Ismét drágulhat 100 milliárddal a Budapest-Belgrád kínai szupervasút
Komoly bajok vannak a Budapest-Belgrád gyorsvasúttal állítólag. Az már szinte biztos, hogy az amúgy is gigadráma beruházás újabb 100 milliárddal drágul. A kínai beruházó ugyanis képtelen teljesíteni az Eu-s elvárásokat a biztosítóberendezések területén. Úgy tudjuk így egy 1955-ös technológia lesz beépítve a szupervasútba.
Úgy tudjuk feladta a kínai beruházó, hogy saját biztosító berendezését építse be a Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszára. Ezért jobb híján — „ideiglenes” jelleggel — egy 1955-ben kifejlesztett típus működik a vonalon, de valószínűleg ez sem lesz készen a beígért üzemkezdetre. Így akár 100 milliárddal drágább lehet a költségvetés számára az építkezés.

A MÁV mindezt cáfolta .

A Domino 55 a világ egyik legelterjedtebb vasúti biztosítóberendezését jelöli. Svájcban fejlesztették ki – még 1955-ben. Néhol azóta is használatban van, kisebb forgalmú mellékvonalakon akár Svájcban is, idehaza pedig széles körben a MÁV vonalain. Vagyis ezek a berendezések felelnek majd azért, hogy a pályán a váltók mindig a megfelelő helyzetben legyenek, és ne fordulhasson elő, hogy két szerelvény egymással szemben közlekedik egy adott szakaszon.

A Szabad Európa szerint groteszk, hogy a magyar vasút zászlóshajójának épített pályán egy ilyen, hetvenéves technológia működik majd. Az ok azonban prózai: már 2023 szeptemberében kiderült, hogy a kínai beruházó, bár nagyon szerette volna, egyszerűen képtelen az Európai Unió szabványainak megfelelő biztosítóberendezést fejleszteni. A szakmai források szerint nagyjából mostanra adták fel a próbálkozásokat, és néztek más megoldás után.

MInderről a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület írt a Facebook bejegyzésében: ők úgy fogalmaztak, hogy amíg Kínában mindössze háromfajta vasútállomást építenek már régóta az egész országban, háromfajta biztosítóberendezéssel, Európában minden állomás teljesen egyedi tervezésű, így egyenként kell hozzájuk a kiszolgáló berendezéseket is megterveztetni – ez nem ment a kínai félnek idáig. Emiatt lett szükségmegoldás a hetvenéves technológia. Csakhogy a VEKE szerint kezdetben ez sem jelent majd segítséget: az egyedi tervezés és gyártás miatt ugyanis még a Dominó 55-ös berendezések üzembe helyezése is eltarthat akár 2-3 évig. Addig viszont csak úgynevezett állomásközi közlekedés valósulhat meg az egész vonalszakaszon – ez azt jelenti, hogy két állomás között legfeljebb egyetlen szerelvény közlekedhet a vágányokon, és a személyzet tagjai szóban értesítik egymást a jármű megérkezéséről és továbbhaladásáról. Ez viszont elvileg már csak óránként maximum 100 kilométeres sebességet tesz lehetővé, bár a szerb szakaszon 200 kilométerrel is haladhatnak a szerelvények, ha minden elkészül. Ugyan a magyarországi részen eleve csak 160-ra tervezték a sebességet a sok szintbeli közúti kereszteződés miatt, de egy szakmai forrásunk szerint a Dominó 55-tel elvileg csak 120-as sebesség lesz engedélyezett. Ráadásul a nem kínai berendezést a kínai fél nem is szeretné finanszírozni még a beruházásra nyújtott hitel terhére sem, így akár tízmilliárdokkal is többe kerülhet a magyar költségvetésnek az egész vasútvonal megépítése.

A beruházás úgy tart ma már 800 milliárd körüli bekerülési összegnél, hogy az eredeti szerződés 470 milliárd forint körüli összegről szólt. A VEKE szerint most akár 50-80 milliárd forinttal is ki kell majd pótolni a magyar költségvetésből a beruházást.

( T.Cs.)
2025.05.09 11:20:28
További hírek Autó/Motor témában


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!