Czeglédi Andrea
Tordai Csilla
Gáspár Mihály
Varga Zsolt
Kertész B.Ferenc
Nagy Zoltán
Becsky István
Porkoláb Zsolt
Design, programozás, technikai üzemeltetés
LS Computer
Szerzői Jogok
• Az estiujsag,hu webszájton ("lap") található tartalom a szerkesztőség ("kiadó") szellemi tulajdona.
• Az Esti Újság szerkesztősége fenntart minden, a lap bármely részének bármilyen módszerrel, technikával történő másolásával és terjesztésével kapcsolatos jogot. A laphoz tartozó oldalak tartalmát és kialakítását nemzetközi és magyar törvények védik.
• A kiadó előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a lap egészének vagy részeinek (szöveg, grafika, fotó, audio- vagy videoanyag, adatszerkezet, struktúra, eljárás, program stb.) feldolgozása és értékesítése. A lap tartalmának egyes részeit - kizárólag saját felhasználás céljából - merevlemezére mentheti vagy kinyomtathatja, de ebben az esetben sem jogosult a lap így többszörözött részének további felhasználására, terjesztésére, adatbázisban történő tárolására, letölthetővé tételére, kereskedelmi forgalomba hozatalára.
• Az Esti Újság teljes egészében, a reklámokkal, hirdetésekkel együtt szerzői jogvédelem alatt állnak, azokból bármely részt kivágni, a megcsonkított részt pedig nyilvánossághoz bármely módon újraközvetíteni tilos. Tilos továbbá a kiadó előzetes írásbeli engedélye nélkül a lap tartalmát tükrözni, azaz technikai művelet segítségével nyilvánossághoz újraközvetíteni, még változatlan formában is.
• A jogosulatlan felhasználás büntető- és polgári jogi következményeket von maga után. Az Esti Újság szerkesztősége követelheti a jogsértés abbahagyását és kárának megtérítését.
• A laptól értesüléseket átvenni csak a lapra való hivatkozással lehet, azzal a feltétellel, hogy az átvevő a) nem módosítja az eredeti információt, b) a lapra utaló egyértelmű hivatkozást minden közlésnél feltünteti.
• A hírügynökségek honlapunkon felhasznált hírei és fotói szerzői jogvédelem alatt állnak, a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni.
• Az Esti Újság pontos és hiteles információk közlésére törekszik, de a tájékoztatásból fakadó esetleges károkért felelősséget nem vállal.
Az MTI hírügynökségek a honlapon felhasznált hírei és fotói szerzői jogvédelem alatt állnak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni, vagy tovább adni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével.
Az Esti Újság és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások adatrögzítése
Felhasználói oldalról
Az Esti Újság és az ehhez kapcsolódó összes szolgáltatás az ingyenes
regisztrációhoz adatokat kér be és tárol a rendszeren. Ezen adatok a szolgáltatások
igénybevételéhez szükségesek, melyekből statisztikai kimutatásokat készítünk a
szolgáltatásainkat igénybevevő felhasználókról.
Az adatok tárolásánál mindig a lehető legnagyobb biztonságot alkalmazzuk,hogy
ezek harmadik személy, illetve illetéktelenek kezébe ne kerülhessenek.
Az üzemeltető statisztikai összegzést készít a rögzített adatokból, ezen kimutatások
végeredménye csak statisztikai formában készülhet el, mely nem alkalmas egyedi
azonosítókhoz való kapcsolására.
Ezen statisztikai adatok a szolgáltatások fejlesztésekhez illetve a hirdetési felületek
értékesítéséhez szükségesek.
Látogatói oldalról
Az Esti Újság és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások a látogatókról rögzítik (IP cím,
böngésző típusa, stb.) az adatokat, melyekről az üzemletető statisztikai
kimutatásokat készít csak statisztikai formátumban.
Üzemeltető az adatok tárolásánál a lehető legnagyobb biztonságot alkalmazza, hogy
az adatok illetéktelenek kezébe ne kerülhessenek.
Az üzemeltető statisztikai összegzést készít a rögzített adatokból, ezen kimutatások
végeredménye csak statisztikai formában készülhet el, mely nem alkalmas egyedi
azonosítókhoz való kapcsolására.
Ezen statisztikai adatok a szolgáltatások fejlesztésekhez illetve a hirdetési felületek
értékesítéséhez szükségesek.
Az Esti Újság és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások adatközlése
Felhasználói és látogatói oldalról egyaránt
Üzemeltető a fentebb említett statisztikai adatokat kivéve adatokat harmadik fél
részére semmilyen formában át nem ad.
Az Esti Újság és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások hivatkozásai
Az Esti Újság tartalmaz hivatkozásokat más oldalakra is. Az üzemeltetőnek nem áll
és nem is állhat kontrollja alatt ezen oldalak adatközlése, így ezen oldalak
adatköléséért, valamint ezen oldalak személyiségi jogokban való eljárásáért az
üzemeltető semmilyen felelősséget nem tud vállalni.
Etikai alapelveink
A mindenkori politikának kívánunk tükröt állítani. Az újságírás ugyanis valaha erről
szólt. Valljuk és hisszük az igazság kutatása, keresése, megírása a feladatunk. Nem
vagyunk a politika szócsöve sem. S bértollnokok sem vagyunk. Minden, ami politika,
és bulvár, azt oknyomozóként megírjuk. Minderre garancia kollegáink tudása, akik
közt Egon Erwin Kirsch díjazottjaink is vannak.
A hírszolgáltatás célja
A hírszolgáltatás elsődleges célja az emberek informálása és annak lehetővé tétele,
hogy mindenkor meg tudják ítélni az aktuális témákat - legyen szó politikáról,
számítástechnikáról, tudományról vagy bármi egyébről. A hírszolgáltatásban
dolgozók kötelessége, hogy mindig ezt tartsák szem előtt, és soha ne használják
saját céljaikra a birtokukban lévő hatalmat.
Függetlenség és pártatlanság
A hírszolgáltatásban dolgozóknak el kell kerülniük a tisztázatlan helyzeteket, illetve
azok látszatát. Ugyanígy kerülniük kell bármilyen, érdekütközésből származó
összeférhetetlenségét, vagy ennek látszatát. Nem fogadhatnak el semmilyen
ellenszolgáltatást azért, hogy pozitív véleményt közöljenek vagy elhallgassanak
tényeket, és nem folytathatnak olyan tevékenységet, mely kompromittálja
függetlenségüket (vagy azt a látszatot kelti, hogy kompromittálja). Pártatlannak kell
lenniük, de joguk van véleménynyilvánításra - amennyiben biztosítják, hogy az
olvasó számára is egyértelműen elkülönüljön egymástól a hír és a szerkesztőségi
vélemény.
Pontosság és hitelesség
Az olvasóval szemben mindig tisztességesnek kell lenni, és mindig arra kell
törekedni, hogy a hír pontos legyen; ne legyen egyoldalú; feltárja az
összefüggéseket és minden oldalról tisztességesen világítsa meg a kérdést.
Ugyanez igaz az elemző cikkekre és a kommentárokra is. A lényeges tárgyi
tévedéseket és a kihagyásokból származó hibákat azonnal és feltűnő módon ki kell
javítani, hogy az olvasók is tudomást szerezhessenek a korrekcióról.
Korrektség és a jogok tiszteletben tartása
Mindenkor teljes mértékben tiszteletben kell tartani a hírekben szereplő, vagy a
hírekkel kapcsolatban érintett személyek jogait. A hírszolgáltató mindig tegye fel
magának a kérdést, hogy milyen eljárásra tartana igényt, ha ő vagy az egyik
családtagja lenne az érintett. Egy nyilvános vád esetén mindig biztosítani kell az
érintettnek a válaszadás lehetőségét. Amennyiben valaki megígéri hírforrásának,
hogy nem fedi fel kilétét, úgy ehhez minden körülmények között ragaszkodnia kell -
és ennek megfelelően csak indokolt esetben szabad ilyen ígéretet tenni.
Amennyiben nem indokolt a forrás eltitkolása, úgy az információ forrását meg kell
nevezni.
Újabb Uniós pofon: Paks II növeli az államadosságunkat
Elkészítette az Unió az országjelentését Magyarországról is. Nos jó kedvűek és optimisták ne nagyon legyünk, bár már tévedett párszor az EU ez tény kérdése. Állításuk szerint Paks II is akadályozhatja, hogy az államadósság az elvárt mértékben csökkenjen a következő évtizedben. A Bizottság a közigazgatásban tapasztalható korrupció miatt is aggódik.
A közelmúltban közzétett országjelentésekben a Bizottság a vonatkozó rendelet értelmében azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a korábban megállapított makrogazdasági egyensúlyhiányok a tagállamokban. Az EU az éves növekedési jelentések közzétételével és ajánlások megfogalmazásával azt szeretné elősegíteni, hogy a tagországok növekedésbarát, de egyben felelősségteljes költségvetési konszolidációt és strukturális reformokat hajtsanak végre.
A magyar országjelentés szerint a hazai gazdaság sérülékenységének egyik meghatározó oka továbbra is a magas államadósság. Bár az adósságunk az uniós átlag alatt van, az alacsony növekedési potenciál hátráltatja az államadósság csökkenését, és a külső forrásoktól való erős függés miatt a gazdaság nagyon ki van téve az államadóssággal kapcsolatos kockázatoknak.
A GDP-arányos adósságráta a 2001. évi 52%-ról tíz év alatt 81%-os szintre emelkedett, a pénzügyi válsággal súlyosbított laza fiskális politika következtében. Az elmúlt években azonban kismértékben csökkent az adósságráta, és ennek hatására 9 év után, 2013-ban sikerült kikerülnünk a túlzott deficit eljárás alól. (11 tagországban még mindig folyik az eljárás.)
A maastrichti kritériumok értelmében a tagországok bruttó államadóssága nem lépheti túl a GDP 60%-át, illetve 60% feletti adósságráta esetén az adósságrátában folyamatos és jelentős csökkenést kell felmutatni. 2016-tól Magyarországon is kötelező lesz az az uniós előírás, amely szerint az adósságráta 60% feletti részét évente 1/20-dal kell csökkenteni. 80 százalékos adósságráta esetén tehát évente (80-60)/20=1 százalékponttal kell csökkennie az adósságrátának.
A Bizottság alapforgatókönyve szerint Magyarország – elsősorban a nyugdíjreformok hatásának köszönhetően – középtávon elvileg eleget tudna tenni ennek a követelménynek, így a GDP-arányos adósságráta 2025-re 62% alá csökkenhet. A kedvező kilátásokat azonban komoly negatív költségvetési kockázatok övezik, amelyek megakadályozhatják, hogy az adósság kellő mértékben csökkenő pályára kerüljön.
Ilyen Paks II is: az építkezés költségvetési hatásait figyelembe vevő forgatókönyv szerint a beruházás az építés időszaka alatt, azaz 2018 és 2025 között évente átlagosan a GDP 1,1%-ával rontják az elsődleges költségvetési egyenleget. A projekt befejezésének évében a magyar adósságráta 70% közelében várható, vagyis az államadósság 8 százalékponttal lenne magasabb Paks II miatt, mint ami a beruházás nélkül, az alapforgatókönyv szerint elérhető lenne.
Az Energiaklub és a Költségvetési Felelősségi Intézet korábbi kutatása kimutatta, hogy az adósságállomány csökkenésére vonatkozó előírások teljesítéséhez a Paks II miatti kiadásokat máshol meg kellene spórolni a költségvetésben. A tanulmány eredményei szerint mindez mai értéken 400-450 milliárd forintnak megfelelő kiigazító csomagot tenne szükségessé már az építkezés megkezdésének évében, és onnantól nyolc éven keresztül.
A jelentés szerint a közigazgatási korrupció továbbra is aggodalomra ad okot Magyarországon. „Szoros szerződéses kapcsolatok” állnak fenn az üzleti és a politikai elit között; a politikai pártok finanszírozása és a közbeszerzések terén hiányos és gyakran változik a szabályozás. Az információkhoz való hozzáférés korlátozása csökkenti az átláthatóságot, és tovább növeli a korrupció kockázatát.
A jelentés szerint a közbeszerzést különösen veszélyezteti a korrupció. Az uniós társfinanszírozású projektek közbeszerzései esetében a Bizottság ismétlődően észleli az átláthatóság, diszkriminációmentesség, és a hatékony pénzgazdálkodás elveinek hiányát. A Bizottság megállapítása szerint gyakori az elfogultság a legnagyobb infrastrukturális beruházások esetében, és az ajánlattételi összejátszás a korrupció leggyakoribb módja Magyarországon.