Ismét brutálisan drágul a Békéscsaba-Lökösháza közötti vasúti szakasz felújítása
Idáig sem volt olcsó, de most kilométerenként 4,6 milliárd forintba fog kerülni a Békéscsaba és Lökösháza közötti vasúti vonal korszerűsítése. Mindez egyfajta rekorder ár Európában de most ismét drágul. Az ukrán háború miatt természetesen. A projektet Eu-s pénzből csinálják a kormányhoz közeli vállalkozások.
A Békéscsaba-Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz korszerűsítését 2021-ben nettó 126,8 milliárd forintos ajánlattal nyerte el az osztrák Strabag hazai leánycége és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt. párosa. A felújítás még tart, de a költségek már nettó 6,6 milliárd forinttal emelkedtek.

Sajnos az elmúlt 15 évben már már megszokottá vált, hogy különböző indokokra hivatkozva drágulnak a közpénzből fizetett állami nagyprojektek. 2023 januárja óta az addig gyakran használt „előre nem látható okok” mellett sokszor „az orosz-ukrán háború miatti” inflációval magyarázzák a többmilliárdos áremelkedéseket.

A 2020 októberében írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasútvonal korszerűsítésére. A feladat a közel 30 kilométer hosszú pályaszakaszon a meglévő vasúti pálya átépítése, egy második vágány építése, 3 állomás (Szabadkígyós, Kétegyháza, Lőkösháza) és a felsővezeték-hálózat korszerűsítése, állomási peronok, aluljárók, liftek, zajvédő falak építése, biztosítóberendezések létesítése és egyéb kapcsolódó feladatok elvégzése volt.

A munkálatok árát a NIF nettó 116,7 milliárd forintra becsülte, ám ennél jóval drágább ajánlatok érkeztek. A nyílt eljárásra anno összesen három pályázat érkezett: a Strabag Rail Kft. és a V-Híd Zrt. kettőse nettó 126,8 milliárdért, a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. nettó 132,9 milliárdért, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. pedig nettó 136,8 milliárdért vállalta volna a feladatot. A megbízást a legolcsóbb ajánlatot tevő duó, az osztrák Strabag leánycége és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd párosa nyerte 2021 májusában. Alvállalkozóként részt vesz a kivitelezésben a szintén Mészáros-féle R-Kord Kft., a francia tulajdonban lévő Thales ausztriai vállalata, valamint a V-Híd és a Strabag leánycégei is.

Az eredményhirdetés idején ez volt az ország legdrágább vasútvonal-felújítása, hiszen 1 kilométer ára durván 4,37 milliárd forintra jött ki. Viszont minden rekord csak addig tart, amíg meg nem döntik, ez pedig itt már meg is történt: még drágább lett a fejlesztés. Az európai uniós közbeszerzési értesítőben nemrég közzétett tájékoztató szerint ugyanis 2025. július 11-én az időközben megszűnt NIF szerepét átvevő Építési és Közlekedési Minisztérium módosította a kivitelezőkkel kötött szerződést. A változtatás lényege, hogy a Strabag-leány és a V-Híd plusz nettó 6,6 milliárdot, vagyis összesen nettó 133,4 milliárd forintot kap a munkálatokért. Ezzel a 29 kilométernyi Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának ára – amelyet európai uniós forrásból fizet a kormány – kilométerenként 4,6 milliárd forintra drágult.

De nuygodjon meg mindeni mert még tovább drágulhat a beruházás. Az indoklás itt is ugyanaz, amit mostanában egyre gyakrabban használ a kormányzat a milliárdos áremelkedések megmagyarázására: az orosz-ukrán háború okozta infláció. Egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet szerint ugyanis a vállalkozóknak joguk van szerződésmódosítást kezdeményezni, ha „a háborús konfliktus miatt kialakult helyzetre visszavezethetően” a rendeletben meghatározott »rendes üzleti kockázat« mértékénél nagyobb költségnövekményük keletkezett. Az állam ezután a plusz költségek rendes üzleti kockázattal csökkentett összegének maximum felét kifizeti a kivitelezőknek.

A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának drágulásáról szóló tájékoztatás szerint a kivitelezést végző Strabag és V-Híd 2023. december 7-én kezdeményezte a szerződés módosítását „a háborúval összefüggésbe hozható körülmények miatt felmerült közbenső többletdíj-igény megtérítése” érdekében. Beadványukban nettó 27,8 milliárd forint többletköltség-igényt terjesztettek elő a 2022. február 24. és 2023. szeptember 30. közötti időszakra vonatkozóan. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vizsgálata azt állapította meg, hogy a kivitelezők „rendes üzleti kockázat mértékét meghaladó összes költségnövekménye” nettó 13,2 milliárd forint, és a 2023-as kormányrendelet értelmében ennek felét, nettó 6,6 milliárd többletet kifizet nekik a minisztérium. Mivel azonban a munkálatok még tartanak, a költségek még tovább emelkedhetnek, hiszen ez a mostani drágulás csak a 2023. szeptember 30. előtti időszakra vonatkozik. A Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal felújításának befejezését kezdetben tavaly nyárra ígérték, de a legfrissebb kormányzati ígéretek szerint csak valamikor idén fogják átadni.

(G.M.)
2025.07.26 14:15:24


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!