A tanügyi rendszer gyenge pontja: patthelyzet alakult ki egy marosvásárhelyi iskolában egy SNI-s fiú miatt
Érdekes sztori jelent meg a Székelyhon című lapban, amely nem csak Marosvásárhelyen, de az egész Unióban probléma és megoldatlan kérdés. A liberalizmus jegyében esélyegyenlőséget feltételező rendszert alakítottak ki a tanügyben, ami szakmailag indokolatlan és ártalmas. Ez azonban zsákutca, mert a sérült gyermek nem kapja meg a fejlődéséhez szükséges ellátást, az egészséges pedig, hátrányt szenved az SNI-s társa miatt... Az Esti Újság egy tipikus példát talált az erdélyi lapban...
Egy negyedikes fiú esete hónapok óta köztéma Marosvásárhelyen, miután több iskola elutasította az áthelyezését. Végül a Schiller-iskolába került, ahol a szülők tiltakozásba kezdtek: az osztály nem jár iskolába, bár még sosem találkoztak vele.
Az általános iskolák közötti áthelyezés általában egyszerű folyamat: ha a család indokolja a kérést, és az adott osztály nem telt be, a gyermek gond nélkül átíratható, persze, ha az iskola is elfogadja. Ha mégis betelt az osztály, a tanfelügyelőség külön jóváhagyásával akár három plusz hely is engedélyezhető, de ehhez is kell az iskola beleegyezése.

A osztályában, miután a többi szülő más intézménybe íratta át gyermekét a fiú viselkedésproblémái miatt. Eredetileg az Európa Általános Iskolában kezdte a nulladik osztályt, majd a Dacia-iskolába került, onnan pedig második osztályban a 7-es iskolába – ám innen hetekig nem sikerült áthelyezni, miután egyedül maradt az osztályában. A szülők először az Európa és az Unirea iskolákba szerették volna átíratni, majd elfogadták volna a Bernády György-iskolát is, de mindhárom intézmény elutasította a kérelmüket” – nyilatkozta Antal Levente Mihály, a Maros megyei tanfelügyelőség helyettes vezetője. A három hétig tartó bizonytalan helyzet után a szülők bírósághoz fordultak, többek között a tanfelügyelőséget is beperelve, azzal vádolva őket, hogy nem segítették az átíratást.

Ezután a minisztérium ellenőrző testületet küldött ki, amely egy speciális jogszabályra hivatkozva a Friedrich Schiller Általános Iskolába íratta át a fiút. A tanfelügyelőség más megoldásokat is javasolt, ám ezeket a szülők nem fogadták el. Közben a hetes iskolában az osztály nélküli tanítónőt áthelyezték a sportiskolába egyéves megbízással. Mire úgy tűnt, hogy a gond megoldódott, újabb probléma robbant ki: a Schiller-iskola két román tagozatos negyedik osztályának szülői közösen megtagadták, hogy iskolába küldjék gyermekeiket, amint az átírt fiú megérkezett. Végül a párhuzamos osztály visszatért, de a fiú osztálya továbbra sem jár iskolába, noha a gyerekek sosem találkoztak a fiúval – hangsúlyozta Antal Levente Mihály.

A helyzet kezelése érdekében a tanfelügyelőség az erőforrás-kezelő központtal és a minisztériummal együttműködve, egy külön kisegítő tanári állást is kapott a Schiller-iskolába – ritka megoldás elemiben –, hogy ne csak a tanító foglalkozzon a fiúval. Bár nem kötelező, hogy a kisegítő tanár kifejezetten vele dolgozzon, a körülmények miatt az intézmény kivételes támogatásban részesült. A szülők vállalták, hogy jelen vannak az órákon, és ezt tartják is. Egy esélyt mindenképp kellett volna adni a gyermeknek, még akkor is, ha a rossz híre megelőzte” – tette hozzá a főtanfelügyelő-helyettes. Jogszabály-módosítás kezdeményezésén gondolkodnak Mint megtudtuk, a fiúval kapcsolatos híresztelések részben igazak: gyakran zavarja az órákat, megszegi a házirendet, és impulzív, kiszámíthatatlan viselkedést mutat.

Időközben sajátos nevelési igényt igazoló dokumentumot kapott, amely megerősíti viselkedésproblémáit, és feljogosítja a speciális támogatásra – de nem indokolja speciális iskola szükségességét, így továbbra is a közoktatásban tanulhat. Bojkottálják a szülők az átíratást: legtöbben nem engedik gyerekeiket iskolába az új osztálytárs miatt. Az ügy annyira feszültté vált, hogy a tanfelügyelőség jogszabály-módosítást kezdeményezne a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjára vonatkozó előírások kapcsán. „Maros megyei politikusokkal és törvényhozókkal fogunk egyeztetni, mert a rendszer jelenleg kiszolgáltatott a szülői nyomásnak. Nem elfogadható, hogy ilyen helyzetben tehetetlenek legyünk. Érthető a szülők összefogása és félelme, de esélyt kellett volna adniuk a gyermeknek, hiszen még csak nem is találkoztak vele” – mondta Antal Levente Mihály.

Hozzátette, hogy minden fél részéről történtek mulasztások, de a fiú ma már több felnőtt jelenlétében vesz részt az órákon és szüneteken, így a többi gyerek is biztonságban lenne, ha visszatérnének az iskolába. Mint megtudtuk hétfőn, az osztályból ketten visszatértek az iskolába, de a többség továbbra sem jár iskolába a Friedrich Schiller Általános Iskola román tagozatának egyik negyedik osztályában.

Székelyhon.ro nyomán/S.Gy.


2025.12.09 09:19:18


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!