Csődöt jelent Európa legnagyobb akkumulátorgyártója
A befektetők fokozatosan csaknem 15 milliárd eurót "öntöttek" a Northvoltba. Most, a pénzüket elveszítik. Bizonyos értelemben ez, Európát tekintve szimbolikus... hiszen Magyarországon is csendben bezárnak az akkumulátorgyárak. Megszűnik az infrastruktúra fejlesztés, maradnak a gyárépítés következtében tönkrement, lassan járhatatlan utak... És ugyanez jellemzi azt az átvert Európát, amelyet egy beteg agyú uniós pénzügyi lobby vitt be az akkumulátorgyártás veszteséges, de nagyon költséges erdejébe. És akik bevették ezt a korábban már látható ostobaságot, azok most csődbe mennek...
Az Európai Bizottság alig néhány napja nagy felhajtással jelentette be az autóipar megmentési akciótervét, különös tekintettel az Európai Unió autonómiájának növelésére az elektromos járművek akkumulátorainak gyártásában. Azt szeretném, ha az európai autóiparunk vezető szerepet töltene be. Támogatni fogjuk a hazai termelést, hogy elkerüljük a stratégiai függőséget, különösen ami az akkumulátorgyártást illeti... - mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a bevezetéskor. Alig egy héttel e szavak után a Northvolt, Európa legnagyobb akkumulátorgyártója csődöt jelentett.
A Northvolt nem valami mini-startup volt, hanem egy megalomán projekt, amelybe csaknem 15 milliárd eurót öntöttek a befektetők. Ennek a pénznek a nagy részét most elveszítik. (Csak poénból - legnagyobb befektetője a Volkswagen volt.) A svéd startup összeomlásáért azonban nem az EU okolható, hanem a szó szerint pénzben guruló és mindent megengedni gondoló menedzsment rossz döntései.
A Northvolt abban az időben jött létre, amikor a befektetők milliókat ajánlottak fel mindenkinek, aki legalább valamelyest érdekes ötlettel állt elő. A Northvolt pedig, nagyon jól tudta eladni magát. A befektetők bizalmát nem rázta meg nagyon az a felfedezés, hogy a startup olyan körülményeket teremtett a svéd gyárában, amelyek több ember halálához és súlyos sérüléseihez vezettek. Ez volt az egyik első hatalmas botránya. Akkor a BMW volt az egyetlen, aki alapvetően elégedetlen volt vele, mert nem szállította le időben az akkumulátorokat, ráadásul az általuk vizsgált cellák minősége is kérdésesnek bizonyult. Az alkalmazotti botrány volt az utolsó csepp a pohárban, és a BMW felmondta a Northvolt kétmilliárd dolláros szerződését. És azóta a dolgok lefelé mennek számomra.
Idén január elején írtunk arról, hogy ez a svéd startup klinikailag meghalt, és a részvényesek csak elnyújtották agóniáját. Ez most megerősítést nyert. A Nortvolt végre bezár, miután bejelentette csődjét a svéd hatóságoknak.
Amikor a Northvolt hatalmas, 1,2 milliárd eurós veszteségbe zuhant 2023-ban, és a helyzet tízről ötre nőtt az elmúlt évben, a kulcsfontosságú támogatók, köztük a BMW és a Volkswagen megtagadták a cég további támogatását. Tavaly év végén az adóssága hozzávetőleg 5,5 milliárd eurót tett ki. A helyzet azonban nem javult, és az év elején a részvényesek azt fontolgatták, hogy a Northvolt felszámolás alá kerül, és hatalmas veszteségeket vállal, vagy adnak neki egy esélyt. Végül egy rendkívüli közgyűlésen úgy döntöttek, hogy adnak még egy esélyt egy olyan mélyreható szerkezetátalakításra, amely életben tarthatja.
De hiábavaló erőfeszítés volt. Idén január végén a Northvolt adóssága már elképesztően 7,3 milliárd eurót tett ki. A társaság szerdán (március 12-én) bejelentette, hogy csődöt jelentett Svédországban, miután nem biztosította a működés folytatását lehetővé tevő finanszírozást. Ez egyben azt is jelenti, hogy vége Európa legnagyobb reményének, hogy a nagy ázsiai akkumulátorgyártók riválisát teremtse meg. Csak a cég, vagyonának eladása és a fennálló kötelezettségek rendezése következik, amit egy svéd csődgondnok fog felügyelni.


2025.03.13 14:35:17


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!