Kezd tisztulni néhány momentum a halálbusz körül
A budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium harminchat diákja mellett volt tanulók, három tanár, valamint egyikük családja utazott azon a magyar buszon, amely balesetet szenvedett péntek éjjel Olaszországban, Verona közelében – mondta Tóth Gábor, az intézmény igazgatója. Az olasz államügyészség pedig bejelentette, nyomozást rendeltek el. Azaz sok még a tisztázatlan kérdés, és nem egy egyszerű balesetről van szó.

A hivatalos utaslista szerint 54-en voltak a buszon. Az az igazgató számára is rejtély, miért vezette – az egyik olasz hírügynökség értesülése szerint – a járművet francia sofőr, mivel Magyarországról két magyar sofőrrel indult a túra. – A busz üzemeltetője ugyanakkor cáfolta a Magyar Nemzetnek, hogy egy francia sofőr ült volna a volán mögött. Két gyakorlott főállású munkatársuk vezette a járművet, ami egy Setra 415 HDH típusú busz volt.
Az iskola évek óta a Pizolit Busz Kft.-vel utazik sítáborba, mindig ugyanarra a helyre Franciaországba. Az önköltséges táborokat a testnevelőtanárok szervezik. A gimnázium minden utazásnál köt élet-, baleset- és csomagbiztosítást a résztvevőkre, ami a sérültek ellátására, az érintettek kompenzációjára is kiterjed.
Az itthon maradt diákoknak osztályfőnökök, iskolapszichológus, és más pszichológusok közreműködésével segítenek abban, hogy feldolgozzák valamilyen módon a tragédiát – különösen azokban az osztályokban, ahol kiderül, hogy egy diák nem tér haza – mondta Tóth Gábor.
Gondatlanságból elkövetett, több ember halálával járó közúti baleset okozása miatt ismeretlenek ellen nyomozást indított a veronai államügyészség – közölte szombaton a szervezet.
Az államügyészség tájékoztatása szerint tisztázni próbálják, ki felelős a tragédiáért. Egyben késznek mutatkoznak találkozni az áldozatok rokonaival, valamint kapcsolatba lépni a magyar hatóságokkal.
Angela Barbaglio, az egyik vezető helyi ügyész az ANSA olasz hírügynökségnek elmondta: rendkívül nehéz kinyomozni, milyen okok vezethettek a tragédiához, és bonyolítja a vizsgálatokat, hogy nem könnyű azonosítani az áldozatokat. Tisztázni kellene, hogy mi is történt egyáltalán, hiszen a baleset részletei sem ismeretesek, még azt sem tudni pontosan, milyen összefüggés volt az ütközés és az utána rögtön bekövetkezett, a vélhetően gázolajjal működött buszt tönkretevő tűz között. Az igazságügyi tisztségviselő szerint rekonstruálni kellene a Franciaországból indult jármű egész útját, akárcsak azt, hogy a sofőrök mikor váltották egymást – tette hozzá.
A veronai közúti rendőrség parancsnoka sajtóértekezletén ugyancsak azt mondta, hogy egyelőre csak feltételezések alapján tudnak bármire is következtetni a hatóságok.
Egyelőre még azt sem tudjuk megmondani, hogy a halálos áldozatok között van-e a busz mindkét sofőrje – mondta Girolamo Laquanti. A rendőrparancsnok sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarta a magyar konzul nem sokkal korábbi nyilatkozatát, miszerint – ahogy az ANSA írja – a baleset előtt egy órával váltották egymást a volánnál. A parancsnok annyit tudott csak bizonyossággal mondani, hogy a busz már a szalagkorlátnak ütközött néhány tucat méterre attól az oszloptól, amelynek később nekicsapódott.
Hírügynökségi jelentések szerint a halottak azonosításához valószínűleg DNS-vizsgálatra is szükség lesz.
Az olasz hírügynökség említést tesz az egyik halálos áldozatról, akinek a holtteste mellett találtak egy vészkalapácsot. A közúti rendőrök szerint vélhetően az egyik diákról van szó, aki megpróbálta kitörni az ablakot és úgy kijutni a járműből, de belehalt a korábbi ütközéstől elszenvedett sérülésekbe.
Ugyancsak az ANSA idézi az egyik tizenhét éves fiúnak a szavait, aki viszont túlélte a tragédiát, apja már ott volt Veronában. A fiú arra emlékezett vissza, hogy érezték, a busz elkezd billegni, „majd hallottuk a jobb oldali kerekek zaját, amikor lecsúsztak az útról (...) ezután jött a nagy ütközés. A busz ajtói beragadtak, ezért az egyik barátommal kezünkbe vettünk egy vészkalapácsot, betörtük az ablaküveget, és kimásztunk”.
2017.01.21 18:32:42