Döcög a Rába szekere egyelőre
A kormány által kedvelt és sztárolt Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele csökkent az első háromnegyed évben – olvasható a társaság által a BÉT honlapján szerda reggel közzétett beszámolóban. Az Esti Újság úgy tudja, hogy elképzelhető, hogy a Komáromban épülő BYD kínai buszgyár a Rába futóműveit fogja előnyben részesíteni, és ez fellendítheti a gyárat.

A nemzetközi pénzügyi és számviteli szabályok szerint kimutatott első háromnegyed évi 29 milliárd forintos árbevétel 12, a 2,4 milliárdos EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 13 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, a 802 millió forintos üzemi eredmény 22,4, a 6,3 milliárdos bruttó eredmény 6,4 százalékos csökkenést jelez.
A harmadik negyedév 8,5 milliárdos érbevétele 0,5, az 541 milliós EBITDA 18,2 százalékkal haladja meg a bázisidőszaki adatot. A 19 millió forintos üzemi eredmény 116,6, az 1,8 milliárdos bruttó eredmény 1 százalékos javulást jelez.
A jelentés szerint a külpiac alakulása továbbra sem kedvező, folyamatos kihívások elé állította a piaci szereplőket. 2016 első három negyedévében például az amerikai tehergépkocsi-piac, pang a kereslet a globális mezőgazdasági szegmensben, kiváltképp Amerikában, valamint a járműüzletág ciklikussága is befolyásolja az eredményeket.
Hozzáteszik, mindezt sikerült a termék és vevőportfólió optimalizálásával, valamint stratégiai partnerkapcsolatok kialakításával és fenntartásával kezelni, így egyes szegmensekben növekedést érve el: a futóműüzletág a fejlesztési stratégiájára alapozva a harmadik negyedévben jelentős, 30 százalékos növekedést ért el az európai piacon, valamint kiemelkedő forgalmat produkált a FÁK-országokban.
Január eleje óta nőtt az alkatrészüzletág értékesítése, különösen biztató eredményként említik, hogy a harmadik negyedévben a bel- és a külföldi értékesítés is erősödött, ami nagymértékben köszönhető a cég stratégiai partneri együttműködéseinek.
Eközben a közlemény szerint a járműüzletág elsősorban a polgári alkalmazások terén ért el jelentős exportnövekedést, két számjegyű növekedést.
A tájékoztatás szerint a futóműüzletág az első háromnegyed évben 11,1, a járműüzletág 36,4 százalékos csökkenést, míg az alkatrészüzletág 3,8 százalékos növekedést produkált. A harmadik negyedévben az alkatrészüzletág 1,8 százalékos, a járműüzletág 56,2 százalékos növekedést, a futóműüzletág pedig 11,0 százalékos mérséklődést ért el.
A tájékoztatás alapján sikerült tovább mérsékelni a múlt év végére már rekordalacsony szintre levitt hitelállományt, a folyamatos nyereséges működés, a hatékony készpénztermelési képesség, valamint a továbbra is szigorú működőtőke-menedzsment eredőjeként a nettó hitelállomány 1,5 milliárd forintra csökkent. Az összeg 3,6 milliárd forinttal kisebb, mint az egy évvel ezelőtti és 1,8 milliárd forinttal kisebb, mint a 2015. év végi állomány. A közlemény szerint a Rába hitelállománya idén jóval az iparágban szokásos szint alá került, soha ilyen alacsony nem volt.
A beszámoló szerint a cég pénzügyi stabilitása adja a hátterét a megkezdett, stratégiai jelentőségű beruházásoknak, a fenntartható versenyképességnek és a piaci pozíciók megőrzésének a kapacitások bővítésén és modernizálásán keresztül.
Közölték azt is, hogy a társaság az évek óta bizonytalanul teljesítő tengerentúli piacok mellett üzletfejlesztést folytat a európai kontinensen, így mára az EU országai váltak a legfontosabb értékesítési területté.
2016.11.16 11:22:16