hirdetés

Egyre jobb a mágnes vasút. A levitációs elven működő (mágneses) vasút 590 km/h-s sebességet ért el, így jó alternatívája lehet a repülőnek is a japán fejlesztők szerint. A tervezők szerint 2027-re a mindennapokban is lehet majd használni már a szerelvényt.

 maglev

Japán egyik legnagyobb vonat társasága, a Central Japan Railway tegnap jelentette be, hogy Yamanashi prefektúrában ismét sikeresen tesztelték az egyelőre csak fejlesztés alatt álló mágnesvasutat, amely 590 km/h-s sebességgel új világrekordot állított fel. Korábban szintén a JR tartotta a rekordot, 2003-ban ugyanezzel a technológiával 581 km/h-s sebességet értek el – viszont érdekesség, hogy a francia TGV síneken tudta majdnem ugyanezt a tempót hozni, 2007-ben 574,5 km/h-s sebességre gyorsítottak fel egy szerelvényt. A Central Japan Railway nem szeretné, ha az újabb rekord 12 évig tartaná magát, a jövő hétre is be van tervezve egy tesztfutás, ahol a cél a 600 km/h-s sebesség elérése.

A jelenlegi tervek szerint az első maglev vasút kereskedelmi üzemeltetése 2027-ben indul majd, Tokió és Nagoya között. A hét kocsiból álló jármű tervezett legnagyobb sebessége 500 km/h lesz, amivel a két város közötti távolságot 40-45 perc alatt fogja megtenni (a gyorsítás és a fékezés is nagyjából 5-5 percet vesz igénybe). A már most is kiváló távolsági közlekedéssel rendelkező Japánban a sinkanszen ugyanezt a távot kb. 80-85 perc alatt teszi meg, vagyis a menetidő a felére csökkenhet. A vállalat a technológiát szívesen exportálná is, az USA-val már folynak a tárgyalások egy New York-Washington vonal megépítésével kapcsolatban.

A világ egyetlen kereskedelmi forgalomban üzemelő levitációs elven működő vasútja, a Transrapid Kínában található, és Shanghai belvárosát köti össze a Pu Dong nemzetközi repülőtérrel. A vonat csúcssebessége 431 km/h, ugyanakkor a rövid, 30 km-es vonalhossz és a hosszú gyorsítási valamint fékezési úthossz miatt ezt a sebességet mindössze néhány másodpercig tartja a jármű.