Brutálisan elbánt a vihar a Kékszalag sok indulójával
Súlyos kár érte a nemzetközi vitorlásversenyt. Ennek ellenére elrajtolt a Kékszalag, miután a vihar rendesen megritkította a mezőnyt. Több hajó is megsérült. Egy katamaránt pedig a vihar a mólóhoz vágott szó szerint, amely oldalán landolt. Európa leghosszabb távú tókerülő versenyén mintegy 155 kilométeres távolságot tesznek meg a hajók, embert próbáló körülmények között. 
Nem várt eseménnyel kezdődött a Kékszalag. Az esti vihar ugyanis súlyos károkat okozott több induló hajóban is. Brutális látvány fogadott mindenkit, aki pirkadatkor körbenézett. A vízben félig elsüllyedt hajók, elsodort vitrolások és egy élére állított katamarán látványa fogadott mindenkit. Bár előre tudott volt, hogy az időjárás külön nehézséget okoz majd, azt azonban álmukban sem hitték volna a hajósok, hogy ilyen komoly károkat okoz, a jégesőt és viharos szelet hozó, hidegfrontot megelőző zivatarzóna a Balaton térségén. Úgy tudjuk, több hajó annyira megsérült, hogy rajthoz sem tudnak állni. S van olyan katamarán, amely nagy esélyese lett volna a viadalnak, de azt érte a legnagyobb kár, hisz a sziklákból épített móló fogta meg a viharban. A várható erős szél az esélyeken is változtathat, hisz évek óta a nagy katamaránok uralják ezeket a versenyeket, amelyeknek gyenge vagy közepes szélben nincs ellenfelük az abszolút első helyért folytatott csatában. Idén akár egy hagyományos egytestű hajó vagy egy, az erősebb szelet jobban bíró kéttestű hajó is végezhet az élen. A verseny szervezői, a Magyar Vitorlás Szövetség és partnerei, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata mindent megtesznek azért, hogy az erős szél ellenére is biztonságban célba érjen minden résztvevő. Több közleményben is felhívták arra a figyelmet, hogy csak azok vágjanak neki a távnak, akik hajójukat alaposan felkészítették ilyen körülményekre is, és gyakorlott legénységük van. Emellett fontos, hogy minden biztonsági és kommunikációs eszköz is bevetésre előkészítve rendelkezésre álljon a fedélzeten. A szervezők eredetileg körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítottak, bár az erős széllel kapcsolatos várakozások végül mintegy 470 hajóra csökkentették a nevezői létszámot. A Kékszalag rajtján Balatonfüred és Zamárdi közötti hét kilométeres rajtvonalon sorakoznak majd fel a résztvevők. A korábbi versenyekhez képest változás, hogy a rajtvonal északi oldaláról indulnak a katamaránok. A távot 48 óra alatt kell teljesíteni. A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbócos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred–Balatonkenese–Keszthely–Balatonfüred távot. A Kékszalag sajátossága, hogy nemcsak a profi, rendszeresen versenyző csapatok és a külön erre a célra kifejlesztett high-tech hajók állnak rajthoz, hanem olyan versenyzők is, akik számára maga a táv megtétele jelenti a próbatételt. Ebben az értelemben szokták a Kékszalagot a New York Marathon futóversenyhez hasonlítani: profik és amatőrök ugyanazon a pályán, együtt versenyeznek, ám a célba érés mindenki számára győzelmet és rendkívüli sportteljesítményt jelent. A versenypálya megfelel az „alapító atyák” által 1934-ben megálmodott útvonalnak: a balatonfüredi rajt után északkeleti irányban kell hajózni, és jobb kéz felé elhagyni egy Balatonkenese elé telepített pályajelet. A következő állomás Siófok, ahol a hajóknak egy két bója által alkotott „kapun” kell átvitorlázniuk. Innen irány a Tihanyi-szoros, majd a Balaton nyugati medencéje következik, ahol a Keszthely előtt lerakott pályajelet kell kerülni, ismét jobb kéz felé elhagyva azt. Itt kezdődik a visszaút: cél a Tihanyi-szoros, majd onnan jön a célegyenes: vissza a balatonfüredi hajóállomás elé telepített célvonalhoz. (Fotó: Mészáros)
2016.07.14 10:07:41


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!