Tarlóst megkérték a BKV-szakszervezetek, kérjen segítséget Lázártól
Megelégelték az évek óta tartó szánalmas béremelési cirkuszt a BKV-sok, ezért felszólítják a főpolgármestert, hogy éljen a Miniszterelnökséget vezető miniszter napokban tett ajánlatával, s kérjen segítséget a kormánytól a fővárosi cégeknél dolgozók béremeléséhez – írja a Fővárosi Közgyűlésre időzített közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet.
Az EKSZ egy döbbenetes adatsort is talált a BKV nyilvántartásában: az elmúlt öt évben a járművezetők bére szinte semmit nem emelkedett, míg a vezető beosztásúak fizetése ugyanennyi idő alatt havonta átlagosan 200 ezer forinttal lett több. A BKV-nál egyelőre 0 százalék a munkáltatói ajánlat. Felháborítónak tartja a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet, hogy miközben az állami cégeknél az elkövetkező 3 évben összesen 30 százalékkal emeli a kormány a béreket, s a versenyszférában is két számjegyű alkukról hallani, az önkormányzati cégeknél 0 vagy legfeljebb 2-3 százalékban lehet reménykedni. Az EKSZ ezért nem is furcsállja, hogy mostanában az egyébként máskor teljesen széthúzó szakszervezetek is összefognak, s egységesen 30 százalékot követelnek – mondta Nemes Gábor. Az elnök emlékeztet, szakszervezetük már tavaly év végén bejelentette az idei béremelési igényét, 15+5 százalékot kér erre az évre, s készségesen tárgyalna a 3 éves, 30 százalékos emelésről is. Mivel a BKV vezetése eddig 0 százalékos ajánlattal állt elő, a cégnél működő többi érdekvédelmi csoport többsége korábban nem merte olyan magsara tenni a lécet, mint az EKSZ, két számjegyű követelés helyett néhány százalékkal is beérték volna – magyarázza Nemes. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet azonban már 2013-ban és 2016-ban sem írta alá a bérmegállapodást. Az elnök szerint a BKV-nál hosszú évek óta minősíthetetlen a bértárgyalások menete, szinte minden januárban az a forgatókönyv, hogy a cégvezetés a fővárosi önkormányzatra és a főpolgármesterre mutogatva 0 százalékot ajánl. A közlekedési cég éves költségvetésében egyetlen fillér sincs e célra, holott az EKSZ minden alkalommal gondosan ügyel rá, hogy jóval azelőtt bejelentse a béremelési igényét, hogy a cég a Fővárosi Közgyűlés elé tárná az éves költségvetését. A szakszervezetek megelégelték ezt a cirkuszt, s most, a nagy béremelési hullámban egyre többen, egységesen követelik azt a mértéket, amit az EKSZ már hónapokkal ezelőtt. Idén biztosan nem érik be már a többiek sem a városvezetés néhány százalékos alamizsnájával – szögezte le az elnök, hozzátéve, hogy a BKV vezetése még a tavalyi megállapodást sem teljesítette. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére időzítve levélben felszólítja a főpolgármestert, hogy éljen Lázár János miniszter nyilvános felajánlásával, s halogatás nélkül kérjen segítséget az önkormányzati tulajdonú cégeknél dolgozók béremelésére. Nemes Gábor emlékeztet: a BKV-s járművezetőktől a város- és a cégvezetés csak elvett, hiszen a buszjáratok kiszervezése mellett a létszámleépítés is minden évben pallosként lógott a fejük felett, ezért éppen ideje, hogy a munkához és a felelősséghez méltó béremelést kapjanak. Ezt támasztja alá az a döbbenetes BKV-s nyilvántartás is, amelyből kiderül, hogy például a buszvezetők túlóra nélküli bére legfeljebb 10 ezer forinttal, bruttó 270 ezerről 280 ezerre emelkedett az elmúlt öt évben. Eközben a vezető beosztású, úgynevezett FEOR 1 besorolásban dolgozók fizetése – ugyanennyi idő alatt – havonta átlagosan 200 ezer forinttal, 552 ezerről 725 ezerre nőtt.
2017.02.20 15:42:30


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!