hirdetés

Befogták a Földközi-tengerbe zuhant egyiptomi utasszállító automatikus vészjelző berendezésének, az ELT-nek a jelét – jelentette be Kairóban Ajman el-Mokaddem, a szerencsétlenséget vizsgáló egyiptomi bizottság vezetője. Ez pedig jó jel, mert így meg lehet a feketedoboz, és kiderülhet, pontosan mi is történt az EgyptAir járatán azon a szörnyű és tragikus napon.

egyptair

Mokaddem közölte az al-Ahrám című napilappal, hogy befogták annak a berendezésnek (Emergency Locator Transmitter/ELT) a jelét, amely a repülőgépek földbe vagy vízbe való becsapódásakor automatikusan elkezdi továbbítani műholdra a katasztrófa pontos helyszínének koordinátáit. A jel alapján behatárolták annak a helynek az öt kilométeres körzetét, ahol a jeladó van.

Mokaddem magyarázata szerint az Airbusok három ilyen berendezéssel vannak felszerelve, az egyik – amelynek a jelét észlelték – a gép farokrészében található. Ha megtalálják a jeladót, a gép újabb roncsdarabjai is meglesznek – tette hozzá.

A gép feketedobozait még nem találták meg. Ez Mokaddem szerint komoly műszaki felkészültséget igényel, mivel a berendezések feltehetően három kilométernél nagyobb mélységben vannak. Az egyiptomi hatóságok egy, mélytengeri műveletet végző külföldi céghez fordulnak segítségért – tette hozzá.

Az EgyptAir légitársaságot vezető Szafvat Maszalám szerdán közölte, hogy az adatrögzítők utáni kutatásba bevonnak egy francia és egy olasz vállalatot.

Mint ismeretes, az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata 66 emberrel a fedélzetén a múlt csütörtökön, hajnalban tűnt el a radarernyőkről, körülbelül 35 perccel a tervezet leszállás előtt, épphogy belépve az egyiptomi légtérbe. Azóta az Airbus után kutató hajók és repülőgépek csak néhány sodródó roncsdarabot, illetve emberi testrészeket találtak a tengerben a görög Kárpathosz sziget közelében, de a géptestet még nem találták meg. A katasztrófa oka egyelőre nem ismert, az egyiptomi hatóságok minden eshetőséget vizsgálnak, és azt sem zárják ki, hogy terrorcselekmény következtében zuhant le a gép. Mokaddem elmondta, hogy Egyiptom néhány órán belül megkapja Görögországtól a személyzet és az ottani irányítótorony között lezajlott beszélgetések hangfelvételeit, és a radarok által rögzített adatokat is. Emellett francia nyomozók is begyűjtenek minden rögzített felvételt és adatot azokból az európai országokból, amelyek felett átrepült a gép. Az információkat átadják a katasztrófa okait vizsgáló egyiptomi bizottságnak.