A EMMI felelőssége a Szinyei botrány ők hagyták jóvá a most kifogásolt érettségi szabályokat
Úgy tűnik az EMMI helyettes államtitkárának nyilatkozata a Szinyei Gimiben kialakult botránnyal kapcsolatosan mintha csúsztatás lenne. Elektornikus szűrés ugyanis úgy tűnik nincs, vagy épp úgy rossz, ahogy van, hisz minden iskola maga tölti fel a Pedagiai Programját egy belső rendszerbe, amit az EMMI vizsgál és hagy jóvá, vagy jelez, hyg baj van. Ne ezen utóbbi három éve nem történt, sőt minden rendben volt. Így az a rút eset fordulhatott elő, hogy évekig nem tűnt fel Kásler úréknak, hogy nem jó a Szinyei pedagógiai programja csak most, épp az érettségin és ott sem mindenhol, csak két csoportnál. Fura. Főleg annak tekintetében, hogy a gimit három éve folyamatosan ellenőrzik. Tény kérdése, hogy az EMMI most épp el lehetetleníti a 100 éves múltú iskolát. Ráadásul a most kifogásolt Pedagógia Programot nem más mint  az EMMI hagyja jóvá. A kérdés így  adott, ha a Szinyei érettségi botrány miatt leváltották az igazgatót, büntetik a leendő érettségiző diákokat, akkor az EMMI-ben kit váltanak majd le,  melyik államtitkárt és mit nem tehetnek egy évig ?
Mint az ismeretes az idén tartott érettségi vizsgák kőrül a Szinyei Merse Pál Gimnáziumban kialakult problémák alapjaiban mutattak rá a 2011 óta hatályos a Köznevelési Törvényben meghatározott jogi hiányosságra. A kialakult probléma jelentős kihatással volt a fent említett gimnáziumban 18 diák jövőjére, ugyanakkor egy sokkal nagyobb probléma látott napvilágot. A hír kirobbanásakor már lehettet tudni, hogy nem csak az említett gimnázium, hanem jónéhány másik gimnázium Pedagógiai Programja hasonlóan hiányos. A probléma vizsgálatá--nál az EMMI mint felettes szerv minden egyeztetést nélkülözve egyirányba mutató problémaként kezelte a kialakult hiányosságot és ez nem más mint a felelősségre vonás és büntetés. Az első és azonnali döntés az érettségi vizsgák megsemmisítése, és a vizsgában érintettek új vizsgára való kényszerítése volt. Belátható módon ez a döntés nem vezettet megoldáshoz. Az Oktatási Hivatallal (Kormányhivatal) egyeztetve a végleges döntésként az érettségi vizsgák a Törzslapokra felvezetésre kerültek, az iskolát köteleztek a „érettségi vizsgára bocsátható” záradék törlésére, illetve az érintett vizsgázókat értesítették, hogy az Érettségi Vizsgabizonyítványt csak a problémát okozó különbözeti vizsgák letétele után kaphatják kézbe. Ez a döntés az érintettek tekintetében is elfogadható megoldás lehet. A Gimnázium vezetése a feltárt hiányosság kijavítása érdekében mindent elkövetett, és augusztus végére, azaz a 2019-2020 as tanévre kijavította a hibás Pedagógiai Programot. Ezt jelezte is a vizsgálatot folytató illetékes szervezet felé. Bár jól lehet a teljes vizsgálatból kizárták az intézmény vezetőjét, észrevételeit nem tehette meg, a vizsgálat során nem hallgattak meg, ami több mint fura és egészen biztosan valamiféle törvénysért történt így. Józan ésszel azt gondolná az ember, hogy a vizsgálatnak a célja és értelme a jogellenes állapot megszüntetése és a „normális” állapot visszaállítása. Gondolom ezt annak a tükrében is, hogy egy közel egy évszázados jónevű gimnázium a társadalom fontos pillére. És mégsem ez történt! Maruzsa Zoltán az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára közleményében elmondta, „ …elektronikus szűrés alapján fókuszáltak az adott intézményre majd az érettségi biztosok észlelték…” a fentiekben részletezett hiányosságot. Ezzel a nyilatkozattal Maruzsa elismerte, hogy a problémát az érettségi biztosok tárták fel, pedig az intézmény igazgatójának elmondása alapján az EMMI 2016-2017-2018 ban is ellenőrizte az intézmény Pedagógiai Programját és azt kifogástalannak találták. Ez esetben érthetetlen a helyettes államtitkár nyilatkozata. Vajon csak a felelősséget próbálja 100% ban eltolni az EMMI ről? Annak tükrében, hogy az intézmény a kifogásólt Pedagógiai Program szerint működött az elmúlt években és nem tűnt fel az EMMI nek a most feltárt szabálytalanság nagy kérdőjel az ellenőrzés szakmaiságát illetően, hogy az mennyire jó. Sőt a kérdést tovább vizsgálva próbálnak most példát statuálni az intézményen, illetve az azt vezető igazgatókon az igazi felelős valójában mégis maga az EMMI és az azt szakmailag vezető illetékes és a miniszter. Ráadásul adódik a kérdés, hogy mit jelent Maruzsa államtitkár úr által említett  „elektronikus szűrés”? Tény, hogy a Pedagógiai Programot egységes rendszerben töltik fel az intézmények, aminek a szakmai ellenőrzése az EMMI feladata. Tény kérdése, hogy az ellenőrzés minden évben meg volt a Szinyeiben, igaz nem elektronikus úton. Tény kérdése, hogy az elmúlt 3 évben a Szinyei Pedagógia Programja ugyanaz. Tény kérdése, hogy a 3 év alatt senki nem kifogásolta a most rossznak mondott Pedagógiai programot . Tény kérdése, hogy az EMMI az elektronikus szűrést az elmúlt 3 évben feltehetőleg nem tette meg, ha megtette volna, ahogy azt Maruzsa államtitikár úr nyilatkozta és állítja határozottan, akkor a problémára már 3 éve fény derülhetett volna. Nem pedig az érettségin. Tény kérdése, hogy az EMMI a Szinyei gimnázium esetét nézve még rengeteg iskola Pedagógiai Programját feltehetőleg még meg sem nézte, vagy ellenőrizte.  Így lehet, hogy a jövőben sok sok érettségiző fog majd meglepődni. Tény kérdése, ha az EMMI elektronikus úton megnézte volna alaposan a Szinyei Pedagógiai Programját, akkor most nem lenne bajban 18 diák ! Volt rá 3 évük. S úgy tűnik az EMMI elektronikus rendszere nem túl jó, és nem hatékony, mert nem minden évben ellenőrzik az iskolák pedagógiai programját. Erre ékes példa a Szinyei gimi esete. Azaz a hiba az EMMI-nél van. Tény kérdése, hogy ezen 18 diák nem maradt volna le az esetleges továbbtanulásról. Tény kérdése, hogy a diákok átmentek, megfeleltek az érettségin. Tény kérdése, hogy a 18 diákot nem érte volna semmilyen hátrány, ha az EMMI jól végzi a munkáját. Az is tény kérdése, hogy a 100 éves gimi jövőre érettségiző diákjait, akik több százan vannak, nem érné joghátrány és kellemetlenség az EMMI Rákosi-rendszer féle büntetése, azaz a kollektív felelősségre vonás miatt . Az is tény kérdése, hogy az igazgatót sem kellett volna leváltani, hisz tavaly nevezték ki újabb 5 évre. Továbbá szerencsétlen az is, hogy Maruzsa helyettes államtitkár Úr azt a látszatot kívánja kelteni, mintha valamilyen csalás történt volna az intézményben az érettségi vizsga kapcsán.  Az EMMI illetékese ugyanis egy olyan érettségi botránnyal kapcsolatosan példálozott, amely egy alapítványi iskolában történt, ahol szó szerint csalások történtek az érettségin. Holott erről szó sincsen a Szinyei esetében! A vizsgázó diákok becsületesen teljesítették a rájuk rótt feladatokat. Felháborító, hogy olyan dolog árnyékával próbálja az EMMI védeni az érdekeit és leplezni a felelősségét ahol tisztességes fiatalokat gyanúsít csalással. Sőt büntetést szab ki az Ő terhükre! Továbbmegyek nem elég, hogy a jelenben hanem veszi a bátorságot és tovább lépve a jövőre nézve is. A nyilatkozatában általánosnak mondja az érettségi vizsga szervezésének megvonási gyakorlatát, mint szankciót. Valószínűleg egy „Szinyeisnek” a gimnázium és az ott tanító kiváló Pedagógusai nem csak egy „épület” egy „hely” ahova bemegy jónéhány éven keresztül! Egy iskola, aminek a nevét büszkén viseli! Ahol a tanulmányait elkezdte és normális esetben be is fejezi. A Szinyei esetében ez így van már közel száz éve! Mindezt lereagálni egy „vállrándítással” és azzal érvelni hogy jövőre tízezres nagyságrendben lesznek úgyis olyan diákok akik nem a saját iskolájukban tesznek érettségi vizsgát (emeltszintű érettségi) egyes tantárgyakból egyenesen megkérdőjelezi a döntés miértjét és szakmaiságát. Azt hiszem elkéne gondolkodni az EMMI falain belül. Azt hiszem, hogy aki felügyeleti szerv nevében döntést hoz úgy, hogy annak semmilyen építő, sőt jelentős romboló hatása van ráadásul nagy adag felelősség terheli a kialakult helyzet miatt az először a saját alkalmasságát kérdőjelezze meg.
2019.08.12 06:56:07


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!