Siralmas kompetencia-eredmények
Nyilvánosságra hozták a diákok kompetenciaméréseinek, nem kifejezetten biztató eredményeit. A helyzet matematikából és szövegértésből a legrosszabb. A 2024-es adatok nemcsak az előző évhez, hanem a 2022-es kompetenciaméréshez képest is gyengébb teljesítményt mutatnak.
A túlkomplikált, hozzá nem értésre épülő oktatásügy, évről-évre, egyre jobban megmutatja azt a rossz irányt, amelyet a közoktatás és a szakoktatás szétválasztása, a pedagógusok túlterheltsége és a miniszternélküliségből eredő gazdátlanság okoz. Ma már könyvet lehetne írni arról a sok felső-vezetői melléfogásról, ostoba minisztériumi rendelkezésről, az előírások tömegéről, amellyel a dilettánsnak tűnő miniszteriális és hivatali vezetés rombolja az oktatás és a szakmai oktatás színvonalát. A Szakképzési Centrumok vezetése és gazdálkodása is nagyobb figyelmet érdemelne, hogy megelőzhetőek legyenek a sok esetben feltételezhető pénzügyi visszaélések, de ez már egy másik cikk. Maradjunk a kompetenciamérésnél...

Az Oktatási Hivatal (OH) friss adatközlése szerint a 2024-es országos kompetenciamérés eredményei tovább romlottak: matematikából és szövegértésből szinte minden évfolyamon alacsonyabb pontszámokat értek el a diákok, mint egy évvel korábban. A legnagyobb visszaesést a 11. évfolyamosok produkálták.

A kompetenciamérést tavaly március és június között 3050 iskola több mint 584 ezer tanulója töltötte ki online. Az eredmények alapján minden vizsgált évfolyam teljesítménye gyengült matematikából, és szövegértésből is csupán a hatodik évfolyamon volt némi javulás.

Matematikából
• a legnagyobb visszaesés 11. évfolyamon történt, az átlagos pontszám 1755-ről 1709-re csökkent, ami 46 pontos romlást jelent.
• A 7. évfolyamosok 38,
• a 9.-esek 31,
• míg a 6., 8. és 10. osztályosok 8–15 ponttal értek el gyengébb eredményt.

Szövegértésből
• szintén a 11. évfolyamosok teljesítettek a legrosszabbul: 43 pontos csökkenést mutattak az előző évhez képest.
• A 9. évfolyamosoknál 38,
• a 7.-eseknél 25 pontos visszaesést mértek,
• míg a 8. és 10. évfolyam 13–17 ponttal maradt el a tavalyi átlagtól.
• Egyedül a 6. osztályosok értek el jobb eredményt, 8 ponttal javítva a 2023-as méréshez képest.

A 2024-es adatok nemcsak az előző évhez, hanem a 2022-es kompetenciaméréshez képest is gyengébb teljesítményt mutatnak. Már 2023-ban is csökkenés volt tapasztalható a 6., 8. és 10. évfolyam minden mérési területén, és a mostani adatok alapján ez a tendencia folytatódott.

Az idegen nyelvi kompetenciamérés során
• az angol nyelvből 4-–7 pontos javulást regisztráltak a 6–8. évfolyamon,
• míg német nyelvből a 6. és 7. évfolyam kissé gyengébben teljesített,
• de a 8. évfolyamosoknál 19 pontos javulás volt tapasztalható.

A következő kompetenciamérést 2025 márciusa és májusa között tartják. A kormány korábban azt tervezte, hogy az elért eredményeket érdemjegyként is rögzíti, és ezek beszámítanának az év végi jegyekbe, valamint a középiskolai felvételin elérhető pontszámokba. Azonban ettől a lépéstől – a szülők és szakmai szervezetek ellenállása miatt –egyelőre elálltak.

Értelmetlen és a gyermekekkel szemben igazságtalan lett volna a kompetenciamérés osztályozása, hiszen ezt az iskolák színvonalának mérésére találta ki az Unió. Másrészt a kompetencia felmérés inkább a tanárok eredményességét mutatja, semmint a diákokét. A diák arról tud számot adni, amit megtanítottak, és ahogyan megtanították neki.


2025.03.24 17:05:45


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!