A cikkben kitérünk tehát a JCB kotró-rakodók történetére, illetve azokra a tényezőkre is, amik olyannyira népszerűvé tették ezeket a munkagépeket a felhasználók körében.
A JCB kotró-rakodók első modelljeinek születési körülményeiről
Maga a kotró-rakodó, mint munkagéptípus Joseph Cyril Bamford ötlének hála született meg. Egész pontosan 1953-ban sikerült megalkotni a legelső modellt, mégpedig egy könnyű felépítésű kotró és egy Major Loadall típusú rakodótraktor kombinációjával.
Ez volt az első olyan alkalom, amikor valaki elöl rakodókanállal, hátul pedig kotrógémmel ellátott szerkezetet hozott létre. A piac pozitívan reagált a korai JCB Mk1 képességeit látva, ennek köszönhetően adottak voltak a feltételek az egyre nagyobb számban történő gyártáshoz, illetve a folyamatos fejlesztésekhez.
Folyamatos technikai fejlesztések, amelyeknek hála a JCB kotró-rakodók egyre hatékonyabbá váltak
Az 1953 óta eltelt időben a JCB kötelékében nem kevés pénzt és energiát fordítottak arra, hogy a kotró-rakodók egyre több innovatív fejlesztésen menjenek keresztül. Ennek is köszönhető, hogy a felhasználók elsőként a JCB gépein dolgozhattak turbófeltöltésű motorokkal.
De hasonlóan előremutató fejlesztésnek számított a powershift váltó bevezetése, a négykerékmeghajtás alkalmazása vagy pedig a teleszkópos kanálszár kifejlesztése. Ezeknek az innovatív lépéseknek a közös vonása, hogy egytől egyig a teljesítmény, illetve a termelékenység javításához járultak hozzá.
Mindeközben a JCB-nél arra is figyeltek, hogy az eltérő igényekhez többféle kotró-rakodót tudjanak biztosítani. Ezen tervek mentén jöhetett létre többek között a csúszókormányzású alapokra épülő 1CX, az elképesztően népszerű 3CX vagy pedig az újabb generációhoz tartozó és páratlan teljesítményű 5CX.
Út a hétszázötvenezredik JCB kotró-rakodó gyártásához
A JCB-nél a termelékenység és a teljesítmény maximálását megcélozva nem feledkeztek meg arról sem, hogy mindig sikerüljön alkalmazkodni a piaci, valamint a globális igényekhez. Ennek szellemében ma már nem csak a produktivitás maximalizálása a cél, mindezt egyértelműen racionális úton kívánják megvalósítani.
Vagyis az
újabban gyártott JCB kotró-rakodók már nemcsak termelékenyek, de gazdaságosan is működnek. Vagyis a felhasználó tetszés szerint tudja szabályozni a működés közbeni teljesítményt, ennek köszönhetően pedig az üzemanyag-felhasználás is sokkal tudatosabban valósul meg.
Nem beszélve arról, hogy ezek a lépések az ökológiai lábnyom csökkentését is hatékonyan szolgálják.