Megcsinálta Valter a történelmi etapot
Magyar kerékpáros történelmet írt Valter Attila. Igen, országúti kerékpáros, háromhetes körversenyen, magyar kerekesként, kilencedikként besuhanni a célba, nos eddig sosem volt erre példa egy szakaszon. Ej de nagy kár, hogy végül lemondtuk a Girot, ami Magyarországon is tervezett szakaszokat. Talán ott Attila még szakaszt is nyert volna. Attilának azonban köszönjük ezt a szép kis Giro's eredményt, ez a nap talán minden magyar kerékpáros napja lett.

Az eddigi legjobb eredményét érte el a Giro d'Italián, az utolsó hegyi szakaszon, Sestriere-ben a 9. helyen ért célba Valter Attila a CCC-kerekese. Az összetett verseny nem is alakulhatott volna szorosabban, a szakaszgyőztes Tao Geoghegan Hart és a rózsaszín trikót átvevő Jai Hindley között egy másodperc különbség sincs az utolsó, vasárnapi időfutam előtt.
A Giro utolsó hegyi szakasza előtt mindössze 15 másodperc volt a különbség az összetett versenyt vezető Wilco Kelderman (Sunweb) és a harmadik helyen álló Tao Geoghegan Hart (Ineos Grenadiers) között, így nagy csatára lehetett számítani a sestriere-i emelkedőn. A 20. szakasz eredetileg több franciaországi hágót, a 2733 méter magas Colle dell'Agnellót, a 2360 méter magas Col d'Izoard-t és a Montgenévre-t is tartalmazta volna, de a francia hatóságok a koronavírus-járvány miatt nem engedélyezték, hogy az útvonal átlépje az olasz-francia határt. Ehelyett a sestriere-i, több mint 2000 méter magas emelkedő háromszor is bekerült a módosított útvonalba.
Az albai rajt után nem sokkal egy hatalmas, 21 fős szökevénycsoport alakult ki, amiben a ciklámen trikós Arnaud Démare (Groupama-FDJ) is benne volt. A pontversenyt vezető francia sprinter a nap első részhajráját elvitte, ezzel gyakorlatilag bebiztosította, hogy ő nyeri ciklámen trikót, ehhez már csak be kell fejeznie a versenyt vasárnap. A Sestriere első megmászása előtt még több mint hét perc volt a szökés előnye. Az emelkedőn Jakob Fuglsang csapata, az Astana állt a mezőny élére, és kezdte el növelni a tempót. Később az Ineos Grenadiers versenyzői vették át a főmezőny vezetését, de az első hegyen még Geoghegan Hart sem támadott.
A lejtmenet után az időfutam-világbajnok, Filippo Ganna dolgozta ki magát a csapattársáért, a hegy második mászásánál nagyrészt ő diktálta a tempót, amivel Rafal Majkát (Bora-Hansgrohe) és Ilnur Zakarint (CCC) is sikerült leszakítania. Ganna után a korábbi időfutam-világbajnok, Rohan Dennis váltott tempót, amivel teljesen szétszakította az esélyesek csoportját. Még Geoghegan Hart is csak nehezen tudta tartani az ausztrál iramváltását, egyedül a verseny második helyén álló Jai Hindleyt (Team Sunweb) nem tudták megrogyasztani. A rózsaszín trikós Kelderman is leszakadt, ő Vincenzo Nibalival (Trek-Segafredo), Domenico Pozzovivóval (NTT Pro Cycling), Pello Bilbaóval (Bahrain-Mclaren) és Joao Almeidával (Deceuninck-Quick Step) együtt próbált felzárkózni.
Valter Attila (CCC) Dennis támadásánál kissé leszakadt, de a hegy tetejéig visszaküzdötte magát Kelderman csoportjába, így a lejtmenetre már ő is a rózsaszín trikóssal együtt fordult rá.
A szökevények közül Pieter Serry (Deceuninc-Quick Step) tartott ki a legtovább, egy idei még elől is tudott maradni Hindley, Geoghegan Hart és Dennis hármasával. Az utolsó emelkedő kezdetén még 1 perc 45 másodperc volt Kelderman hátránya, de a befutóhoz közeledve ez fokozatosan csökkent, köszönhetően Almeida segítőjének, James Knox-nak. Közülük rózsaszín trikót 15 napon át viselő Almeida támadott először, az utolsó kilométerekre pedig Serry is visszamaradt segíteni neki. A portugál akciójára a többiek nem tudtak reagálni, Nibali a szakasz végére teljesen elkészült az erejével, Valter Attila kikerülte őt, és csak pár méterre szakadt le Keldermantól.
Elől Hindley és Geoghegan Hart óriásit meccselt a szakaszgyőzelemért, az ausztrál háromszor is hatalmasat lószolt, de az Ineos Grenadiers brit versenyzője át tudta venni ezeket a támadásokat, sőt még Dennis is visszazárkózott kétszer. Az utolsó kilométeren Hindley és Geoghegan Hart fej-fej mellett haladt cél felé, olyan közel egymáshoz, hogy olykor még a kormányuk is összeért. A hajrát végül Geoghegan Hart bírta jobban, és lesprintelte Hindleyt, ezzel a szakaszgyőzelem mellett időjóváírást is szerzett. Az ősszettben így mindketten azonos idővel állnak, a rózsaszín trikó Hindleyn lesz az utolsó szakaszon. Kelderman a harmadik helyre csúszott vissza, az ő hátránya 1:32 perc az összetettben.
Valter Attila a 9. helyen, 1:48 perces hátránnyal ért célba a nehéz hegyi szakaszon, az összetett versenyben ezzel a 27. helyen áll. Vasárnap az olasz körverseny záró időfutama következik, a Milánó főterén véget érő 15,7 kilométeres pálya inkább Geoghegan Hartnak kedvez, mert jobb időfutammenő, mint Hindley.
(csákány)
2020.10.24 21:53:09