Egyelőre nincs jogerős döntés az M7-es tömegbaleset ügyében
Az Ítélőtábla másodfokon újabb szakértőt rendelt ki a 2013-ban a rendkívüli havazás során történt tragikus tömegbaleset miatt megvádolt szlovén kamionos ügyében. Első fokon Batic Janez sofőrt felmentették. A per az új szakértő véleménye után folytatódik majd , ami minimum 30 nap de inkább 60. Az esti Újság úgy tudja, hogy a per a nyári ítélkezési szünet után leghamarabb szeptemberben folytatódhat.
Bár elsőfokon tavaly márciusban felmentették azt a meghurcolt szlovén kamionsofőrt, akit azzal vádolt az ügyészség, hogy a váratlan és nagy havazás alatt 2013 márciusában belerohant az M7-es autópályán veszteglő és már összeütközött autós tömegbe. A Székesfehérvári Törvényszék bizonyítottság hiányában felmentette a vádlottat az ellene hozott vádak alól, aminek  Batic Janez örült a maga szerény módján. A szlovén kamionos magyar ügyvédje, dr. Szabó Gyula az Esti Újságnak elismerte, hogy a baleset során a helyszínelés bizony nem sikerült a legjobbra. Ráadásul az Autópálya-kezelő felelőssége is vastagon felmerült, hisz a tömegbalesetet nem jelezte az arra tartóknak, és a jeges útszakaszt sem, így Batic Janez sem tudhatta, mi vár rá az autópálya kellős közepén, teljesen váratlanul. Tulajdonképpen a bíróság a következőkép indokolta, hogy a lefolytatott eljárás során sem a nyomozati szakban, sem bírósági szakban kétséget kizáróan nem sikerült olyan tényt feltárni, amely a vádlott bűnösségét alátámasztaná. Nincsenek olyan tények, nincsenek olyan adatok, amelyekből kétséget kizáróan ítéleti bizonyossággal meg lehetne azt állapítani, hogy a balesetért, illetve a balesettel összefüggésben okozott sérülésekért, személysérülésekről beszélünk, a vádlott felelne. Egyebekben az ügyészség váratlanul a mai napon az ítélethirdetés előtt vádat módosított, enyhítette a cselekményt, nem tömegszerencsétlenség volt már, hanem halált okozó a minősítés, jó pár sérülést kizárt a vádból. A bent maradt két halálos, illetve a bent maradt egyéb sérülésekkel kapcsolatban is kiemelte a bíróság, hogy ítéleti bizonyossággal nem állapítható meg, illetve ellentmondásba is vannak az iratok és a vallomások, azzal, hogy ezt kimondottan a vádlott általi ütközés következtében következtek be ezek a sérülések –közölte dr. Szabó Gyula az Esti Újsággal. Az ügy érdekessége volt az is, hogy az egyik halott, akit szintén a kamionos nyakába akartak varrni, a vádhatóság részéről,  három hónappal később halt meg, júniusban, bordatörés következtében. Így ítéleti bizonyossággal az ő halála oka és a baleset közötti összefüggés nem mutatható ki. A történeti sorrendre vonatkozóan pedig a szakértők egyetértettek abban, hogy ítéleti bizonyossággal, ténybeli bizonyossággal nem mutatható ki a vádlott felelőssége. A per folyamán a szakértők között igazán egy kérdésben volt nézeteltérés. Mégpedig, hogy a vádlotti kamionnak ütköző egyéb kamionok voltak-e hatással a balesetre vagy sem. Itt is igazán megfogalmazásbeli különbségek voltak. Az egyik szakértő azt állította, hogy ha és amennyiben ezek az ütközések olyan következményeik voltak, akkor voltak hatással, míg a másik szakértő azt mondta, álláspontja szerint nem mutatható ki, hogy voltak hatással, de ha voltak is, akkor annak az okozati összefüggése nem mutatható ki, de egyéb kérdésekben abban, hogy ezek a bizonyítékok nem támasztják alá a vádlotti bűnösséget, illetve kétséget kizáróan nem támasztják alá, egyetértettek a szakértők. Az ügyészség fellebbezett bűnösség megállapítása miatt, a védelem ezt tudomásul vette. Mint arról korábban írtunk, az ügyben már korábban ítéletet hozott volna a Fehérvári Törvényszék, azonban elmaradt az ítélethozatal a több mint 40 autó és kamion balesetének ügyében. A tömegszerencsétlenség a havas, csúszós, jeges úton történt az M7-es autópályán. A balesetben többen meghaltak, és az ügyben egy szlovén kamionost gyanúsítottak, illetve vádoltak meg. Az ítélethozatal azért is maradt el, mert a szakértők többsége szerint nem bizonyítható, hogy a balesetet a szlovén teherautós okozta. Ráadásul felmerült az autópálya-kezelő felelőssége is a monstre per során, hisz semmiféle jelzést, figyelmeztetést nem tett ki, hogy jeges, csúszós az út, és hogy egy kisebb koccanás van. Az Esti Újság úgy tudja, hogy a tömegbaleset ugyanis azzal indult, hogy pár autó csak egymásnak csúszott. Aztán jöttek a kamionok és újabb személyautók. A  2013. március 14-én az M7-es autópályán történt halálos áldozatokkal járó tömegbaleset ügyében így még nincs jogerős ítélet. Az egyik ügyvéd ugyanis azért kérte új szakértő kirendelését, mert az egyik sértettnek az ujj sérülését nem vizsgálták meg elég körültekintően a több áldozatot követelő ügyben. Az Esti Újság úgy tudja, hogy az ügyben és a rendőrségi vizsgálat során sok-sok minden hiányos volt, el lett pestiesen mondva nagyolva a helyszínelése a közlekedési balesetnek. Nem vizsgálták például az autópálya-kezelő felelősségét. A tömeges baleset előzménye ugyanis pár autó koccanása volt, amelyek a havas, jeges úton összementek. Senki sem jelezte, hogy bárki lassítson, vezessen óvatosabban, vagy figyeljenek az M7-es jeges szakaszára, és így rohant bele a már álló autókba a szlovén kamionos. Az eset másik furcsasága, hogy a baleset egyik sérültje több hónappal később halt meg. Az orvosok ugyanis hazaengedték, hogy minden rendben van vele. A sérült többször visszament, hogy fáj a háta, a mellkasa, a hasa, de rendre azt mondták neki, minden rendben van. Majd meghalt. Mint kiderült, az érintett eltört bordái átszúrták a belső szerveit. Nos, érdekes mód ezen halálesettel is a szlovén kamionost vádolja az ügyészség, ami picit meghökkentő és egyben meglepő. A kamionos védője, dr. Szabó Gyula szerint ügyfele nem vonható felelősségre az eset miatt. A szakértők eléggé egyértelmű véleményüknek adtak hangot, ami alátámasztotta ügyfelem vallomását. Nem bizonyítható ezek ismeretében az, hogy az ügyfelem, azaz a szlovén kamionos okozta a tömeges balesetet, és hogy köze lenne a halálos esetekhez. Az is tény, hogy ügyfelem szlovén, és az ügy során a nyomozati szakban sajnos szerb tolmácsot kapott, ami hátrányosan érintette őt, hisz nem mindent értett rendesen, és a védekezéshez való jogában lett súlyosan korlátozva. Azon kérdésükre, hogy volt-e olyan haláleset az vádiratban, az ügy aktáiban, amely inkább az orvosok hanyagságának tudható be, a válaszom egyértelműen: hogy igen – nyilatkozta az Esti Újságnak dr. Szabó Gyula ügyvéd. Mint ismeretes, a tömeges baleset az M7-es autópálya mindkét oldalán, Szabadbattyán és Polgárdi között történt. Az akkori elsődleges információk szerint több ember beszorult a roncsokba – közölte a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-vel. Szabó-Bisztricz Anett elmondta, hogy sok személygépkocsi, több kamion és teherautó ütközött egymásnak a Siófok felé vezető oldalon. Sokan beszorultak gépjárműveikbe. A sérültek számáról egyelőre nem tudott nyilatkozni. A megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett a székesfehérvári, sárbogárdi, pétfürdői, veszprémi, balatonfűzfői hivatásos és a polgárdi önkormányzati tűzoltók végzik a mentést. Rajtuk kívül a katasztrófavédelem hivatali dolgozói is segítenek a mentésben. Az érintett szakaszon teljes útzár van, kerülni a 7-es főút felé lehet. Németh-Kész Mónika megyei rendőrségi szóvivő tájékoztatása szerint az M7-es autópálya ugyanezen szakaszán, a főváros felé vezető oldalon is több jármű ütközött. Hozzátette: a látótávolság minimálisra csökkent, az autópálya nagyon nehezen járható. Azt kérik, aki teheti, ne induljon útnak, vagy a 7-es számú főutat válassza.  
2017.05.23 09:32:26


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!