A Porsche nyereségcsökkenést könyvelhetett el
A benzinmotorok milliárdos költségei közel 96 százalékkal csökkentették a profitot – mindössze 114 millió euróra – jelentette be a vállalat.
A belső égésű motorok gyártásának bővítésére költött eurómilliárdok szinte teljesen felszámolták a sport- és terepjárókat gyártó Porsche profitját az első három negyedévben. A vállalat bejelentette, hogy az adózott eredmény éves szinten 95,9 százalékkal, mindössze 114 millió euróra zuhant. Júliustól szeptemberig a stuttgarti székhelyű vállalat még veszteséget is könyvelt el: a kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT) mínusz 966 millió euró volt. Az előző év azonos negyedévében 974 millió eurós nyereség volt.

A fő teher a jelenlegi Porsche vezérigazgató, Oliver Blume vezetése által végrehajtott stratégiai váltás : Az ambiciózus elektromos célokat a közelmúltban elvetették – a tervezett akkumulátorgyártással együtt. Az új elektromos modellek bevezetését is elhalasztották. A „piaci realitásokra és az ügyféligényekre” tekintettel a vállalat ehelyett a belső égésű motorok visszatérését célozza a következő évtizedben. Ezek az intézkedések költségesek: A vállalat szerint a 2025-ös pénzügyi évben körülbelül 3,1 milliárd eurós különleges költségek várhatók.

Az üzemi nyereség az első kilenc hónapban 40 millió euró volt – 99 százalékkal kevesebb, mint az előző évi, alig több mint 4 milliárd eurós érték. Az árbevétel hat százalékkal csökkent, alig 26,9 milliárd euró alá.

Jochen Breckner pénzügyi igazgató szerint az eredmények tükrözik a stratégiai átrendeződés terheit: „Tudatosan fogadjuk el az átmenetileg gyengébb pénzügyi mutatókat annak érdekében, hogy hosszú távon megerősítsük a Porsche ellenálló képességét és jövedelmezőségét.” A vezető azonban bizakodónak bizonyult: „Arra számítunk, hogy idén átlépjük a mélypontot, és a Porsche 2026-tól kezdődően érezhetően javulni fog.”

Az elmúlt években a stuttgarti székhelyű vállalat általában sikerről sikerre versenyzett – és hosszú ideig nyereségének nagy részét az anyavállalat, a Volkswagen kasszájába irányította. Az elmúlt hónapokban azonban a sportkocsigyártó válságba került.
Az elektromos autók lassú felfutása és az amerikai vámok mellett a Porsche a mindennapi üzletmenetben is problémákkal küzd. A sportkocsigyártó a csökkenő eladások második évébe lép. Januártól szeptemberig valamivel több mint 215 500 járművet szállítottak ki, ami hat százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Különösen Kínában mentek jelentősen rosszabbul a dolgok. Az év első kilenc hónapjában a sváb vállalat alig 32 200 járművet adott el a Kínai Népköztársaságban – körülbelül 26 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. A Porsche már korábban is veszteséges volt az országban. Összehasonlításképpen, 2022 ugyanekkor a csoport valamivel több mint 68 700 járművet adott el ott, összesen körülbelül 221 500 darabos értékesítéssel.

„A luxuspiac Kínában teljesen összeomlott” – mondta nemrég Blume. Már csak emiatt sem érhető el a Porsche korábbi teljes volumenének negyede. Blume, aki 2022 szeptembere óta a Volkswagent is vezette, az év végéig marad a sportkocsigyártó élén. Utána teljesen Wolfsburgba költözik. A McLaren korábbi vezetője, Michael Leiters 2026 elején veszi át a Porsche vezérigazgatói posztját.

A gazdasági problémák fényében a Porsche kénytelen csökkenteni a költségeket – és leépíteni struktúráit. A stuttgarti régióban mintegy 1900 munkahelyet szüntetnek meg társadalmilag felelős módon 2029-ig. Ezenkívül mintegy 2000 ideiglenes alkalmazott szerződése jár le.

A következő hetekben további költségcsökkentő programot terveznek végrehajtani. Jelenleg folynak a tárgyalások az üzemi tanáccsal. Breckner így folytatta: „Abból kell kiindulnunk, hogy az általános feltételek a belátható jövőben nem fognak javulni. Ezért minden területen – a jövőbeli csomag keretében is – messzemenő megközelítéseket kell megvitatni.”
sgy.


2025.10.26 11:57:54


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!