Persze, hogy Brüsszel a hibás az üzemanyagkáoszért
Eljutottunk oda, hogy már Budapesten sincs üzemanyag. Ha van akkor is azért órákat kell kutakodni, autózni vagy épp várni. A helyzet már tényleg tragikomikus 2022-ben. Picit érthetetlen a helyzet de abban biztosak lehetünk ezért is Brüsszel a felelős. A csúnya EU. De örülünk annak, hogy a MOL Lengyelországban 500 kutat vásárolt és annak is, hogy Vecsés lesz a magyar Dallas. Azonban feltehetőleg ezt a káoszt direkt csinálják az illetékesek, mert fogy a profit, nem tudnak majd annyi pénzt haza vinni télapó zsákjában, mint szoktak. Az a helye magyar állampolgár és adófizető meg szenvedjen.

A Mol szerint beindult a pánikvásárlás a budapesti benzinkutakon, miután több helyen napokkal ezelőtt elfogyott a hatósági áras üzemanyag, majd az autósok felvásárolták a drágább fajtákat is. Tapasztalataink szerint furcsa dominóhatás alakult ki: azok a kutak viselik az extra terhelést, ahová a máshonnan elküldött autósok áradata zúdul, így viszont ez utóbbiaknál is gyorsabban merülnek ki a készletek.
A Mol közölte: a töltőállomásai továbbra is nyitva tartanak, a tartálykocsik folyamatosan úton vannak, a Dunai Finomító karbantartásán pedig szintén dolgoznak és a terveknek megfelelően haladnak és hamarosan az is csatarendbe áll.
Az egyik Budapest MOL kút alkalmazottai elmondták, hogy most kaptak 10 ezer liter üzemanyagot, ami jó, ha egy napig kitart. Korábban 30 ezer bőven elég volt egy hétig. Nem tudják mi lesz, de ez már drámai.
A Shell grafikusai jó érzékkel reagáltak az utóbbi hetekben szórványos, mostanra viszont általánossá váló ellátási zavarokra. A cég Határ úti benzinkútján nem holmi ócska fénymásolt papírra írták ki, hogy mely gázolaj- és benzinfajta fogyott el, hanem előre gyártott matricákra. A helyzet olyan gyorsan romlik, hogy az összesen ötféle üzemanyag közül csak négy neve mellé került átmeneti készlethiányra figyelmeztető, céglogóval ellátott matrica, a literenként több mint 700 forintos V-Power Racing 100-hoz már nem. Csakhogy hétfő délután már ezt sem lehetett tankolni.
A probléma bizarr helyi vonatkozása, hogy miután a benzinért eredménytelenül portyázó autósok gyorsan áthajtanak a kúton, a kihajtásnál alakul ki dugó. Sokszor percekig kellett várniuk, hogy az Üllői úton haladók lemondjanak az elsőbbségükről és végre vissza engedjék sorolni a benzinkútról érkezőket.
A kútszemélyzet hasonlóan enervált volt, mint a Budapesten végiglátogatott többi helyen, de nemcsak ez volt közös a Shell, a Mol és az OMV embereiben, hanem az is, hogy senki nem tudta megmondani, mikor fut be végre a megváltó tartályautó. A benzinkutasoknak láthatóan nagyon elegük van abból, hogy az oszlopok közt szlalomozó, majd indulatosan távozó autósok mindig ugyanazokat a kérdéseket ismételgetik.
Ebben a helyzetben különösen fontos kérdésnek tűnt, hogy miért nem kommunikál egy kicsit őszintébben az összes kúttársaság. Az útról is jól látható, világító árjelző oszlopokon például miért nem tüntetik fel, ha a benzin vagy a gázolaj elfogyott, esetleg azt, hogy van üzemagyag, de nem 480 forintért, hanem 700-ért? Pusztán ezzel felezni lehetne a sorokat és duplázni a kutasok működő idegrostjainak számát egy-egy keményebb munkanap után.
Érdekes az is, hogy mennyire bizonytalanok a szállítások a mostani helyzetben, hiszen ez a vágyvezérelt gondolat volt a legpontosabb válasz a mindenhol feltett kérdésre. Nem ártana kicsit pontosabb információkkal ellátni a benzinkutakat sem.
A kutak rendelkeznek egyfajta vészhelyzeti készlettel, amelyből például a rendőrség, a mentők vagy éppen a katasztrófavédelem autóit lehet kiszolgálni, így ezek nem fognak megállni az út szélén, a többi autós viszont jobban teszi, ha minden eddiginél nagyobb ráhagyással indul útnak és nem kockáztat meg egy lerobbanást.
A magyarországi üzemanyagpiacon eladott mennyiség mintegy harmadát korábban importból fedezték, mostanra azonban ez a mennyiség szinte teljesen eltűnt, és bár a Mol igyekszik rendkívüli importtal fedezni a 2021. november 15-től létező hatósági árszabást megelőző időszakhoz képest másfélszeres keresletet, ezt a lehetőséget teljesen kiaknázta a cég, állítólag.
Természetesen Brüsszel a hibás is, az EU-s szankciók tovább nehezítik a helyzetet, hiszen a pozsonyi finomítóból sem tudnak majd üzemanyagot szállítani Magyarországra. Ezzel a Mol arra utalt, hogy a nyugati országok megállapodása értelmében február 5-től az oroszországi forrásból előállított üzemanyagok exportja is megszűnik.
Mivel az autósok zöme olvassa a híreket, és rendszeresen találkozik a most már minden cég összes benzinkútját érintő ellátási nehézségekkel, a Mol szerint elindult a pánikvásárlás, ráadásul sokan készleteket halmoznak fel, ami tovább súlyosbítja a helyzetet.
A cég honlapja szerint csúcsüzemben napi 165 ezer hordó kapacitású százhalombattai telephely a régió egyik legnagyobbja, de egy ideje 50-55 százalékon működik. Ez a kiesés vált különösen fájdalmassá azzal, hogy Magyarországon egy éve bevezették az üzemanyagár-korlátozást, majd tömegek kezdtek el sokkal többet autózni pusztán azért, mert itt olcsóbban lehet tankolni, mint Európa legtöbb országában
2022.12.05 22:47:16