„Európai családokat tartanak túszul”
A francia légiforgalmi irányítók csütörtökön kétnapos sztrájkba kezdtek a személyzethiány és az elavult felszerelések miatt tiltakozva, ami több száz járat törléséhez vezetett a nyári szezon kezdetén.
A francia polgári légügyi ügynökség, a DGAC, arra kérte a légitársaságokat, hogy vizsgálják felül járataik menetrendjét, beleértve a párizsi Roissy Charles de Gaulle repülőtéren, Európa egyik legforgalmasabb légi csomópontján közlekedő járatokat is, ami arra kényszerítette a vállalatokat, hogy töröljék járataikat.

Az Air France, Franciaország legnagyobb légitársasága bejelentette, hogy módosította menetrendjét, részleteket nem közölt, de azt mondta, hogy fenntartja a teljes hosszú távú járatait. Az IAG tulajdonában lévő British Airways nagyobb repülőgépeket használ, hogy csökkentse a fennakadás menetrend szerinti járataira gyakorolt hatását.
A Ryanair, Európa legnagyobb légitársasága az éves utasforgalom alapján, bejelentette, hogy csütörtökön és pénteken 170 járatot kényszerült törölni, ami több mint 30 000 utast érint.

„Ismét túszul ejtik az európai családokat a sztrájkoló francia légiforgalmi irányítók” – mondta Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója. „Ez értelmetlen és teljesen igazságtalan az EU-s utasokkal és a nyaraló családokkal szemben” – folytatta. Az easyJet bejelentette, hogy csütörtökön és pénteken 274 járatot töröl.
A sztrájk egybeesik az európai nyári vakáció kezdetével, az év egyik legforgalmasabb utazási időszakával.

MIVEL VÁDOLJÁK A LÉGIFORGALMI IRÁNYÍTÓKAT?

Franciaország második legnagyobb légiforgalmi irányítói szakszervezete, az UNSA-ICNA közölte, hogy tagjai a krónikus létszámhiány, az elavult felszerelés és a „mérgező vezetési kultúra” miatt tiltakoznak. Egy másik szakszervezet, az USAC-CGT azzal vádolta a DGAC-t, hogy nem érti az irányítók által érzett frusztrációkat.
„A DGAC nem korszerűsíti a légiforgalmi irányítók számára szükséges alapvető eszközöket, bár továbbra is ígéretet tesz arra, hogy minden szükséges erőforrás rendelkezésre áll” – áll az UNSA-ICNA közleményében.
„A rendszerek hamarosan meghibásodnak, és a légiforgalmi irányító ügynökség folyamatosan többet követel alkalmazottaitól a hiányosságok kompenzálására” – tette hozzá a közlemény.

A DGAC nem reagált azonnal a szakszervezetek panaszaival kapcsolatos megkeresésre.
Panaszaik visszhangozzák az Egyesült Államok légiforgalmi irányítóinak panaszait, akik elavult infrastruktúrára, súlyos személyzethiányra és hibás technológiára panaszkodnak. Philippe Tabarot francia közlekedési miniszter elfogadhatatlannak nevezte a szakszervezetek követeléseit.

JÁRATTÖRLÉSEK HULLÁMA FRANCIAORSZÁGBAN A SZTRÁJK MIATT

A DGAC arra kérte a légitársaságokat, hogy 25%-kal csökkentsék a párizsi repülőtereken felszálló és leszálló járatok számát, a péntekre tervezett fővárosból induló járatok számát pedig közel 50%-kal. Más régiókban a légitársaságokat arra kérték, hogy 30-50%-kal csökkentsék a járataik számát, különösen Dél-Franciaországot sújtja a helyzet.

„A megelőző intézkedések ellenére jelentős fennakadások és késések várhatók Franciaország összes repülőterén” – jelentette be a hivatal, és arra kérte az utasokat, hogy lehetőség szerint változtassák meg járataikat.
A Luxair Luxembourg Airlines figyelmeztetett, hogy „további késések és menetrendváltozások lehetségesek más útvonalakon, mivel a légi forgalom átirányítása és a kapacitáskorlátozások negatív hatással lehetnek a hálózatra”.

Michael O'Leary, a Ryanair vezetője felszólította az Európai Bizottságot, hogy reformálja meg az uniós légiforgalmi irányítási szolgálatokat, hogy csúcsidőben elegendő személyzet álljon rendelkezésre, és a nemzeti sztrájkok idején megvédjék az átrepülő járatokat – azokat, amelyek leszállás nélkül átszelik az országot vagy régiót.
a szerk.


2025.07.03 23:29:00


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!