„Még mindig a fülemben hallom a durranást”
Egy nagy barna lyuk tátong a lejtőn az egyébként buja zöldben: A heves esőzések biztosan megmozgatták a földet itt – amíg az a sínekre nem csúszott. Néhány méterrel odébb a szerencsétlen vonat kocsijai egymásba lökdösődve hevernek a síneken. „Mint egy harmonika” – írja le a látványt egy tűzoltó.
Johannes Figel gazda az elsők között ért a helyszínre. „Még mindig hallom a csattanást” – mondta a riedlingeni vonatszerencsétlenség utáni reggelen. Úgy nézett ki, mint egy háború. Először halálos csend volt. Nagyszámú mentőalakulat érkezett gyorsan. Ezután segített felfűrészelni és eltávolítani a kidőlt fákat.

„Még mindig látható a pusztítás ereje, amely itt pusztítást végzett” – mondta Patrick Schnieder (CDU) szövetségi közlekedési miniszter a baleset helyszínével kapcsolatban. Megdöbbentő volt. Richard Lutz, a vasút vezérigazgatója küzdött a hidegvérével: „Az ilyen képek egészen lényünk legmélyéig hatolnak” – mondta Riedlingenben.

Baden-Württemberg délkeleti részén vasárnap este hárman haltak meg a balesetben: egy 32 éves mozdonyvezető, egy 36 éves vasúti gyakornok és egy 70 éves utas. A rendőrség szerint további 41 ember megsérült, néhányan súlyosan. A Tübingeni Egyetemi Kórházban és az ehingeni Alb-Donau Kórházban állítólag egy-egy súlyos sérültet ápolnak intenzív osztályon. A többi sérültet többek között az ulmi Egyetemi Kórházban és a Bundeswehr Kórházban ápolják.

A jelenlegi megállapítások szerint a balesetet a töltésen történt földcsuszamlás okozta. „Feltehetően egy szennyvízakna túlcsordulhatott a baleset helyszínén lezúduló heves esőzés miatt” – közölte a rendőrség és az ügyészség. A víz indította el a földcsuszamlást, ami valószínűleg a kisiklást okozta.

A Német Meteorológiai Szolgálat (DWD) szerint a baleset idején heves esőzések folytak. A térségben „rendkívül heves esőzések” uralkodtak. Egy órán belül négyzetméterenként akár 50 liter eső is esett – mondta Marco Pukert, a DWD szóvivője. A DWD-nek nincs mérőállomása a baleset pontos helyszínén. Az elemzés radaradatokon alapult.

Reggel a Deutsche Bahn vezérigazgatója, Lutz és számos politikus érkezett a baleset helyszínére. „A képek és beszámolók, amelyeket tegnap mindannyian láttunk, és különösen a ma reggel összegyűlt benyomások mélyen megindítóak, és sokkoltak és megdöbbentettek minket” – mondta a cég vezérigazgatója, láthatóan könnyeivel küszködve.

Baden-Württemberg miniszterelnöke, Winfried Kretschmann (zöld párt) szintén megköszönte a mentőalakulatoknak, akik nagyon gyorsan a helyszínre érkeztek, és nehéz körülmények között kimentették a sérülteket a vonatból. Gondolatai az áldozatok családjaival vannak: „Fontos, hogy gyászoljunk minden érintettel, együttérezzünk velük, és egyszerűen osztozzunk a nehéz sorsukban.” A Német Vöröskereszt (DRK) szerint csak a mentőszolgálat mintegy 300 főt vetett be, köztük 24 sürgősségi orvost.

A Vasúti és Közlekedési Szakszervezet (EVG) gyászolja két kollégája elvesztését, akik szolgálatteljesítés közben vesztették életüket. „Ez a tragédia mindannyiunkat mélyen megrázott” – mondta Martin Burkert, az EVG elnöke egy nyilatkozatban. „Ebben a sötét órában a vasúti család összefog.”

Kezdetben nem volt világos, hogy hányan tartózkodtak az RE 55-ös vonaton. Vasárnap a szövetségi rendőrség 100 körülire becsülte a létszámot, de ez a szám alacsonyabb is lehet. A kocsik kisiklottak. Az első felkapaszkodott a töltésre, egy fának ütközött, és leszakította az elejét. A roncsok, köztük a karosszéria és az ülések, szétszórva hevertek a földön.

Egy geológiai szakértő méréseket végzett a lejtőn – mondta Josef Veser rendőrfőnök. „A tachográfot eltávolították” – mondja Christian Weinbuch ügyész. Most meg kell néznünk, milyen információkat lehet ebből kinyerni. A vasúti tachográfok például sebességet mérnek.

Délután a vasút bejelentette, hogy a hatóságok szabaddá tették a vonalat a mentőakcióhoz. „A mentőakció jelenleg egy speciális daru segítségével kezdődik.” Ez várhatóan kedd reggelig tart.

„Utána egy szakértői csoport felméri az útvonalon a károk pontos mértékét” – folytatja a közlemény. Csak ezután lehet becslést adni arról, hogy mennyi ideig marad lezárva az útvonal. Pótlóbuszjáratok közlekednek.
Ez nem az első ilyen jellegű incidens: 2024 júniusában egy 185 utast szállító ICE vonat két kocsija kisiklott Schwäbisch Gmünd közelében egy földcsuszamlás következtében. Az akkori jelentések szerint senki sem sérült meg.
(stoffán)


2025.07.29 11:39:24


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!