A zene is főszerepet kap a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján
37. alkalommal találkoznak Kisvárdán a határon túli és magyarországi magyar színházak. A fesztivál programja a hagyománytisztelet és a kortárs újító szándék egyensúlyát kínálja: különleges szövegek, érzékeny rendezések és tíz előadásban kortárs zeneszerzők eredeti kompozíciói mélyítik a színházi élményt.
A versenyprogramban idén is találkozhatunk vajdasági, erdélyi, kárpátaljai társulatokkal, a hazai színházainkat pedig a kassai Thália képviseli - a társulat a Czajlik József rendezésében készült Borbély Szilárd-színművet, az Akár Akárki című előadását viszi a fesztiválra. Több előadás is kortárs magyar szerzők új szövegeire és zenei világaira épül.
Az idei év tíz produkciójában kortárs magyar zeneszerzők eredeti művei csendülnek fel – élőben vagy felvételről, de minden esetben szervesen illeszkedve az előadások szerkezetébe.
A szabadkai Népszínház Tyúklétra című produkciójában Pálfi Ervin nemcsak főszereplőként, hanem zeneszerzőként is jelen van – érzékeny alkotóként minden jelenethez a hangulatát és mondanivalóját követő zenei világot teremt.
A Tomcsa Sándor Színház Kafka A per című művének kortárs adaptációját hozza el: sűrített szöveggel és Bocsárdi Magor zenéjével. Aki látta az Iráni konferenciát, emlékezhet, milyen meghatározó szerepet kapott benne a zene – kíváncsian várjuk, ezúttal milyen zenei világban szólal meg Kafka története.
Kelemen László az Emigránsok (Spectrum Színház) konszonáns abszurd zenéjével hökkent meg, tágítva a műfaj határait, Bogdán Zsolt és Szarvas József emlékezetes játékát kísérve. Ábel Poljakov Az anya című darabjához komponált műve pedig az anya-fiú kapcsolat lelki mélységeit tárja fel. A budapesti Karinthy Színház és a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának koprodukciójában készült előadás magyar nyelvű ősbemutatónak számít, rendezője az üzbég származású Talgat Batalov.
Az Én vagyok a szél című előadásban Boros Csaba zenei motívumai kísérik végig a nézőt a filozófiai kérdéseken. Az előadást a rendező, Tompa Gábor feleségének, Tordai Tekla emlékének ajánlja.
A Tamási Áron Színház Angyal szállt le Babilonba című Dürrenmatt-adaptációjában Bakk-Dávid László zenéje groteszk és szatirikus tónust kölcsönöz az előadásnak. A rendező: Bocsárdi László, akinek előadásaiban a zene visszatérő alkotótárs.
Varga Bálint friss és modern hangzása mai élménnyé teszi a Szegedi Pinceszínház Képzelt beteg című klasszikusát, ifj. Kucsera Géza pedig két előadásban is közreműködik zeneszerzőként: A cigány című társadalmi drámában, valamint a kolozsvári Én vagyok a szél társszerzőjeként. Oláh Tamás dramaturg így ajánlja a Tanyaszínház előadását: „Szigligeti Ede több mint másfél évszázaddal ezelőtt íródott népszínműve semmit sem veszített aktualitásából. Érzelmes, humoros, felemelő és szembesítő történet sok zenével és tánccal szerelemről, fiatalságról, elfogadásról, kirekesztésről, áldozathozatalról és a jó elkerülhetetlen győzelméről.”
A gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Liliom című előadásában a városperem legendája rockzenei környezetben születik újjá – a díszlet- és jelmeztervező, Márton Erika munkáját UNITER-díjra jelölték. Zentáról érkezik Szegedi-Szabó Béla Hangyabefőtt című zenés családi előadása, amelyben Mezei Szilárd zenéje váratlan fordulatokkal és színekkel gazdagítja a csavaros cselekményt.
Az Angyalok a lombok között című előadásban (Kosztolányi Dezső Színház) Szerda Árpád zenéje ráerősít a misztikus, már-már spirituális drámaiság hangulatára. Csábi Anna rendezése egy megtörtént eset feldolgozása.
A fesztivált június 20. és 28. között tartják meg.
ÚJ SZÓ ONLINE


2025.05.10 23:22:59


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!