Egy honlap létrehozásánál sokféle költség merülhet fel, amelyekkel nem baj, ha tisztában vagy. Ebben a cikkben a lehető legteljesebb körben megmutatjuk a lehetséges ráfordításokat. Ezek közül persze lesz olyan, amely nem minden honlapnál merül fel, de a cikk végére nagyjából tisztában leszel a teljes költségkerettel.
Mi legyen a weblap motorja?
Elsőként azt kell fontolóra venni, hogy mivel fogod a weboldalt elkészíteni programozás nélkül, főként vizuális oldalépítők segítségével. Lényeges szempont, hogy a honlapod lépést tudjon tartani a vállalkozásod fejlődésével, tehát ne nődd ki, mint egy ruhát, azaz bővíthető és fejleszthető legyen. Az sem hátrány, ha sok kiegészítő tehető bele vagy hozzá.
Néhány ismertebb platform: WordPress, Wix, Squarespace, Weebly.
Ezek közül némelyik ingyenes, de az ingyenesség csak meghatározott korlátok kötött érvényes, például időben vagy szolgáltatásban. Mi a WordPress mellett voksolnánk, mivel ehhez mindenféle kiegészítő megtalálható.
A WordPress kezelését könnyen elsajátíthatod a WPKurzus tanfolyamain.
Milyen költségek lehetnek?
Nyilván ezerféle költség felmerülhet, de nézzük a legfontosabbakat:
• Domainnév: kb. 2 000 Ft/év
• Tárhely 13.000 Ft/évtől
• Sablon és oldalépítő: 15.000 Ft/év
• Email marketing szoftver: 0-36.000 Ft/évtől
• Landing oldal készítő program: 0 Ft-tól - 20.000/hó
• Programozó: 5.000-20.000 Ft/óra
• Grafikus: 0 Ft-tól - 100.000 Ft/óra
• Számlázás: 0 Ft-tól - 100.000 Ft/év
Domainnévből komoly vállalkozásnak nem érdemes ingyenest használni. Ez a költség megtöbbszöröződhet, ha megveszed az ékezetes és ékezet nélküli, a ragozott vagy többes számú szavakkal képzett, kötőjel nélküli és kötőjeles, .com, .hu, stb. végződésű variációkat. Erre a konkurencia miatt szükség lehet.
A tárhely kiválasztása nem egyszerű, nagyon sok a szolgáltató, és még összehasonlítani sem egyszerű az áraikat. Lényeges, hogy a tárhely dinamikusan növelhető legyen, ahogy a vállalkozásod növekszik. Fontos a gyorsaság és a biztonság.
Sablon és oldalépítőre a honlapod testreszabásához lesz szükség, az ingyenes megoldások nem célravezetőek, mert később nehezen tudsz változtatni.
Már a kezdetektől fogva érdemes gyűjteni az e-mail-címeket, listát építeni. Vannak olyan e-mail szoftverek, amelyek kezdetben ingyenesek, és a vállalkozás növekedésével válnak fizetőssé.
A landing oldal célja lehet az érdeklődők gyűjtése, és egy konkrét termék vagy szolgáltatás eladása. Lehet a domainen belül, de lehet akár minden terméknek külön landing oldala.
Bármennyire is sokféle kész kiegészítő létezik, időnként előfordulhat, hogy szükséged lesz programozóra és grafikusra.