Lassan kész a szuper magyar verda
Négy darab kerékagy-villanymotor biztosít 4000 Nm-es nyomatékot az Amber One szuperautónak, amely bizony egyszerű gázadásra is gyilkolja az abroncsokat. A szuper magyar verda pedig több mint félezer kilométert tud menni egy töltéssel.

Rohammunkában állították kerékre az Amber One villanymotoros szuperautó prototípusának teljesen működőképes vázát, hiszen a céldátum adott volt, az AMTS kiállítás, ellenben rengeteg problémát kellett megoldani az építés során. Például az egyszerűbb összeszerelés – és az esetleges későbbi nagyjavítás – megkönnyítése érdekében a központi karbonváz két darabból áll, amelyeket méretes csavarok rögzítenek egymáshoz; alul közvetlenül, fent pedig egy vaskos acélcső bukókeret közvetítésével. A hajtómotoronként 1000 Nm-es teljesítmény otromba féltengelyek használatát tette volna szükségessé, a kerékagy-villanymotorok alkalmazásával elég egy ujjnyi vastag rézkábellel az energiát elvinni a kerékig. Persze magas a rugózatlan tömeg, de erre a fekvő rugóstagos felfüggesztés konstrukciójánál és hangolásánál is gondoltak, szóval az ígéretek szerint nem érzik majd az utasok ennek hátrányos hatásait. Igyekeztek minimálisra csökkenteni a saját tömeget, így került egy mindössze 14 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor a fedélzetre. Ez önmagában csak 95 km megtételére elegendő energiát tud tárolni, cserébe a teljes feltöltés időigénye villámtöltővel 45 perc, a megfelelő – közel 600 km-es – hatótávolságról a fedélzeti benzinmotoros generátor gondoskodik. A működőképes váz 950 kg, a karosszériával és utasok részére némi kényelemmel ellátott végleges változat mindössze 1150 kg tömegű lesz – ez utóbbi nem csak villanyautóknál számít alacsony értéknek. A csupasz Amber One váz gyönyörű látványt nyújt, így legalább az ember láthatja a nagy szilárdságú alumíniumból mart futóműalkatrészeket; nekem személy szerint az első rugóstagokat összekötő elem a kedvencem: épp csak ott van az anyag, ahol az szükséges, filigrán lábakon áll. A szélvédőkeret is karbon, csak azt lefényezték, mert az később, a szintén karbonból sütött burkolóelemek felhelyezése után is látható lesz. Ennek a magyarázata prózai: a prototípusnál a funkcióra koncentráltak, ezért a karbonszövet nem feltétlenül úgy áll, hogy az szép legyen. Ha igény lesz rá, akár egyszerű lakkozott karbonkülső is kérhető lesz – de ez még a jövő zenéje, egyelőre még az építés folyik. Sokáig tartott, amíg sikerült kiválasztani, milyen hatótávnövelőt alkalmazzanak – van olyan európai gyártó, aki csak tervrajzokat ad drága pénzért, a másik motort ad mindenféle garancia nélkül, a harmadiknál a papíron vállalt fogyasztási értékek köszönőviszonyban sincsenek a valóságossal –, végül egy Wankel-motoros egységre esett a választás. Ennek egyelőre csak a helye van meg az akkumulátorcsomag mögött, a benzintank a vezető mögé kerül majd, az utas mögé a hűtő, a kipufogót pedig a hátsó felfüggesztésen keresztül vezetik ki. Mivel az elektromos rész már készen van, az Amber One jelenlegi, meztelen állapotában is teljesen működőképes. A fejlesztés vezetője, Szigeti Márk mutatott rá, amikor ez szóba került, hogy alaposan megsínylették az abroncsok az első pár tesztkört. Egyenként 1000 Nm-es nyomatékot kell az aszfaltra juttatniuk, és még a legfinomabb elektromos szabályozás is csak azt befolyásolja, milyen gyorsan jelenik meg az a hatalmas teljesítmény, nem annak mértékét. Hátravan még a hatótávnövelő beépítése, a karosszéria legyártása és felszerelése, és az Amber One elkészül. Persze az megint más történet, hogy mikor lesz belőle megvásárolható termék. A forgalomba helyezéshez szükséges vizsgálatokat, beleértve a szimulált töréstesztet, el tudják végezni házon belül az Antro Kft.-nél ( www.solo-duo.hu), de utóbbit nem fogadja el a magyar hatóság – nincs náluk olyan képzettségű szakember, aki meg tudná mondani, hogy a szimulált törésteszt tényleg megfelel-e a valóságosnak, ezért például ezt a vizsgálatot drága pénzért külföldön kell majd megejteni. Szóval a terveknek megfelelően halad a fejlesztés, az ígéretek szerint nemsokára a kész autóval is a nyilvánosság elé állnak majd. Sok sikert hozzá!   Max. teljesítmény: 300 kW (402 LE) Max. forgatónyomaték: 4000 Nm Hossz./szél./mag.: 4590/2100/1260 mm Tengelytáv: 2720 mm Nyomtáv elöl/hátul: 1690/1630 mm Saját tömeg: 1150 kg Gyorsulás 0-100 km/h: 3,2 s Max. sebesség: 200 km/h Elektromos hatótávolság: 95 km Teljes hatótávolság: 585 km (Forrás: AM)
2016.03.21 09:42:12
További hírek Autó-motor témában


© Esti Újság - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!

© Esti Újság - 2025 - Hírek és Bulvár minden mennyiségben!