Rezesova nagy bajban
Fordulatokkal teli Eva Rezeosva pere a Budapest Környéki Törvényszéken. Az ügyészség új eljárást követel, és túl enyhe elsőfokú ítéletről beszél valamint burkoltan lefizetett szakértőket emleget. Pár napja az egyik szakértőt zavarta el a bírói tanács. Aztán Rezesova kezdett el tökéletes magyarsággal bűnbocsánatot kérni és magyarázni azt, hogy mennyire sajnálja az esetet, csak engedjék már ki.

A héten feltehetőleg befejeződik a hírhedt milliárdos szlovák nő négy emberéletet követelő autóbelesetének, Eva Rezesovának a pere a Budapest Környéki Törvényszéken másodfokon. Az ügy fordulatokkal teli, hisz az egyik szakértőt a bírói tanács elzavarta. Eredetileg július elején folytatták volna az utóbbi évek legjelentősebb közlekedési büntetőeljárását, de a másodfokon eljáró bíróság új igazságügyi szakértőt vont be, és neki több időre volt szüksége elemzésének elkészítéséhez, ezért kellett szeptemberre halasztani.Tavaly novemberben ítélték első fokon hat év fogházra a szlovák Rezesovát ittas vezetés következtében elkövetett halálos baleset vétsége miatt, amiért autójával 2012 augusztusában nekiment egy Fiat Puntónak, és az ebben utazó négy ember életét vesztette a karambolban. Mivel mind az ügyész, mind a vádlott fellebbezett, az ügy másodfokra került.
Másodfokon egyre bizonyosabbnak tűnik, hogy Rezesova BMW-nek az átlagsebessége az ütközés előtt 177-178 km/h volt. Kicist vicces és egyben medöbbentő, hogy a luxus BMW-ből kiszerelt navigációs rendszer vizsgálatai csődöt mondtak, nem jutottak eredményre a szakértők, mert az rendkívül bonyolult. Hogy ezen szerkezetet miért nem küldték el a német autógyárba az egyelőre titok.
A bíróságon egyedül Magyar Pál szakértő az, aki kitart korábbi véleménye mellett, a többi szakértő össze vissza változtatgatta és sokszor kerültek ellentmondásba saját magukkal is. Nos az egyetlen műszaki szakértő, az elejétől fogva kitart szakvéleménye mellett. Ő volt az, aki – két másik szakértővel ellentétben – nem gondolta meg magát Melegh Gábor elemzése után, és következetesen állította, hogy nem volt betérés, a Fiat nem hajtott be a BMW elé az adatok alapján. Jól látható, nagyobb szöget nem zárt be a két autó egymással – jelentette ki. Elsősorban kritikai megállapítások vannak abban a szakvéleményben, amit Rezesova védelme nyáron próbált beadni, de annál kevesebb műszaki tartalom – mondta a bíró kérdésére Magyar, aki ezért nem is szeretné minősíteni. Szerinte az abban szereplő elemzést nem vitték végig, így nem lehet rá támaszkodni. Ő is részt vett a bizonyítási kísérleten, ami azt hozta, amire számított. 2,2 másodperc sávváltási idő adott helyzetben (a balesetnél) a lehetőség határa lett volna, mert azt a kísérletben is csak egy rutinos, tapasztalt sofőr tudta megcsinálni nappali fénynél – mondta.
Az utolsó szó jogán elnézést kért a négy ember halálát okozó ittas járművezetéssel vádolt Eva Rezesová , és azt kérte a bíróságtól, hogy szabjanak ki rá enyhe büntetést. A vádlott remegő hangon, erős akcentussal, de magyarul szólalt fel: azt mondta, mélyen együtt érez a balesetben elhunytak hozzátartozóival, ő is ember, ő is anya, aki két éve nem látta a gyerekeit. Nagyon-nagyon sajnálom – mondta Rezesová, és arra is kitért, hogy ő is elvesztette az édesapját, tudja, milyen érzés ez.
Szlovák sajtóhírek szerint a vádlott a kassai “Rezes klán” egyik tagja. Apja Alexander Rezes, a 1990-es években Vladimír Meciar kormányának közlekedési minisztere, a kassai vasmű privatizációjának kulcsszereplője, az ország második leggazdagabb embere volt.
Az ugyancsak kedden elhangzott perbeszédek során az ügyész az elsőfokú, hat év szabadságvesztést kiszabó ítélet hatályon kívül helyezését és új eljárás lefolytatását kérte, míg Rezesová védője gyakorlatilag az ítélet helybenhagyását indítványozta.
A főügyészség képviselője kifejtette: az új eljárás lefolytatásának szükségességét mutatja az is, hogy a perből két műszaki szakértőt is ki kellett zárni másodfokon, és a törvényszéknek terjedelmes bizonyítást kellett lefolytatnia. A szakértőkkel kapcsolatban azt mondta: kizárásuk az egész szakértői társadalomra nézve is iránymutató, azt példázza, hogy a pártatlanság elvének meg kell felelniük.
Az ügyész szerint Rezesová esetében azért is szükséges új eljárás lefolytatása, mert tanúvallomások igazolják, hogy a közúti veszélyeztetés bűncselekménye is felmerül, ezt azonban az elsőfokú ítélet tényállása alapján nem mondhatná ki a törvényszék.
A négy halálos áldozatot követelő, 2012 augusztusában történt balesetről szólva azt hangsúlyozta: a szakértők is igazolták, hogy a baleset elkerülhető lett volna, vagyis a vádlott bűnössége egyértelműen megállapítható. Az első fokon kiszabott szabadságvesztés mértéke azonban súlyosan elmarad az ilyen esetekben kiszabható büntetési tétel középmértékétől – mondta.
A balesetben elhunytak hozzátartozóinak jog képviselője egyebek mellett azt emelte ki, hogy Rezesová már eleve ittasan ült autóba. Bár az elsőfokú bíróság enyhítő körülményként értékelte korábbi normakövető életét, szerinte ez nem vehető figyelembe, mivel Rezesová aznap hajnalban az élettársánál randalírozott, ittasan száguldozott, a szervezetében morfiumot találtak, és közbiztonságra veszélyes eszköz is volt az autójában.
A jogi képviselő úgy fogalmazott, hogy Rezesová bármekkora büntetést kap is, kiszabadulása után pótolhatja gyerekeivel a kiesett időt, míg a balesetben elhunytak hozzátartozói visszafordíthatatlanul elveszítették szüleiket és keresztszüleiket.
Rezesová védője ugyanakkor vitatta, hogy szükség lenne az ítélet hatályon kívül helyezésére, mivel szerinte szakértők sem támasztották alá a közúti veszélyeztetést. Az ügyvéd nem vitatta azt a szakértői megállapítást, hogy ha Rezesová betartja a 130 kilométeres óránkénti sebességet, a baleset elkerülhető lett volna, ugyanakkor a bűncselekmény minősítésénél azt kérte: a bíróság vegye figyelembe, hogy védence csak enyhén volt ittas, sem a tanúk, sem a mentő, sem az orvosok nem találták annak. Felidézte: Rezesová 2012-ben tett vallomásában arról beszélt, hogy a baleset után ivott. Az ügyvéd szerinte nem bizonyított, hogy alkoholos befolyásoltság miatt követte volna el a balesetet.
A védő külön kitért a tűzvizsgálati jelentésre is, amely kimondja: az áldozatok kocsijának kigyulladását az okozta, hogy a járműből kifolyó üzemanyag az aszfalton csúszó fémtől szikrát kapott, ugyanakkor a védő szerint nem egyértelmű, hogy az üzemanyag mitől folyt ki. Hozzátette: azt a szakértő sem zárta ki, hogy műszaki hiba miatt történt ez.
Az ügyvéd szerint nincs olyan súlyosbító körülmény, amely a korábban kiszabott büntetésnél nagyobb mértékű szabadságvesztést indokolna, szerinte a hat év elegendő a prevenciós célok eléréséhez. Az ügy iránti fokozott sajtóérdeklődésre utalva pedig azt hangsúlyozta: a közvélemény nem súlyosbító körülmény.
A vád szerint Rezesová 2012. augusztus 21-én hajnalban az M3-as autópályán X5-ös BMW-jével ittasan, mintegy 165 kilométeres óránkénti sebességgel hátulról belerohant egy személyautóba, amelyben négyen életüket vesztették. Az ügyészség szerint a vádlott közúti veszélyeztetést is elkövetett azzal, hogy nem sokkal a baleset előtt agresszíven vezetett, több járművet, köztük a későbbi áldozatok autóját is veszélyesen megközelítette.
Az első fokon eljáró Gödöllői Járásbíróság tavaly ősszel nem jogerősen hat év fogházra ítélte Rezesovát több ember halálát okozó ittas vezetés miatt, ám a közúti veszélyeztetés vádja alól felmentette. Rezesová a baleset után előzetes letartóztatásba került, és azóta eltelt csaknem két év során – egy néhány napos megszakítással – fogva tartják. A perben várhatóan csütörtökön hirdet ítéletet a bíróság.
2014.09.10 08:45:22