„Mária Terézia” musical Bécsben
Hatalmas uralkodónő és 16 gyermek édesanyja volt, aki formálta Európát: történetét a „Mária Terézia – A musical” meséli el. A világpremier október 10-én lesz. A musical egyes jeleneteit ma mutatták be először a Ronacher próbaszínpadán.
„Sokkal erősebb vagyok, mint gondolnád” – énekli megható hangon Nienke Latten Mária Terézia szerepében a Ronacherben tett próbán. A „Mária Terézia – A musical” című darabban Alex Balga rendező Európa egyik legfontosabb női uralkodójával néz szembe, és modern produkciójában egy „popkulturális császárnőt” kíván megalkotni, akit – ahogy a médiának nyilatkozta – a politikai erő és a női érzelmek jellemeznek.

Miután a csapat öt évig dolgozott együtt a darabon, először mutattak be négy jelenetet – díszletek és jelmezek nélkül, kizárólag zongorakísérettel. A főszereplő Nienke Latten mellett a szereplők között van Fabio Diso, aki Mária Terézia férjét, Lotharingiai Ferenc Stephant alakítja, és Moritz Mausser, aki II. Frigyes porosz király szerepét játssza.

A városi mozdulatok, a hiphop, a fülbemászó dalok és a rengeteg mozgás gyorsan bebizonyítja, hogy a Vereinigte Bühnen Wien (VBW) saját produkciója nem Mária Terézia életének történelmi újraértelmezése, hanem egy „rendkívül érzelmes élettörténet” kortárs értelmezése, amely egyidejűleg történelmi tényeket is közvetít. „El akarjuk mesélni ezt a legenda mögött rejlő nagyon személyes történetet, és színpadra akarjuk vinni” – mondja Christian Struppeck, a VBW zenei igazgatója.

A musical célja, hogy Mária Teréziát ne csak a jelentős reformok kezdeményezőjeként, hanem azok mögött álló személyként is ábrázolja. A holland főszereplő, Nienke Latten számára különösen fontos, hogy alakításában „közvetítse azt a női erőt, amelyre szükség van ahhoz, hogy a férfiak világában bizonyítson”. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy szerepével azt is szeretné aláhúzni, hogy az érzelmek kimutatását nem szabad gyengeségként értelmezni.

Mária Terézia szabadságvágyát a darab sok mozgásra és ugrásra épít, hasonlóan a parkourban találhatóakhoz. A rendező szerint a parkour a folytatás vágyát szimbolizálja. Ez a modern „ellenkultúra” a színpadképben és a jelmezekben is tükröződik, összekapcsolva a modernt a történelmivel. A császárnéról szóló musical egy kizárólag férfiakból álló kvartett ötlete, amelyet a két dalszövegíró, Jonathan Zelter és Thomas Kahry („Spatz und Engel”), valamint a két zeneszerző, Dieter és Paul Falk, apa és fia alkot.

Zárásként Balga röviden betekintést nyújtott abba, hogyan jelenhet meg a musical a kész produkcióban: „Pop, punk és könnyed, mintha egy rockkoncerten lennél”, de emellett rengeteg elmélyülésre is lehetőség nyílik az intim jelenetekben. A próba során egyértelművé válik, hogy a „Mária Terézia – A musical” több kíván lenni, mint a Habsburgok történelmi csillogása. Arra hív minket – egy musical magával ragadó köntösében –, hogy elmélkedjünk az egyenlőségről, az önrendelkezésről, a szeretetről, a családról és a hatalomról.
sgy


2025.09.03 23:36:11


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!