Elégedetlenek a reptéri dolgozók sztrájkra hangolódnak
A magyar állam többségi tulajdonába került Liszt Ferenc reptér dolgozói sztrájkra készülnek. Hiába próbálkoztak többször is egyeztetni. Az alkalmazottak bérét ugyanis csak 4 százalékkal emelné a Budapest Airport Zt., ami éppen csak meghaladja a KSH által közölt tavalyi inflációt, persze tudjuk ennél sokkal nagyobb volt az áremelkedés az élet szinte minden területén.

Négy tárgyalási forduló zajlott le eredménytelenül a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete és a Liszt Ferenc repülőteret működtető, ma már nyolcvan százalékban állami tulajdonú Budapest Airport Zrt. vezetése között. A legutóbbi szerdán zárult, és egyelőre nincs megállapodás a repteret működtető dolgozók 2025-re érvényes béremeléséről.
Információik szerint a reptér vezetése a legtöbb fizikai dolgozónak csak négyszázalékos bérfejlesztést hajlandó adni arra hivatkozva, hogy tavaly a KSH szerint 3,7 százalék volt az infláció mértéke.
A Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető dolgozókat négy nagy fizetési kategóriába sorolták. Ezen belül egyes szakmák szerint kisebb eltérések lehetnek abban, hogy ki mennyit keres. A fizikai dolgozók és vezetőik, a csoportvezetők (Level II., Level III.) köre kapott ajánlatot négyszázalékos alapbéremelésre. A Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. alkalmazottainak a Budapest Airport vezetése tíz százalékot ajánlott, de mint megtudták, ők eleve harmadával kevesebbet kapnak még a Level III. jövedelmeknél is. Utóbbiban egyébként bruttó hét és kilencszázezer forint között lehet keresni havonta, erre jönnek a pótlékok – amelyek viszont nem járnak automatikusan, csak adhatók. Az összegük 2018 óta változatlan: legalább öt év tapasztalati idő után havi bruttó negyvenezer vagy negyedévente bruttó nyolcvanezer forint. Általános jelenség, hogy a pótlékok egész éves összege nem teszi ki az éves bér tíz százalékát sem.

A reptéri érdekképviseletek úgy számolnak, hogy a négyszázalékos általános béremelés alig pár száz milliós költséget jelentene a munkáltatónak 2025-re, ami elenyésző része annak a mintegy harmincmilliárd forintnak (74 millió eurónak), ami a reptér tiszta nyeresége volt 2023-ban, és amiből a cég osztalékot fizetett a részvényeseknek.

A reptér azóta is sorra dönti az utas- és áruforgalmi rekordokat: 2024-ben az éppen most közölt adatok szerint 17,6 millió utas és háromszázezer tonna áru fordult meg a létesítményben, az idei kilátások pedig még jobbak. Januárban már 1.293.000-en utaztak a Liszt Ferenc repülőtérről, „ami nemcsak a tavalyi adatot haladja meg 17,5 százalékkal, hanem minden idők legmagasabb első havi utasforgalmát is jelenti”.

Információik szerint a szakszervezet és a dolgozók nem értik, hogyhogy nem jut több az ő béremelésükre; hisz csak tízszázalékos emelést szeretnének. A szakszervezet a saját belső felmérésére hivatkozik, amely alapján a dolgozók egyre elégedetlenebbek a munkafeltételekkel, „sokan jelezték, hogy akár munkahelyet is váltanának, amennyiben nem sikeres a béremelés”. Ilyen körülmények között belső fórumokon már egy sztrájk megszervezése is felvetődött, amire utoljára 2008-ban került sor Ferihegyen.
Úgy tudják, csak fokozza a ferihegyi dolgozók bizonytalanságát, hogy olyan híresztelések is napvilágot láttak: az állam mint friss tulajdonos a működés racionalizálását tervezi, aminek része lehet egy leépítés, noha az érdekképviseletek szerint több területen munkaerőhiány van, ráadásul a forgalom folyamatos növekedése is egyre nagyobb terhelést jelent a dolgozóknak.

A Budapest Airporttól közölték: több héten át tartó egyeztetéssorozat után sem sikerült egyetértésre jutni az érdekképviseletekkel, azonban a társaság számára fontos értéket képvisel a velük folytatott folyamatos párbeszéd.


(G.M.)
2025.02.25 00:11:41


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!