Ezek az autók hamarosan több ezer euróval olcsóbbak lesznek - Ausztriában
Miközben az elektromos autók ára emelkedik, a CO2-kibocsátású járművek jelentősen olcsóbbak lesznek. A szakértők erősen kritikusak, a pénzügyminiszter bűnbánó.
Mindenhol spórolni kell: a családi ellátásokban , a nyugdíjakban , a klímabónuszt eltörlik, a klímajegy pedig jelentősen drágább lesz, mint az infláció. Számos környezetvédelmi támogatás esik áldozatul a megszorító tervnek. De egy területen a kormányzat a jövőben még bevételekről is lemond. „Nem vagyok vele különösebben elégedett” – ismeri el Markus Marterbauer pénzügyminiszter.

A standard fogyasztási adóról (NoVA) beszélünk. A díjat a jármű első forgalomba helyezésekor kell fizetni, és az autó CO2-kibocsátásán alapul. 2021 óta a kisteherautókra is vonatkozik, hogy vonzóbbá tegye az elektromos furgonokra való átállást. A költségvetési tervek szerint a NoVA-t 2025. július 1-jén eltörlik, különösen a pick-up teherautók és hasonlók esetében.

„Ausztria nem engedheti meg magának”
Egy elterjedt modell így 12 500 euróval olcsóbb lesz, számolja Katharina Jaschinsky, az Osztrák Közlekedési Klub szakértője – ez a bevétel hiányzik az állami költségvetésből. „Azt hiszem, a megváltozott keretfeltételek miatt mindenki megérti, hogy Ausztria nem engedheti meg magának, hogy eltörölje a pick-upok és a kisteherautók NoVA-ját.”
Ez különösen keserű a jelenlegi adatok fényében, amelyek a NoVA hatását hangsúlyozzák. Tavaly 1757 új pick-up került forgalomba Ausztriában, ami 1048-cal, azaz 37 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. Az elektromos furgonok aránya a 2020-as két százalékról 2022-re kilenc százalékra nőtt.
Most, mindenekelőtt az elektromos autók drágultak jelentősen, mivel április 1-je óta gépjármű-biztosítási adó hatálya alá tartoznak – annak ellenére, hogy a hagyományos értelemben vett motorjuk nincs. Ez a tulajdonosoknak évi több száz euróba kerül.

A kormány nem akar „halálra menteni”
A kormány azonban a kisteherautókra és pick-upokra vonatkozó NoVA-mentességet „ kisvállalkozói csomagként ” értékesítette a gazdaság élénkítése érdekében. „Számunkra a konszolidáció nem stagnálást vagy „halálra takarékoskodást” jelent, hanem inkább azt, hogy ott takarékoskodunk, ahol szükséges, és oda összpontosítunk, ahol az a leginkább segít.” A cél a szakmunkások autóinak megcélzása volt, például egy VW Crafter 35 10 380 euróval, egy Mercedes Sprinter pedig 20 214 euróval olcsóbb lenne.



2025.05.16 23:23:56


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!