A digitalizáció trendjei: mely munkahelyek szűnhetnek meg hamarosan?
A haladó digitalizációnak köszönhetően számos új lehetőség nyílt a munkahelyek terén. Manapság nagyon sok cég mutat érdeklődést és lelkesedést ez ügyben. Sokan ezt a lehetőséget látják a különféle folyamatok és eljárások digitális optimalizálására.

A haladó digitalizációnak köszönhetően számos új lehetőség nyílt a munkahelyek terén. Manapság nagyon sok cég mutat érdeklődést és lelkesedést ez ügyben. Sokan ezt a lehetőséget látják a különféle folyamatok és eljárások digitális optimalizálására. Ugyanakkor persze vannak olyan cégek is, amelyek meglehetősen szkeptikusak ezzel a fejlesztéssel kapcsolatban. Az online kaszinók területén természetesen különösen sokrétűek a lehetőségek , mert itt már alkalmazzák az AI-t. Bár számos aggodalomra ad okot, hogy a digitalizáció előrehaladása sok munkahely megszűnéséhez vezethet a jövőben, ugyanakkor ez biztosítja azt is, hogy a jövőben új munkahelyek jöjjenek létre.
A jövő munkái
De egy dolog már az elején világos: a jövőben is lesznek olyan munkahelyek, amelyeket nem lehet gépekkel pótolni. Ez azt jelenti, hogy különösen a hagyományos szakmáknak lesz jövője. Ez azonban azt is jelenti, hogy a munka jellege jelentősen megváltozik. Sok munka ma nagyobb rugalmasságot igényel, mint a múltban. Ennek oka a társadalom hálózatosodása. Egyre több mobil, online, sőt olykor virtuális tevékenység is zajlik.
Természetesen a leendő szakmunkásoknak lépést kell tartaniuk. Nagyon jó példa erre a virtuális csapatok. A hagyományos munkacsoportok általában egy helyen dolgoznak együtt egy projekten. Más a helyzet a virtuális csapatokkal: abszolút helyfüggetlenül, önállóan, sőt néha késleltetetten dolgoznak. Ennek azonban feltétele a szükséges szaktudás. A szakmunkásokat és a vezetőket egyaránt érintik ezek a változások. A digitális csapatok munkája inkább együttműködő és adatalapú. Ezért a szakértelem vagy a tapasztalat kevésbé lesz igény a jövőben. Amire azonban nagyobb igény lesz, az a gondolkodás és a határokon átívelő vezetés képessége lesz.
Digitalizáció és új munkahelyek
Sok új karrier van, különösen az online szektorban. De, a hagyományos szakmák is nagyon fontosak lesznek a jövőben.
Adminisztratív vagy kereskedelmi munkakörök
De vannak más munkák is a játékiparban, amelyek nagyon alkalmasak képzett üzletemberek vagy adminisztratív alkalmazottak számára. A felelősség egy lehetséges területe lehet a szükséges licencek megkötése, például ha népszerű tévésorozatok vagy online játékokhoz készült filmek jogainak megvásárlásáról van szó.
Media Manager
A vállalatok mindent megtesznek, hogy versenyképesek maradjanak. Ezért elengedhetetlen, hogy kommunikálni tudjunk az ügyfelekkel, és hozzáadott értéket is kínáljunk számukra. Erre különösen alkalmasak az olyan közösségi média csatornák, mint a Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, blogok, Snapchat, Tumblr, Xing, LinkedIn, Pinterest, Vimeo, WhatsApp, Flicks és más szolgáltatók. Ennek sikeres megvalósításához stratégiákat kell kidolgozni a közösségi hálózatokban, és szerkesztői terveket kell készíteni. Ezután minden intézkedést elemezni és optimalizálni kell később.
Munkák, amelyek hamarosan megszűnhetnek
Egyrészt a digitalizáció mindenképpen új munkahelyeket teremt a gazdaságban , de feltételezhető, hogy lesznek olyan munkahelyek is, amelyek egyszerűen megszűnnek.
Szakmák, amelyeket a kihalás veszélye fenyeget
Pénztáros
Egyre elterjedtebbek a szupermarketek önpénztári rendszerei, így feltételezhető, hogy a pénztárosok iránti kereslet a jövőben erősen csökkenni fog. Egyre több szupermarket és diszkont is alkalmaz már önkiszolgáló pénztárakat a hagyományos pénztárak mellett. Ez látható például a Lidl diszkontláncnál, amely már teszteli ezt a koncepciót, hogy tehermentesítse a vásárlókat és a munkatársakat. Továbbá ezek az önkiszolgáló pénztárak már számos bevásárlóközpontban is megállják helyüket.
Postás
Egyre többen kapják már elektronikusan a leveleiket. A következő lépés az lehet, hogy a csomagkézbesítést a jövőben drónok és autonóm járművek hajtják végre. Vannak már országok, amelyek megfelelő teszteket végeznek, hogy gyorsabban és költséghatékonyabban lehessen kézbesíteni a csomagokat. De a csomaglogisztika is komoly felfordulás előtt áll. Ez a terület már egyre több automatizált válogatórendszerre és robottechnológiára támaszkodik a levelek és csomagok válogatását illetően.
Könyvelő
A jövőben az automatizált számviteli rendszerek és a mesterséges intelligencia fejlesztésének köszönhetően egyes könyvelői feladatokat gépek is elláthatnak a jövőben. Ez a szakma azonban egyelőre nem valószínű, hogy eltűnik. Itt a technika csak a könyvelői feladatok egy részét tudja átvenni. A jövőben az olyan fontos feladatokat, mint az ellenőrzés, a rendszer felügyelete és a digitális karbantartás továbbra is maga a könyvelő látja el.
Biztosítási alkusz
A jövőben lényegesen kisebb lehet a kereslet a biztosítási alkuszok iránt. Ennek az az oka, hogy a fogyasztók online összehasonlító portálokat használnak biztosításokhoz, amelyeket egyre többen használnak. Néhány kattintással összehasonlíthatja a különböző biztosítótársaságok díjait. A jövőben azonban a mesterséges intelligencia és az automatizált folyamatok alkalmazása, valamint a biztosítók közvetlen értékesítése azt jelentheti, hogy egyre kevesebb felhasználó lesz szüksége a biztosítási alkuszok szolgáltatásaira. Azt azonban még várni kell, hogy a jövőben mennyire lesz releváns a biztosítási alkusz az egyéni tanácsadás és a komplex biztosítási termékekkel kapcsolatos segítség terén.
Utazási ügynök
A megfelelő utazás megtalálásához manapság sok fogyasztó elsősorban online utazási platformokat és összehasonlító portálokat használ. Miközben kényelmesen ül a kanapén, egyszerűen és kényelmesen lefoglalhatja következő nyaralását, és pénzt takaríthat meg. Ezért az utazási irodákban is csökken a kereslet.
Recepciós
A jövőben az automatizált recepciós robotok és chatbotok bevezetésével egyes recepciós feladatokat a jövőben gépek vehetnek át. Egyre több cég támaszkodik már automatizált rendszerekre, chatbotokra és mesterséges intelligenciára. Elsősorban rutinfeladatok elvégzésére szolgálnak. Ide tartozik többek között a megkeresések megválaszolása, foglalás és időpont egyeztetés. Ezért a recepciósok eredeti feladatai közül ma már sok automatizálható.
2025.01.12 19:58:55