Barcelonában ad koncertsorozatot az orosz Mariinszkij Zenekarral az Ibercámera koncertsorozat részeként, amelynek szponzorai között szerepel az EU Next Generation alapja.
Az esemény szervezője, Josep María Prat a spanyol El País lapnak elmondta, hogy Gergiev részvételének „nincs jogi akadálya”, és reményét fejezte ki, hogy „a zene az egységhez, nem pedig a háborúhoz fog hídként szolgálni”.
Az EU-nak azonban más a véleménye.
A Bizottság tárgyalásokat kezdett a spanyol hatóságokkal annak ellenőrzése érdekében, hogy uniós forrásokat használtak-e fel a Putyin-párti orosz mester előadásainak megrendezéséhez – közölte egy bizottsági tisztviselő.
Az uniós finanszírozásról kérdezve a fesztivál szóvivője a POLITICO-nak elmondta, hogy koncertjeiket „soha nem támogatta az Európai Unió”, de elismerte, hogy 2022 decemberében művészeti támogatásra pályáztak a Next Generation EU alapból, a blokk világjárvány utáni helyreállítási csomagjának zászlóshajójából. Micallef, az EU kulturális vezetője azt mondta, hogy még ha egy műsort teljes egészében magánfinanszírozásúak is lennének: „Ez nem akadályozhat meg minket abban, hogy határozott politikai nyilatkozatokat tegyünk arról, hogy nem szabad teret adni azoknak, akik támogatják ezeket az agresszív háborúkat.”
Az orosz invázió első napjaiban a Nyugat szélesebb körben elutasította az orosz kultúrát és a Kremlhez kötődőnek vélt művészeket, amit Litvánia kulturális minisztere „mentális karanténnak” nevezett.
Az ukrán rendező, Eugene Lavrenchuk, aki júliusban visszautasította Händel Rinaldo című operájának jeruzsálemi előadásának megrendezését, miután meglátott egy plakátot, amelyen két orosz énekes neve szerepelt a szereplőgárdában, aggodalomra adott okot, hogy ez a döntés most láthatóan meginog.
„Ma nem állhatunk egy színpadon az oroszokkal, a kontextustól függetlenül, mert mások ezt fogják kihasználni, hogy legitimálják az ukrán és az orosz nép közötti barátságot” – mondta. „Azt fogják mondani, hogy a politikusok máshol harcolnak, de a hétköznapi emberek szláv testvérek. Ezt nem lehet megengedni.”
Ukrajna kulturális minisztere megoldást kínált: az európai színházi társulatoknak ukrán vagy európai művészeket kellene alkalmazniuk. „Ukrajnában, Lengyelországban, Svédországban ugyanolyan kvalitású , vagy néha még jobb művészeink vannak” – mondta Tochytskyi. „Támogassuk azokat, akik valóban osztják a demokratikus értékeket.”
Moszkva inváziója megrengette Ukrajna művészeti életét
Egy 2022 márciusában Mariupolban végrehajtott orosz légicsapás valószínűleg több száz civil halálát okozta. Ihor Voronka ukrán operaénekes tavaly júliusban vesztette életét a frontvonalon; Vaszil Szlipakot, a baritont, aki a Párizsi Operában énekelt, mielőtt önkéntesként beállt az ukrán hadseregbe, 2016-ban egy orosz mesterlövész lőtte le Donbaszban.
Bombák és balett
Áprilisban több száz tüntető gyűlt össze egy pozsonyi színház körül, ukrán zászlókat lengettek és bombázott ukrán városok fotóit vitték magukkal. Azért gyűltek össze, hogy tiltakozzanak Anna Netrebko, az orosz szoprán, az operavilág kedvence – és legalábbis egy ponton Putyin hangos támogatója – koncertje ellen.
Netrebko bírálta Moszkva invázióját, és hangsúlyozta, hogy nem avatkozik bele a politikába. Ellenzői azonban rámutatnak, hogy támogatta Putyin 2012-es újraválasztási kampányát, számos alkalommal találkozott vele, és egy 2017-es orosz állami médiának adott interjúban azt mondta, hogy „lehetetlen elképzelni nála jobb elnököt Oroszország számára”.
2014-ben pózolt a kelet-ukrajnai oroszbarát szeparatisták vezetőjével, és átadott neki egy egymillió rubeles csekket egy lerombolt színház újjáépítésére a lázadók által tartott Donyeckben – bár később azt állította, hogy valójában nem tudta, ki a férfi, és azt sem, hogy a kezében tartott zászló a lázadó csoporthoz tartozik.
Miután Oroszország 2022 februárjában megkezdte teljes körű invázióját, Netrebkót – akit pályafutása elején Gergijev mentorált, és aki 2021-ben egy televíziós koncerttel ünnepelte 50. születésnapját a Kreml-palotában – New Yorktól Londonig számos rangos operaház kirúgta. A világ egykor egyik legkeresettebb prímadonnája szüneteltetni kezdte a fellépéseket. Kijev 2023-ban szintén jóváhagyta a munkáját.
De Netrebko karrierje előtt ismét felgördült a függöny
Az invázió utáni első amerikai fellépésére idén februárban került sor a floridai Palm Beach Operaházban, Puccini Toscájának szeptemberi előadása pedig a londoni Royal Opera House-ban lesz az első ilyen fenséges, háború utáni helyszínen. A következő 18 hónapos programja tele van európai fellépésekkel, Berlintől Zürichig.
Annak ellenére, hogy az ukrán nagykövet hivatalos tiltakozást nyújtott be a szlovák kormányhoz, Netrebko áprilisi pozsonyi koncertje „teltházas” volt, a színházigazgató pedig „primitívnek” nevezte kritikusait.
2025.06.08 23:33:13