Hő- és mágneses kamerákat is bevetnek az idei Touron
Az idei Tour de France-on, amely szombaton startol, már hőkamerákat és mágneses eszközöket is bevetnek a versenybírák. Azonban nem a versenyzőket, hanem a kerékpárokat lesik. Állítólag sok versenyző csalhat, elrejtett furmányos kis elektromotorokkal. Az ember esze megáll, de bízunk benne, ez a mechanikai dopping csak nagy kamu.
Hőképeket készítő kamerák is lesznek a Tour de France-on, ezúttal azonban nem a versenyzőkről csinálnak képeket. Egyfajta csalásnak járnak majd utána, méghozzá a kerékpár-doppingolásnak. Az egyre jobban elharapódzó kerékpár-doppingolás vagy mechanikai doppingolás lényege, hogy egy kicsi (2 kilónál kisebb tömegű), de azért elég jó teljesítményű motort rejtenek el valahova a kerékpárba, például az ülés alatti csőbe, ezzel javítva a sporteszköz (és persze a sportoló) teljesítményét. Egy ilyen motor akár 250 wattnyi extrateljesítménnyel szolgálhat, ami megfelel egy kerékpáros négyórás teljesítményének a versenyen. Van kisebb, 25 W-os alternatíva is, de ez is elég ahhoz, hogy egy pluszlöketet adjon, amikor a legnagyobb szükség van erre. Az ilyesfajta rejtett motorokat el lehet indítani egy, például a kormányba szerelt bekapcsológombbal, de olyan megoldás is van, ami automatikusan bekapcsolja a motort, ha a versenyző teljesítménye egy adott szint alá esne. A motor használatakor a kerékpáros akár szimulálhatja is, hogy ő hajtja a sporteszközt. Korábban vizuális vizsgálatokkal próbálták leleplezni ezt a fajta doppingot, alaposan átnézték a versenyről készült felvételeket (szokatlan gumiabroncs-mozgásokat kutattak, figyelték, hogy nem kapcsolnak-e be valamit a versenyzők), de ezzel a módszerrel nehéz volt leleplezni a csalást. A Nemzetközi Kerékpáros-szövetség azonban most megtalálta a megoldást, és a héten bejelentette, hogy hőkamerákat és mágnesesrezonancia-vizsgálatokat vetnek be a kerékpár-doppingolás kiszűrésére – adta hírül a Cycling Weekly. A hőkamerák képei egyértelműen kimutatják a motor jelenlétét, hiába rejtik azt el bárhova. A hordozható kamerákat többek között az út mellett szerelik fel, de hogy pontosan hol lesznek és mikor fognak dolgozni, azt nem árulták el. A szervezők mágneses rezonanciás letapogató rendszereket is használnak majd a rajt- és a célvonalnál, az ilyen szkennerek mágneses mező segítségével keresnek szokatlan eltéréseket az érintetlen sportkerékpárokhoz képest. Állítólag nagyon egyszerű velük felderíteni a mechanikai doppingolást.  
2016.07.01 18:06:08


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!