Bugatti-gyár, akár egy full extrás műtő
A világ legerősebb és leggyorsabb szériaautójának ígérkezik az új Bugatti Chiron, aminek a gyártása sem mindennapi. A molsheimi Atelier nemcsak fehér padlója és ragyogó megvilágítása miatt különleges, hanem a gyártási folyamat miatt is.

1500 lóerős teljesítményével a Bugatti Chiron a szuperautók új királya, ezért ehhez méltó körülmények között is készül Molsheimben, ott, ahol 1909-ben a márkát megalapították. A fehér padlós, csupa üveg Atelier egyáltalán nem hasonlít egy autógyárra, itt nincsenek futószalagok vagy robotok. Inkább egy Formula–1-es csapat műhelyéhez mérhető, ahol hozzáértő szerelők építik össze a világ egyik leggyorsabb autóját.
Már a megrendelése sem mindennapi, hiszen az összes Chiron egyedi kívánságok alapján készül. 23-féle fényezés, 31-féle bőrkárpit, 30-féle varrás, 18-féle szőnyeg és 11-féle színű biztonsági öv rendelhető, és ezenfelül szinte bármilyen színt kikevernek, csak akkor tovább tart a gyártás. Egy Bugattit nem kapsz meg már holnap, a megrendeléstől a szállításig kilenc hónap is eltelhet, hiszen az összeszerelés elég aprólékos meló.
Miután aláírtad a papírokat, megrendelik az alkatrészeket a beszállítóktól, és összeállítják a szénszálas anyagból készült karosszériavázat. A fényezés három hétig tart, hiszen akár nyolc réteget is felvisznek, és mindegyik festés közt meg kell várni a száradást. Még azokon a helyeken is, ahol látható marad a szénszálas anyag, hat réteg lakk kerül a felületre. Az összeszerelés 12 munkaállomáson történik, ahol összesen 20-an dolgoznak. Először a motort készítik fel, ami készre szerelve érkezik a Volkswagen motorgyárából, majd a hétfokozatú dupla kuplungos váltót, ami a Chiron akár 1600 Nm nyomatékát is képes elviselni.
Egy hétbe telik, amíg hárman összeszerelik a karosszériavázat a hajtáslánccal és a futóművel, majd jön a hűtés beszerelése. A Chiron motorja hátul, a hűtője elöl található, a hűtőfolyadék több körön, három vízpumpával a vezetőülés alatt jut a motorhoz. A karosszériát összesen 1800 csavar tartja össze, amit elektromos nyomatékkulccsal húznak meg, mindegyiket a megfelelő mértékben, amit a számítógép jegyez fel. A motort tartó hátsó segédkeretet és a karosszériavázat 14 titániumcsavar fogja össze, amik egyenként csak 34 grammosak, de elképesztően erősek.
Miután a következő állomáson minden folyadékkal feltöltötték, először indítják be a 16 hengeres motort, amit még a Bugatti dolgozói sem tudnak soha megunni. A burkolat nélküli, csupasz autóváz már saját kerekén teszi meg a fékpadig tartó métereket. A Chiron gyártásához persze új fékpadot kellett rendelni, méghozzá a világ legerősebbjét, ami elbírja az 1500 lóerős autót. A két-három óráig tartó teszt során mintegy 60 kilométert tesz meg az alaposan lerögzített autó, közben 200 km/órára is felgyorsul.
Csak ezt követően szerelik fel a külső karosszériaelemeket, amelyek közül jó néhányat már korábban előszereltek. Az illesztési rések beállítása után jön az esőkamra, ahol harminc percig áztatják a Bugattit különböző intenzitású monszunesővel. Csak amikor meggyőződtek arról, hogy megfelelőek a tömítések, akkor kezdenek hozzá az utastér szereléséhez, nem áztatnák el feleslegesen a drága bőrt. Az utastér összeszerelése három napig tart, lehet csupa bőr vagy félig bőr, félig karbon belsőt kérni.
A készre szerelés után jön a tesztpálya, amihez először átlátszó fóliával borítják be az egész autót, és a kerekeit is kicserélik, hogy megóvják az eredetit. A Chiron ekkor 300 kilométert tesz meg közúton, egészen egy repülőtéren található tesztpályáig, ahol 250 km/óra feletti tempónál is kipróbálják az autót. Az 50 kilométeres visszaút már nyugodtabban telik, majd kicserélik az olajat, a kerekeket, eltávolítják a fóliát és polírozzák a fényezést, ami egy újabb napot vesz igénybe.
A végére maradt a fényezés ellenőrzése, amit nem tudnak le néhány óra alatt. A művelet néhány órától három hétig is tarthat, abban az esetben, ha valamelyik elem minősége nem megfelelő, és esetleg újra le kell gyártani. Minden Chiron csak akkor hagyhatja el az Atelier-t, ha az összes menedzser is jóváhagyta az autót. A vevő pedig a gyárban is átveheti a kocsit, sőt, ha akarja, előtte egy napra akár be is állhat szerelni, hogy dolgozzon az autója építésén. Mi biztosan ezt az opciót választanánk.
(Forrás: player)
2017.02.09 10:16:08