Egy európai kikötő hatalmas parkolóvá változott Donald Trump vámjai miatt
Az antwerpeni-brugge-i kikötő, a világ egyik legnagyobb autószállítási csomópontja, hatalmas parkolóvá változott, ahol több ezer, az Egyesült Államokba exportált autó, furgon, teherautó és nehézgép maradt hátra Donald Trump amerikai elnök által bevezetett új kereskedelmi vámok közepette – írja a The Guardian.
A hivatalos adatok szerint az idei év első hat hónapjában az új autók és teherautók Egyesült Államokba irányuló exportja 15,9%-kal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

A visszaesés májusban volt élesebb, egy hónappal azután, hogy Donald Trump bejelentette a vámok bevezetését. Ugyanakkor a teherautók és nehézgépek – ebbe a kategóriába tartoznak a traktorok és az építőipari járművek is – exportja 31,5%-kal esett vissza. Ezek a járművek több mint 100 000 dollárba is kerülhetnek, és a Trump-adminisztráció által bevezetett 25%-os vám veszteségessé tette a szállításukat.

Az Antwerpen-Brugge kikötő 2024-ben világszerte 3 millió jármű csomópontjaként szolgált. A vámok összefüggésében „az év második felére vonatkozó kilátások továbbra is bizonytalanok” – áll egy közleményben. Minden attól függ, hogy sikerül-e augusztus 1-ig kereskedelmi megállapodást kötni az Egyesült Államok és az EU között. Az olyan európai autógyártók, mint a Volkswagen és a Volvo, abban reménykedtek, hogy az amerikai elnök által kezdetben kitűzött határidő lejártáig megállapodásra jutnak, de a tárgyalások nem vezettek kézzelfogható eredményre. Trump hivatalba lépése előtt az Egyesült Államokba irányuló autóexportot 2,5%-os adóval terhelték, április óta azonban a vám 25%-ra emelkedett, ami az amerikai piacon a végső ár jelentős emelkedéséhez vezetett.

A Brexittel vagy a világjárvánnyal ellentétben, ahol hullámzó alkalmazkodás volt tapasztalható, itt a fellépés hirtelen és súlyos volt, még akkor is, ha a politikai diskurzusban előre látták” – hangsúlyozta Justin Atkin, az antwerpeni-bruges-i kikötő Egyesült Királyságért és Írországért felelős képviselője. A kikötői tisztviselők nem közöltek pontos számot a bennragadt járművekről, de azt mondták, hogy ezrekről van szó. Arra is utalnak jelek, hogy további kínai autókat tárolnak a kikötőben, ami a kereskedelem eltérítésének lehetséges jele lehet a Peking és Washington közötti kereskedelmi feszültségek közepette.

Ezzel párhuzamosan a jemeni lázadók Vörös-tengeri támadásai , valamint a globális flotta hajóinak növekvő mérete késedelmekhez vezetett a konténerek kirakodásában, az átlagos várakozási idő nyolc napra nőtt a szokásos öt napról.

Az Egyesült Államok az antwerpeni brugge-i kikötő második legfontosabb kereskedelmi partnere az Egyesült Királyság után. Vannak jelek arra, hogy az amerikai exportőrök is siettetik a szállításokat, az EU blokkjának esetleges megtorló intézkedéseire számítva. Az év első felében az Egyesült Államokból származó import volumene 17%-kal nőtt, főként a cseppfolyósított földgáz szállításának növekedése miatt.


2025.07.16 10:19:57


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!