Az elektromos autókkal teli megahajó egy hete lángokban áll.
Egy héttel azután, hogy tűz ütött ki a Morning Midas fedélzetén, az elhagyott hajó továbbra is sodródik az óceáni áramlatban. Egyelőre nem dől meg, és nem is vesz fel vizet. Mentővontatók érkeztek tegnap a sérült, 3000 autót szállító hajóhoz.
Múlt héten beszámoltunk a Morning Midas nevű hajó tűzvészéről, amely 3000 járművet szállított Kínából Mexikóba. A hajók között 70 nagy teljesítményű elektromos autó és 680 hibrid volt. Az elhagyott, 182 méter hosszú kolosszus továbbra is sodródik, mintegy 480 kilométerre délnyugatra az alaszkai Adak-szigettől. A parti őrség C-130J Super Hercules repülőgépéről vasárnap készített fotók megerősítették, hogy a tűz jelentős károkat okozott az egész hajóban, és továbbra is terjed. Vastag füstoszlopok emelkednek az égbe.

Szerencsére kedden délután mind a 22 fős legénységet biztonságosan kimenekítették egy mentőcsónakba, ahonnan később egy közeli kereskedelmi hajó felvette őket. A legénység csütörtökig a Zodiac Maritime mentőhajó fedélzetén maradt. A tüzet először június 3-án, kedden délután 3 óra körül jelentették. A hajó május 26-án hagyta el a kínai Jantai városát. A parti őrség megjegyezte, hogy a járművek száma csak feltételezett, márkájuk ismeretlen.

A tűz okát még vizsgálják, de köztudott, hogy az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorai kockázatot jelentenek hajón történő szállítás esetén. Ezért nagyon valószínű, hogy maguk az elektromos autók okozták a tüzet, vagy ha nem, akkor ők táplálják a tüzet, mivel a lítium-ion akkumulátorok több napig intenzíven égnek, és hagyományos eszközökkel nem lehet eloltani őket. A helyzet valóban súlyos. Az első mentőhajó, a Gretchen Dunlap tegnap délután érkezett a sérült hajóhoz mentőszemélyzettel, és megkezdte a helyszíni körülmények alapos felmérését. A következő két hétben várhatóan további két hajó érkezik különböző időpontokban.

A hajón végigsöprő tűz ellenére a hajó továbbra is úszik, nem dől meg és nem is vesz fel vizet. A szakértők azonban attól tartanak, hogy ha a tűz átterjed az üzemanyagtartályokra, vagy a hajótest szerkezeti meghibásodását okozza, a hajóból mérgező vegyi anyagok szivároghatnak, vagy akár elsüllyedhet, ami hosszú távú környezeti kockázatokat okozhat. A Morning Midas emellett körülbelül 350 tonna gázolajat és 1530 tonna fűtőolajat szállít. A hajót 2006-ban építették, és Libéria zászlója alatt hajózik.

A Morning Midas incidens felidézi a Felicity Ace 2022-es tűzvészét, amely körülbelül 4000 járművel a fedélzetén elsüllyedt az Atlanti-óceánban. Ez lehetetlenné tette a tűz okának azonosítását. A szakértők azonban nem zárták ki, hogy egy sérült elektromos autó akkumulátora okozhatta a tüzet. Hasonló kérdések merülhetnek fel most a Morning Midas-szal kapcsolatban is. Az elektromos autók szállításának biztosítási fedezete már most is nagy problémát jelent, és a károk hatalmasak. „A valóság az, hogy a kockázat továbbra is jelentős ezeknek a hajóknak a mérete, valamint a tűzoltási és mentési műveletek komplikációi miatt” – írta az Allianz Commercial biztosító a Reutersnek adott cikkében.


2025.06.11 00:30:39


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!