Tour de Motor
Tetszik tudni, mi a Tour de France? Ne hamarkodják el a választ, közkeletű vélekedés szerint a legrangosabb nemzetközi kerékpárversenyek egyike, de a lassan nyilvánosságra kerülő információmorzsák másra utalnak. Lehet, kérem, hogy a Tour de France a világ legnagyobb országúti motorversenye.

Azért ez a hír nem új, már legalább egy-két éve gyanakszanak a szakértők, hogy bizonyos emberfeletti teljesítményekre a versenyzők nem természetes úton voltak képesek – vegyi-biológiai doppingról volt szó korábban, elég sokszor, voltak hatalmas bukások, de sajnos előkerült a mechanikai dopping fogalma is. Nagyon leegyszerűsítve arról van szó, hogy a bringát nemcsak a versenyző hajtja, hanem rásegít a teljesítményére egy villanymotor is. Na, de hol a motor, miért nem vizsgálják át a kerékpárokat?
Átvizsgálják. És ettől még vígan bennük lehet... ugyanis ez már nem olyan, amilyent mindenki látott már. Ez már űr- és katonai technológia. Ráadásul magyar találmány. A CBS tegnap igen érdekes beszélgetést sugárzott, melyben megszólalt Varjas István, a rejtett motor magyar feltalálója. A motor akárhol lehet, még a hátsó kerekekben is – Varjasnak feltűnt, hogy „a 2015-ös Touron a Sky csapat időfutam kerékpárjainak hátsó kerekei 800 grammal többet nyomtak, mint a többi csapatéi. A Sky szóvivője tagadta, hogy bármikor mechanikai doppingot használtak volna, a súlytöbblet csak a jobb aerodinamika miatt volt. A CBS is úgy értesült, hogy a Nemzetközi Kerékpár Szövetség nem is engedte leméretni utólag a kerekeket.” (Index) De ír az Index tegnapi cikke ennél is furcsábbat: „Az egyik motoros bringáját már az Indexnek is megmutató Varjas azt állítja, hogy a technológia 1998 óta létezik. Akkor adott el egy motort, de a meg nem nevezett vevő exkluzív jogokat vásárolt. Varjas tíz évig nem adhatott el másnak ilyen szerkezetet, és nem is beszélhetett róla. Ezért kétmillió dollárt fizettek neki.”
Erre mondhatnánk, hogy van az a pénz, de legyünk őszinték: Varjas, mint feltaláló semmi törvénybe ütközőt nem követett el, a saját jogait adta bérbe tíz évre, azt meg szabad. És ha nem lenne tisztességes ember, nem harcolna most is teljes vállszélességgel a mechanikai dopping ellen.
Egy másik publikáció alapján sikerült kideríteni, mit tudtak ezek a rejtett motorok három évvel ezelőtt. Legalább megkétszerezték egy átlagos kerékpáros teljesítményét. Teljesen hangtalanul, észrevehetetlenül dolgoznak, már régen nem csigaáttétellel vagy mágneses alapon működnek – a cikk szerzője nem írhatta le a működési elvet, így én is csak tippelni tudok, talán valami lineáris motorszerűséggel van dolgunk, ami a kerékabroncsot segíti, mozgó elektromágneses térrel, de lehet, hogy tévedek, ez ugyanis egyrészt könnyen bemérhető lenne, másrészt rettenetesen melegszik, akkora hűtést igényelne, ami mindenképpen feltűnne.
Szóval, azt tudjuk biztosan, hogy nem tudunk semmit.
Ellenben: lehetséges, hogy csúcstechnológiás motorok vannak legalább tizenkét versenyző gépében a Tour de France-on és az sincs kizárva, hogy mégsem, de akkor ezek messze többet tudnak, mint az emberek. Lehetséges, hogy ebből következően a Tour nem is kerékpárverseny, hanem elektromos motorkerékpárok viadala, és az sincs kizárva, hogy mégsem. Egy előnye mégis van a mechanikai doppingnak. Amíg ezt használják, addig sem magukat tömik a versenyzők mindenféle vegyi méreggel. De azért nem ártana egy alapos vizsgálat az ügyben.
Forrás: sportmindig.hu
2017.02.01 12:28:17