Egyre nagyobb bajban a kereskedők az árrésstop miatt
Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint nem indokolt az árrésstop kiterjesztése. Korlátozza a vállalatok fejlesztési lehetőségeit, hosszú távon ellehetetleníti a működésüket, miközben döntően olyan termékcsoportokat érint, ahol kicsi az árrugalmasság. Ráadásul mindez lassan a vállalkozások működését is veszélyesetei már.
Az árrésstop a szakemberek szerint olyan intézkedés, amely csak rövid távon fojtja le az inflációt, miközben visszafordíthatatlan károkat okoz a nemzetgazdaságnak.

Tekintettel arra, hogy az infláció csökkent, és az árrésstop elérte hatását, a káros hatások elkerülése érdekében – a kormány korábbi érveivel összhangban – az árrésstop kivezetését javasoljuk – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Kozák Tamás emlékeztetett, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a múlt héten felvetette az árrésstop kiterjesztésének lehetőségét az általa „háztartási, illetve piperecikként” meghatározott árucsoportra. Tekintettel arra, hogy ezt a felvetést ezúttal sem előzte meg szakmai egyeztetés, az OKSZ a szakmai tisztánlátás érdekében fontosnak érezte, hogy kifejtse az álláspontját.

Az árrésstop célja elméletileg az infláció csökkentése, a gyakorlatban azonban olyan beavatkozást jelent az árképzésbe, amely csökkenti az érintett kereskedők nyereségét, vagy tovább növeli az eddig elszenvedett veszteséget, és ezáltal a működésüket is veszélyezteti. Ha a kereskedők veszteségesek, akkor nem tudnak beruházni, fejleszteni, de még akár a puszta fennmaradásuk is bizonytalanná válik – írta az OKSZ.

Az árrésstop meghosszabbítása és kiterjesztése teljesen ellentétes a piacgazdaság működési logikájával, és hosszú évekre tönkreteszi a hazai kiskereskedelem működését, aminek végső soron a magyar családok és nyugdíjasok isszák meg a levét.

Az OKSZ szerint az infláció csökkentését hosszú távon már az élelmiszer-árrésstop sem szolgálja, de a háztartási és tisztítószerek bevonása rövid távon sem indokolt. E termékkörben az elmúlt egy évben regisztrált áremelkedés minimális volt, a háztartási szerek pillanatnyilag lefelé húzzák az inflációt. A termékkör súlya a fogyasztói kosárban csupán 2-3 százalék.

Az élelmiszerekkel ellentétben e termékcsoportban a forgalmazott márkákat döntően globális multinacionális cégek birtokolják, a saját márkás termékek súlya pedig elenyésző. Míg az élelmiszereknél a kiskereskedelem élénk és előremutató párbeszédet folytat a jórészt hazai beszállítókkal, e termékkörben erre korlátozottak a lehetőségek.

Az árrésstop korlátozza a vállalatok fejlesztési lehetőségeit, hosszú távon ellehetetleníti a működésüket, miközben döntően olyan termékcsoportokat érint, ahol kicsi az árrugalmasság, ezért az alacsony ár nem jár együtt a forgalom stabil növekedésével.

Ilyen körülmények között az árrésstop kiterjesztése sok vállalkozás végét jelentheti
– véli az OKSZ.

(V.Zs.)

2025.05.09 16:28:14


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!