Amikor egy egész teherautó és a rakománya nyomtalanul eltűnik
Az utóbbi időben többször is napvilágra kerültek olyan esetek, amikor tiroli cégek árui elvesztek szállítás közben. E mögött látszólag nagyon jól szervezett bűnözők állnak, akik a nemzetközi nyomozókat is lekötik csalásukkal.

Megérkezik egy teherautó, ellenőrzik a papírokat, berakodják az árut és útnak indítják. De soha nem fogja elérni a célját. Ez vagy valami hasonló, újra és újra megtörténik a tiroli cégekkel. „Egy alvállalkozó felveszi az árut és elsikkasztja, így az eltűnik az út során, és soha nem érkezik meg” – mondja Stefan Eder rendőrségi szóvivő, leírva a csalást, amely jelenleg aggodalomra ad okot a tiroli szállítmányozási ágazatnak. „Ez azért történik, mert sok cég van a kettő között, és a megrendeléseket alvállalkozóknak adják tovább.”

Professzionális megközelítés és belső tudás

Az elkövetők rendkívül professzionálisan járnak el – vázolja fel Ulf Schmid, a Tiroli Kereskedelmi Kamara közlekedési és szállítmányozási osztályának szóvivője. A teherautóknak gyakran lopott rendszámtábláik vannak, a sofőröknek pedig hamis személyi igazolványaik. „Néha a rendelési szám is megvan nekik” – mondja Schmid, aki ezért azt feltételezi, hogy az elkövetők rendszereket törnek fel, vagy beépített informátoraik vannak.
Például előfordult, hogy csalók csokoládét vettek fel egy cégtől. „Megvolt a rendelési szám meg minden. Mire a megfelelő teherautó megérkezett, az áru már eltűnt. Valahogy elfogták a rendelést.”
Mire a megfelelő teherautó megérkezett, az árut már felvették. Ezek igazi profik.
Akár közvetlenül csalók veszik fel az árut, akár alvállalkozók sikkasztják el a szállítás során, Schmid biztos benne: „Szakemberek dolgoznak, akik pontosan tudják, mit csinálnak.”

Az országhatárokon átívelő nyomozások nehézkesek

A rendőrség megerősíti, hogy az ilyen esetek megoldása nehéz: „Mert több országot is érint – különösen, ha van egy bizonyos időbeli eltolódás is.” Az ügyeket megoldják, de a mögöttük álló embereket ritkán leplezik le.
Gyakran előfordul, hogy még ha tisztázzák is az ügyet, a mögötte állókat nem lehet megtalálni. Az érintettek gyakran maguk sem tudnak mindent.
A kamionrakományok hiányzásának jelensége nem új keletű, „de mostanában újra felbukkant” – mondja Ulf Schmid, aki azonnal megnyugtat: „Nem arról van szó, hogy minden második szállítmánynál van probléma. Ezrelékes tartományban működik.” A rendőrség nem ismer fel ebben tendenciát.

A védekezés többe kerül, de nem lehetetlen

Schmid úgy véli, hogy minden érintettnek meg kell védeniük magukat. Sok szállítmányozási vállalat műholdas megfigyelésre és őrzött parkolókra támaszkodik. Schmid pedig, azt tanácsolja, hogy ne az olcsóbb alvállalkozókra hagyatkozzunk, különösen drága áruk esetében, hanem inkább a helyi, jól ismert szállítmányozókra. „Ha a személyi igazolványszámával jelentik be a sofőrt, vagy a szállító már ismeri őt, az megnehezíti a bűnözők dolgát” – mondja –, „de a dolog gyakran az alacsonyabb szállítási költségen múlik.”
Schmid becslése szerint az Olaszországba történő biztonságos szállítás további 400-500 euróba kerülne: „500 000 euró vagy annál nagyobb áruérték esetén ennek nem szabadna tényezőnek lennie.”




2025.05.18 08:14:40


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!