AI intelligencia egy korábbi Forma-1-es pilóta elleni kihívásban
A Yas Marina pályán rendezett versenyen egy önvezető együléses mérföldkövet ért el a korábbi Red Bull pilótával szemben, demonstrálva az automatizált rendszerek és a mesterséges intelligencia fejlődését az autóiparban.

Az orosz pilóta, aki a Red Bull színeiben versenyzett a Forma-1-ben, egy teljes egészében mesterséges intelligencia által irányított együléses autóval nézett szembe.
Egy önvezető autó történelmi elsőséget ért el: legyőzte Daniil Kvyat korábbi Forma-1-es pilótát egy fej-fej melletti versenyben, ami mérföldkő a mesterséges intelligencia motorsportban való alkalmazásának fejlődésében. A bravúr az Abu Dhabi Autonóm Verseny Liga (A2RL) második kiadásán történt, amelyen a világ minden tájáról származó technológiai intézmények versenyeznek a világ leggyorsabb verseny-mesterséges intelligenciájának fejlesztéséért.
Az orosz pilóta, aki a Red Bull színeiben versenyzett a Forma-1-ben, a Yas Marina versenypályán egy teljes egészében mesterséges intelligencia által vezérelt autóval nézett farkasszemet . A verseny nemzetközi csapatokat és élvonalbeli technológiát hozott össze, kiemelve az önvezető rendszerek gyors fejlődését.
A TUM csapat által fejlesztett járművel vívott párharc üldözésként volt felépítve : az önvezető autó 10 másodperces előnnyel rajtolt Kvyat előtt, hogy tíz kört tegyen meg az Abu Dhabi pálya rövidített változatán. Mindkét autó azonos specifikációkkal rendelkezett , a 2024-es japán Super Formula SF24 alvázára épültek és Honda motorokkal voltak felszerelve.
A verseny során Kvyat megpróbálta csökkenteni a hátrányát, de a mesterséges intelligencia egészen a kockás zászlóig megtartotta előnyét, ezzel megszerezve első győzelmét emberi pilótával szemben ilyen típusú versenyben . Max Verstappen korábbi csapattársa, Pierre Gasly, más jelenlegi F1-es pilótákkal együtt, csökkentette az idejét a verseny során, és kevesebb, mint két másodperccel lemaradva ért célba , ami mérföldkő a mesterséges intelligencia fejlesztésében.
A szervezet azon céljából fakad, hogy valós versenykörülmények között mutassa be a mesterséges intelligencia lehetőségeit, hogy a mesterséges intelligencia hogyan kezeli a profi pilóta nyomását, és hogyan reagál a pálya dinamikus kihívásaira. A szervezők elmagyarázták, hogy ez a formátum lehetővé teszi számukra, hogy megfigyeljék, hogyan kezeli a mesterséges intelligencia a profi pilóta nyomását, és hogyan reagál a pálya dinamikus kihívásaira.
Az önvezető, együléses autó, amely több tucat 360 fokos érzékelővel, kamerával, GPS-szel és fejlett navigációs rendszerrel volt felszerelve , figyelemre méltó képességet mutatott a késői fékezésre és a kanyarokban való pontosság fenntartására, bár továbbra is vannak korlátai olyan aspektusokban, mint a gumiabroncsok megcsúszása.
Ez az eredmény megváltoztatta Daniil Kvyat és a mesterséges intelligencia közötti fej-fej melletti mérleget, amely most 2:1 arányban az orosz pilótának kedvez. Az előző két futamon a korábbi Red Bull pilótája győzött: az elsőn, amelyet az előző évben ugyanazon a pályán rendeztek, a gép kezdeti előnye ellenére is megelőzte az önvezető autót, több mint tíz másodperccel nyerve; a másodikon, amelyet Suzukában rendeztek, a mesterséges intelligencia által vezérelt jármű nyomás alatt összeomlott , lehetővé téve a pilóta számára, hogy újabb győzelmet szerezzen.
A verseny után a sportoló dicsérte a technológiai fejlesztéseket és a kihívás egyre növekvő nehézségét. A The Race által összegyűjtött nyilatkozatokban a pilóta ezt mondta: „Most már tudok nyomni és üldözni, ami nagyszerű és lenyűgöző eredmény. Ki tudja, hol leszünk jövőre. Nagyon későn fékez, de nagy pontossággal .”
Ugyanakkor kiemelte az autó gyengeségeit is: „Néhány területen, például a gumiabroncsok megcsúszása terén, a mesterséges intelligencia talán alulmarad, de kezdenek mélyebben beleásni magukat a kvantummechanikába. Nagyon lenyűgöző, hogy már most is erről beszélünk .”
Kiemelte azt is, hogy az emberek és a gépek közötti szakadék mindössze két év alatt drámaian csökkent: „Ha visszatekintünk arra az időre, amikor az A2RL fejlesztése néhány évvel ezelőtt elkezdődött, a tavalyi első bemutatónkon a különbség tíz másodpercre csökkent, most pedig a különbség ismét drasztikusan , a másodperc töredékére csökkent . A fejlődés lenyűgöző” – mondta Kvyat a The Race-nek .
Az A2RL a világ vezető extrém önvezető versenysorozataként nőtte ki magát , amely a világ minden tájáról hozza össze oktatási és technológiai intézmények csapatait. Az ASPIRE által szervezett és az Egyesült Arab Emírségek Fejlett Technológiai Kutatási Tanácsa által támogatott liga célja a fejlett önvezető rendszerek fejlesztésének felgyorsítása.
Minden csapat a leggyorsabb és leghatékonyabb verseny-mesterséges intelligencia fejlesztéséért versenyez, a világ más fejlesztési kategóriáiból – jelen esetben Japánból – származó együléses autókat használva. Az autók érzékelők, kamerák és a legmodernebb technológia kombinációjával vannak felszerelve, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy valós idejű döntéseket hozzanak és alkalmazkodjanak a változó pályaviszonyokhoz .
A szezonzárón hat csapat ( Uniore , Kinetiz , TII Racing , PoliMOVE , Constructor és TUM ) vett részt egy húszkörös versenyen a Yas Marinában . A TUM csapat a pole pozícióból rajtolva tartotta a vezetést, amíg az Unimore egy merész előzést nem hajtott végre, és át nem vette a vezetést.
Egy kanyarban történt incidens azonban kiejtette a versenyből az előző autót, így a második helyezett visszaszerezte az első helyet, és a 2025-ös A2RL bajnokaként szelte át a célvonalat. A csapat a 2,25 millió dolláros díj jelentős részét hazavihette , tovább erősítve dominanciáját a sorozatban, amint azt a The Race is részletezte.
Az A2RL egy verseny, amely összehozza a mesterséges intelligencia által vezérelt autókat (Instagram / @danydk1)
A bajnokcsapat csapatfőnöke, Markus Lienkamp a The Race -nek adott interjújában elemezte a verseny alakulását : „A pole pozícióból rajtoltunk, de tudtuk, hogy az Unimore mögöttünk van. Az utolsó szabadedzésen egyre gyorsabbak lettek, különösen hideg gumikkal, és nem tudtunk sokkal többet javítani, mert az algoritmusaink nem engedik .”
stoffán
Fotó: Instagram / @danydk1
2025.11.17 20:29:32