Rejtett „csalást” fedeztek fel több autóban a Brazil Nagydíj alatt
Az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer felfedezte az illegális eszközöket, és elrendelte azok eltávolítását.
Lando Norris győzött Interlagosban, és vezeti az F1-es bajnokságot. A pilóták versenyében őt követi csapattársa, a McLarennél játszó Oscar Piastri és Max Verstappen (Red Bull) (AP Photo/Andre Penner)

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közbelépett a Brazil Nagydíjon, miután felfedezte és elrendelte több Forma-1-es autóra szerelt illegális eszközök eltávolítását . Ezek a hő hatására táguló titánlemezeken alapuló rendszerek lehetővé tették a pilóták számára, hogy manipulálják az autó padlójának kopását, megváltoztatva a teljesítményt és a műszaki előírásoknak való megfelelést. Az FIA intézkedése azonnali hatással volt az érintett csapatok versenyképességére, és reakciókat váltott ki a bajnokság kulcsfiguráiból, például Fernando Alonsóból , aki már korábban is kifejezte gyanúját a rajtrácson tapasztalható szabálytalan gyakorlatokkal kapcsolatban.

Az FIA vizsgálata olyan eszközök felderítésére összpontosított, amelyek megváltoztatták az autók alján található kötelező titán haspáncélok viselkedését. A Motorsport Japan szerint több csapatvezető és technikai igazgató gyanította, hogy egyes riválisok találtak egy módszert arra, hogy ezek a haspáncélok nagy mennyiségű hőt nyeljenek el. A szabályok előírják, hogy a haspáncél mindhárom elemének titánötvözetből kell készülnie, meghatározott szabványok szerint, és a fa padlólemezhez kell igazodnia, minimális vastagságot betartva a kizárás elkerülése érdekében. Az interlagosi versenyhétvége során azonban bizonyos autókat szokatlanul alacsonyan, túlzott kopás nélkül figyeltek meg, ami kezdetben vörös zászlókat intett.

Ezeknek az eszközöknek a műszaki működése abból állt, hogy a vezetés során keletkező hőt felhasználva a titánlemezeket lefelé tágították. A Motorsport szerint „minél magasabb a titánlemez hőmérséklete, annál nagyobb a tágulás, aminek következtében az a deszka alá kerül.” Így, amikor az autó szikrát generált, csak a csúszótalpak érintették a pályát, míg a fa deszka kissé megemelkedett maradt, megőrizve épségét és megfelelve az ellenőrzések során előírt előírásoknak. Az edzések végén, miután alacsony sebességgel visszatértek a boxba, a fém lehűlt és visszanyerte eredeti alakját, lehetővé téve az autó számára, hogy átmenjen az FIA műszaki ellenőrzésein anélkül, hogy bármilyen nyomot hagyott volna a beavatkozásról.

Az FIA közbeavatkozása a sprintverseny után történt, amikor Jo Bauer technikai küldött az időmérő előtt átvizsgálta az összes rendszámtáblát. Olyan eszközöket észleltek, amelyek kizárólag a haspáncélok melegítésére szolgáltak, és azonnali eltávolításukat rendelték el a Q1 előtt. A spanyol újságíró hozzátette, hogy az érintett csapatok kénytelenek voltak megemelni autóik hátsó hasmagasságát, hogy megfeleljenek a szabályoknak, ami csökkentette a leszorítóerőt és büntette a köridejeiket. Ennek a módosításnak közvetlen következményei voltak a teljesítményre nézve, különösen egy sprintverseny-hétvégén, ahol a beállítások finomhangolásának lehetőségei korlátozottak.

Az FIA intézkedéseinek következményei több középmezőnybeli csapat versenyképességének elvesztésében is megmutatkoztak. Bár az érintett csapatok nevét hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, a paddockban elterjedt találgatások arra utalnak, hogy a Haas és a Racing Bulls is profitálhat ebből a technikából. Az Aston Martin viszont inkonzisztens teljesítményt nyújtott Interlagosban, Fernando Alonso vasárnap a tizennegyedik, Lance Stroll pedig még lemaradva végzett. Maga Alonso az El Españolnak adott interjújában kijelentette: „Nem lehetek teljesen őszinte, de mindenki sokat fejlődött.” A kétszeres világbajnok azt is megerősítette: „Jobban szeretünk valami újat kipróbálni és a tizennegyedik helyen végezni, mint ugyanazt csinálni és a tizenkettedik helyen végezni”, utalva ezzel a helyzettel kapcsolatos elégedetlenségére, és arra, hogy egyes riválisok a szabályok határán mozognak.

A jövőre nézve az FIA egy olyan technikai irányelvet készít elő, amely megtiltja bizonyos anyagok és módszerek használatát az autók alján, azzal a céllal, hogy csökkentse a talajhatásra való támaszkodást. Ez az intézkedés 2026 előtt nem lépne hatályba, egybeesve a műszaki előírások tervezett módosításaival. A jelenlegi versenykörnyezet, amelyet a technikai előnyök hajszolása jellemez egy egyre szigorúbb szabályozási környezetben, rávilágított az ellenőrzések megerősítésének és az ilyen gyakorlatokat lehetővé tevő kiskapuk bezárásának szükségességére.

stoffán
Fotó: AP Photo/Andre Penner



2025.11.19 08:25:35


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!