Egy évszázad után, új Renoir-festményre bukkantak
A Pierre-Auguste-nak tulajdonított festmény Gabrielle Renard-t és a művész fiát, Jean-t ábrázolja egy családi jelenetben, amely a családon belül maradt, és most értékes fejezettel bővíti a francia impresszionizmus történetét.
Pierre-Auguste Renoir egy korábban ismeretlen, egy évszázada elveszett vásznát 2 millió dollárért vásároltak meg egy párizsi aukción. A „A gyermek és játékai – Gabrielle és a művész fia, Jean” című festményt korábban soha nem állították ki, így kivételes leletnek számít az impresszionizmus számára.

Az árverésre 2025. november 25-én került sor a párizsi Hôtel Drouot-ban, Christophe Joron-Derem árverező vezetésével. Az Art News beszámolója szerint a licit 1,45 millió eurós (1,68 millió USD) leütési árral zárult, ami a vevői díj hozzáadásával 1,8 millió euróra (2 millió USD) emelkedett.

A műalkotást egy nemzetközi gyűjtő vásárolta meg, aki egy olyan árverésen nyert, amely szakemberek és műkedvelők figyelmét is felkeltette. Az eladás előtti becslés egy és másfél millió euró között mozgott, tükrözve a darab iránti érdeklődést.

Az 54 x 65 centiméteres vászonra olajfestményként festett festmény Jean Renoir-t, a művész legfiatalabb fiát ábrázolja, amint dajkája, Gabrielle Renard ölében ül és figurákkal játszik. Joron-Derem „az intimitás remekműveként” jellemezte a festményt, és kiemelte szokatlan jellegét Renoir életművében. A festmény kivételes állapotban érkezett az árverésre, restaurálást nem igényelt.
A festmény különleges értéke ritkaságában és családi múltjában rejlik: soha nem hagyta el a magánszférát. Renoir ajándékba adta tanítványának és közeli barátjának, Jeanne Baudotnak, aki egyben Jean keresztanyja is volt. Baudot 1957-ben bekövetkezett haláláig gondozta a darabot.

A mű ezután fogadott fiára, Jean Griot-ra szállt, aki 2011-ben bekövetkezett haláláig a hálószobájában maradt. A festmény soha nem volt része a Wildenstein archívumnak, amely nélkülözhetetlen eszköz Renoir munkásságának katalogizálásában és tanulmányozásában, ami évtizedekre fokozta a rejtélyt a hollétével kapcsolatban.

Mindkét forrás egyetért abban, hogy Renoir ebben az időszakban számos tanulmányt készített Gabrielle-ről és Jean-ról, és mindössze két hasonló mű létezése ismert. Egy összehasonlítható változat a washingtoni Nemzeti Művészeti Galériában, egy másik pedig a párizsi Musée de l'Orangerie-ben látható.

A létrehozás dátumát tekintve 1890 és 1895 közé helyeződik. Gabrielle Renard és Jean Renoir visszatérő modellként való jelenléte a művész későbbi alkotásaiban az otthoni intimitás fontosságát mutatja.

Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) az impresszionizmus egyik vezető alakja és a modern művészet kulcsfigurája volt. A franciaországi Limoges-ban született, munkáscsaládban nőtt fel, és korán érdeklődést mutatott a festészet iránt, tinédzserként porcelánfestőként talált munkát. Tehetsége később arra késztette, hogy beiratkozzon a párizsi École des Beaux-Arts-ba, ahol más leendő impresszionista művészekkel találkozott, mint például Claude Monet és Alfred Sisley.

Renoir azzal tűnt ki, hogy képes volt megragadni a modern élet könnyed és ünnepi hangulatát, valamint azzal a különleges gyengédséggel ábrázolta az emberi alakot. Korai művei, mint például a Le Moulin de la Galette és a La Grenouillère, nagy érdeklődést mutatnak a tömegek és a szabadtéri tájképek iránt.

Az 1880-as évek után azonban Renoir egészségi állapota romlani kezdett az ízületi gyulladás miatt, ami láthatóan megváltoztatta technikáját; ecsetvonásai lazábbak és érzékibbek lettek, témái pedig a családi életre, a portrékra és a családi jelenetekre összpontosítottak.

Pontosan ebben az időszakban érkezett Gabrielle Renard, egy Essoyes-i fiatal nő dajkaként a Renoir-házba. Nemcsak a festő gyermekeiről gondoskodott, hanem kulcsfontosságú modellé és visszatérő inspirációforrássá is vált. Renoir a jelenlétében páratlan természetességet és érzelmi kötődést talált, amely lehetővé tette számára, hogy olyan gyengéd és bensőséges jeleneteket örökítsen meg, mint amilyen a nemrég elárverezett festményen is látható.

Művészi értékén túl ez a felfedezés új megvilágításba helyezi Renoir családi és magánéletét , valamint a körülötte lévőkkel fennálló kötelékeit. Fia, Jean, aki a festményen is látható, és később neves filmes lett, felidézte, hogy apja szívesebben festett spontán, mindennapi pillanatokat: „Amikor nagyon kicsi voltam, három, négy vagy öt éves, nem választott pózt, hanem inkább kihasznált valamilyen tevékenységet, ami látszólag csendben tartott” – mesélte Jean Renoir az Art News szerint.

A festmény közelmúltbeli hitelesítése és felvétele Renoir hivatalos leltárába megerősíti jelentőségét a nemzetközi művészeti világban, megszilárdítva helyét az impresszionizmus örökségében. Ennek a korábban ismeretlen műnek az árverése nemcsak kereskedelmi siker, hanem felbecsülhetetlen értékű hozzájárulás a festészet egyik nagy mesterének megértéséhez is.
A.Sz.
Fotó: Alain JOCARD / AFP


2025.11.28 08:43:36


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!