Gripenek és egyéb légi csodák lepik el Börgöndöt a hétvégén
Székesfehérvár 2016-ban ünnepli repüléstörténetének 100. évfordulóját. Az Albatrosz Repülő Egyesület és a Székesfehérvári Repülésért Alapítvány emlékévvel, azaz tartalmas, színes, az elődök példájához méltó rendezvényekkel, eseményekkel tisztelgett az elmúlt hónapok során a királyi koronázóváros nem feledett repülős hagyományainak. A jubileumi év legkiemelkedőbb programja a korábbi években is méltán népszerű légi parádé, a Börgöndi Nemzetközi Repülőnap lesz szeptember 11-én, vasárnap, ahol a szervezők a Gripen vadászgépek mellett igazi különlegességekkel, meglepetésekkel várják az érdeklődőket. Az év legnagyobb szabású ilyen hazai eseményének ígérkezik a repülőnap.

Cser-Palkovics András, Fehérvár polgármester elmondta: egy több mint ezeréves városban a száz év rövid időszaknak tűnik, de a repülés mégis jelentős mértékben hozzájárult Székesfehérvár fejlődéséhez. A százéves születésnap jó lehetőség a repülőmúlt bemutatására, de arra is, hogy a légi parádén bemutatkozzék a jelen, a repülés minden szépsége. A városvezető hozzátette, a kormányzattal közös cél a légibázis fejlesztése, s az előzetes egyeztetések alapján erre minden lehetőség meglévőnek látszik. – Ez az idei repülőnap egy kicsit egyszerre szól a múltról, a reményről és a jövőről is – zárta szavait Cser-Palkovics András polgármester.
Józsa Dávid vitorlázó műrepülő, aki ebben az évben két világbajnoki aranyérmet és egy ezüstérmet szerzett, a légi parádé különlegességeiről beszélt. Elmondta, igyekeznek elsősorban olyan légi járműveket bemutatni a rendezvényen, amelyek valamilyen módon kötődtek a város repülőmúltjához. És csak néhány a különlegesség: ott lesz Börgöndön Blériot gépének replikája, amely jelenleg az egyetlen olyan másolat, amely teljesen megegyezik az eredeti, 1909-ben a La Manche csatornát átrepült géppel, és a kétfedeles Bücker, amely a második világháborúban alapfokú kiképzőgép volt a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapnál, de a világháborút követően is használták iskolagépként Magyarországon.
Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok hagyományos résztvevője a börgöndi repülőnapnak. Szerinte nagyra kell becsülni a repülőbarátok helyi klubokban végzett munkáját, hiszen a „szakma”egyre inkább elfordul a klasszikus értelemben vett sportrepüléstől. Hozzátette, teljes szívével ott lesz a bemutatón, hiszen a börgöndi repülőtér számára ma már amolyan „díszrepülőtérré” vált.
A várható program:
09.40 L-29 Delfin érkezése (Szakács Gábor)
10.00 - 10.20 Emlékműavatás (Tisztelgés a 100 éves székesfehérvári repülőmúlt előtt)
10.20 - 10.30 Ejtőernyős bemutató (deszantugrások, Mi-8, Mi-17)
10.30. Megnyitó (Vargha Tamás miniszterhelyettessel, Cser-Palkovics András polgármesterrel)
11.00 - 11.10 Jet Ranger bemutató repülés (Jakab Tamás)
11.10 - 11.20 Old Timer vitorlázógépek bemutatója
11.20 - 11.45 Po-2, Rubik R-18 Kánya, Gerle 12 bemutató repülések
11.45 - 12.00 Bücker 131 és 181, Boeing Stearman bemutató repülés
12.00 - 12.15 Ejtőernyős bemutató (An-2)
Színpadi programok
12.15 - 12.30 Gerle 12 statikus bemutatása (Rohács Tamás)
12.30 - 12.45 Kidrockandroll (Putics-Bondor Virág)
12.45 - 13.00 Bücker 131 statikus bemutatása (Martin Nepovím)
13.00 - 13. 15 Karate (Kovács Ferenc)
13.15 - 13.30 Boeing Stearman statikus bemutatása (Aleks Kelemen)
14.00 - 14.10 JAS-39C Gripen bemutató (Magyar Honvédség)
14.15 - 14.25 An-26 bemutató repülés (Magyar Honvédség)
14.25 - 14.35 Ejtőernyős bemutató (Mi-8, Mi-17)
14.40 - 14.50 Mi-2-es helikopterbemutató (Imre Lajos)
14.50 - 15.00 Ka-26-os helikopterbemutató (Dányádi Miklós)
15.00 - 15.20 Ejtőernyős bemutató (An-2)
15.20 Blériot IX gurulása, statikus bemutatása (Ungár László)
MS893E és Swift S-1 felszállás
15.30 Vitorlázó műrepülő bemutató Swift S-1 (Józsa Dávid)
15.45 - 16.00 MXS motoros műrepülő bemutató (Veres Zoltán)
16.30 L-29 Delfin felszállása, hazarepülése
Utasrepültetés: a korábbi évekhez hasonlóan egész nap lehetőség lesz több típuson is (Li-2, An-2, Bell 206 Jet Ranger, Robinson R-44, Po-2, R-18) a repülésre, jelentkezni a helyszínen lehet!
Néhány érkező repülőgépről, helikopterről pár érdekesség.
A Gripenek
Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú könnyű harci repülőgépe. A legkisebb negyedik generációs vadászgép. A Saab, az Ericsson, a Volvo, a Saab Avionics és az FFV Aerotech fejlesztette. A JAS a Jakt, Attack och Spaning, vagyis a vadász, támadó és felderítő kifejezések rövidítése. A Gripen 1988-ban repült először, a svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kis tömegéhez mérten óriási tömegű fegyvert lehet rá függeszteni: 8500 kg-t. Az első Gripen repülőgép 2006-ban érkezett Kecskemétre, később követték a társai, azóta ezek a gépek látják el hazánk védelmét.
Az An-26-os
Kéthajtóműves, légcsavaros, gázturbinás szállító repülőgép. A kijevi Antonov tervezőiroda fejlesztette ki az An–24T teherszállító repülőgép alapján, 1969-ben mutatták be először, módosított raktérrel és nagyobb rámpával. A típus magyarországi története 1973-ban kezdődött, amikor megkezdődött az öreg Li-2 szállító repülőgépek rendszerből történő kivonása. Még abban az évben a Szovjetunióban, Tokmakban kezdődött a kijelölt állomány An-26-os átképzése. Az An-26-osokkal felszerelt önálló századot Szentkirályszabadján állították fel, az alegység 1984-ig települt Szentkirályszabadján, később a típus gépei Tökölre, majd Szolnokra kerültek. A Magyar Légierőben immár több évtizede szolgáló vasmadarak mellett hazánk növekvő külföldi katonai szerepvállalása szükségessé tette egy új, nagyobb hatótávolságú és szállítási kapacitású típus rendszeresítését az An-26-os megtartása mellett.
L-29 Delfin
1964 novembere és 1965 áprilisa között 18 példány érkezett Magyarországra a kétüléses sugárhajtású kiképzőgépből. A gépek kezdetben a hazai vadászpilóta-képzést szolgálták, majd 1971-től felderítő feladatkörben használták őket egészen 1984-ig. Egy repülőgép megsemmisült, kettő magyarországi múzeumokban látható (Kecel, Szolnok), a többi 15 darabot a Szovjetunió vásárolta meg 1986-ban. Az egykor 378-as oldalszámmal üzemelő repülőgépet 2015-ben újították fel az USA-ban, ahol N21KE lajstrommal repül ma is. A G-DELF lajstromjelű gép a Szovjetunióból került a Baltikumba, majd onnan Nagy-Britanniába. Magyarországra 2013-ban érkezett, azóta rendszeres vendége a Börgöndi Repülőnapoknak.
Li-2, Po-2, Rubik R-18 Kánya
A 100 éves évforduló alkalmából igyekeztünk minél több olyan repülőgépet meghívni Börgöndre, amelyek fontos szerepet játszottak a város repüléstörténetében. Az utolsó, Székesfehérváron nagyjavított repülőgép is egy Li-2-es volt, rendszeresen ugrottak belőle az ejtőernyősök is. Az R-18c Kánya 1957 tavaszától, míg egy Po-2-es 1957 augusztus végétől vontatógépként szolgálta a székesfehérvári vitorlázó-repülést. A Gold Timer Alapítványtól is érkezik egy újdonság az idei Börgöndi Repülőnapra. A flotta „legújabb” tagja, az újjáépített „Gerle 12” 2015 decemberében emelkedett ismét a levegőbe. 1996-ban már járt Börgöndön az akkor még „Gerle 13” jelzést viselő repülőgép, de a hároméves felújítást-átépítést követően egy, az eredetihez sokkal közelebb álló repülőgépet láthat majd a börgöndi közönség.
Bücker 131-es és 181-es
A jól ismert vendégek mellett idén egy Bücker 131-es és egy Bücker 181-es is ellátogat Börgöndre. A kétfedeles Bücker a második világháborúban alapfokú kiképzőgép volt a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapnál, de a világháborút követően is használták iskolagépként Magyarországon.
Bücker-131 Jungmann: 1944-ben ezen a típuson kapta alapkiképzését az Albatrosz Repülő Egyesület legidősebb tagja, Molnár Dániel is. A Bücker 181-esből 1942–1943 között 24 darab érkezett Magyarországra, a II. világháborút követően pedig már Csehszlovák gyártásból Zlin-381-es Fecske néven szolgálták a pilótaképzést – egészen 1959-ig, amikor is a típust egyetlen megőrzött példány nélkül selejtezték. 1958 tavaszán a HA-BEK lajstromjelű Fecske került a székesfehérvári sportrepülőkhöz. Csehországból egy 1947-es Csehszlovák gyártású példány érkezik majd, így 57 év után újra Bestmann fog repülni Székesfehérvár felett.
Helikopterek
A 100 éves évforduló mellett egy másik, kevésbé örömteli évfordulója is van 2016-ban a székesfehérvári repüléstörténetnek, hiszen idén negyedszázada annak, hogy Börgöndön megszűnt a katonai repülés. 1991 őszén az Asbóth Oszkár Futár Helikopter Ezredet jogutód nélkül felszámolták és a hadrendben lévő Mi-2-es helikopterek áttelepültek Szolnokra.
Két darab, egykor Börgöndön szolgált Mi-1-es helikopter 2008-ban visszakerült Székesfehérvárra, majd Börgöndre, ahol három éve megkezdődött az R-032-es jelzésű gép helyreállítása. A Mi-1-es természetesen csak a földön lesz látható, ellenben a másik két Börgöndön szolgát könnyűhelikopterrel. A Kamov Ka-26-os és a Mi-2-es is látható lesz a dinamikus programban.
Blériot XI
Louis Bleriot az általa tervezett Blériot XI repülőgéppel 1909. október 25-én repült át a La Manche csatorna felett Franciaországból Angliába. A repülőnapon kiállítása kerülő repülőgép hosszú évek munkájának köszönhetően épült meg Ungár László műhelyében a Magyar Régi Vitorlázórepülő Sport Alapítvány tagjainak segítségével. A teljesen új építésű replika minden porcikája megegyezik az eredeti repülőgépével, háromhengeres Anzani motorja is új gyártású. Jelenleg ez az egyetlen olyan Bleriot XI-es replika a világon, amely 100%-ban megegyezik az 1909-ben épült eredeti géppel. Az idei repülőnapon „még csak” a földön lesz látható, de a tervek szerint még ebben az évben a levegőbe emelkedik a repülés hőskorát idéző repülőszerkezet.
Grunau Baby IIb (1954) és Super Futár C (1958)
A mai vitorlázó repülőgépek gyártási darabszámait nézve szinte hihetetlennek tűnik, de csak 1944 novemberéig több mint 4100 darab Grunau Baby épült Németországban. A pontos darabszám soha nem lesz ismert (kb. 5-6000 között lehet), hiszen a II. világháborút követően közel 20 országban, repülőklubok műhelyiben is készítették ezt az igazán kellemes repülési tulajdonságú, faépítésű gyakorlógépet. Vitorlázó-repülőgépek közül csak a szintén német gyártású SG38-asból gyártottak többet (~8800 legyártott példány). 1934 és 1954 között közel 10 darab Grunau Baby volt Magyarországon, a harmincas évek végén a székesfehérvári cserkészrepülők is repültek ilyen gépekkel a kisfaludi dombokon. Az akkori időkből egyetlen példányt sem sikerült megőrizni, de a Magyar Régi Vitorlázórepülő Sport Alapítványnak köszönhetően ma mégis van repülőképes példány Magyarországon, amely a levegőben is látható lesz az idei repülőnapon: az HA-3107 lajstromjelű „Baby 1954-ben épült egy osztrák repülőklubban.
Rubik Ernő R-22 szériájának utolsó típusváltozata a SuperFutár C, amely az 50-es, 60-as évek hazai versenyrepülőgépe volt. A HA-4211-es lajstromjelű repülőgép a típus legelső elkészült darabja, azaz prototípusa volt. Egyedülálló történelmi jelentőségű repülőgép, amely rengeteg külföldi repülőtalálkozón vett részt. A repülőgépet 1996-ban Karsai András nagyjavította, azóta is gyönyörű állapotban van. A repülőnapon statikus kiállításon lesz látható.
Boeing Stearman E75 (PT-13D) és Ryan PT-22
A kétfedelű Stearman a 30-as, 40-es évek elsődleges amerikai katonai kiképzőgépe volt. A több mint 10 ezer elkészült példánynyak is köszönhetően nagyon sok gépet sikerült repülőképes állapotban megőrizni. Az idei repülőnapon a levegőben is látható lesz PT-13D változatú, kilenchengeres csillagmotorral felszerelt biplán. De nem a Stearman lesz az egyetlen amerikai csillagmotoros repülőgép Börgöndön. A kétfedelű gépeket, legyen az kiképző vagy vadászgép, a 40-es évek első felére az Atlanti-óceán mindkét partján szinte teljesen felváltották az egyfedelű repülőgépek. A polgári felhasználású Ryan ST (Sport Tranier) bázisán 1941-re készült el a Ryan PT-22 Recruit, melynek egy példánya szintén látható lesz.
(Szerző: Tihanyi)
2016.09.07 10:43:33