hirdetés

Egyre több amerikai városban jelenik meg a technika forradalmi újdonsága, a szállító robot. S éppen San Franciscó-ban, a műszaki haladás egyik központjában akarják azokat betiltani – vagy legalábbis korlátozni.

egeszsegugyi-dronA hír első hallásra meglepő. A kaliforniai nagyváros hatóságai előírták, hogy utcáin ezek a robotok ezentúl csak a kis gyalogos forgalmú, ipari kerületekben mozoghatnak. Akkor is lámpával, hangjelzéssel és szavatossági biztosítással, beleértve az okozott balesetek áldozatainak betegbiztosítását is.

Azaz –legalábbis egyelőre – eltűnnek a belvárosi utcákról a népszerű étel-kézbesítő robotok. Azok megálltak az adott címnél, a rendelő beütötte a kódot, kivette az élelmet, majd a gép tovább haladt. Nyomában persze „felügyelőjével”, aki a távirányítóval szükség esetén bármikor be tud avatkozni a robot mozgásába.

A város vezetői azonban úgy találták (feltehetően nem egészen alaptalanul) hogy a jövő nem a mai helyzet, amikor minden robothoz ember is jár. Hanem az újításnak akkor van értelme, ha egy sor robotot egy ember irányít, a központból.

A mezőgazdaságban mindenhova permetezik a gyom- és rovarirtó szereket, oda is, ahova nem kellene. Ezért fejlesztenek ki rezisztenciát a kórokozók. Aminek a következménye: még több permetezés, hogy hasson a kemikália. Ördögi kör. De új modell van születőben. Robotika, alakfelismerő szoftver és mesterséges intelligencia az agráriumban.

Ezt pedig veszélyesnek találták, lévén, hogy a gépek nem az úttesten, hanem a járdán haladnak. Ott pedig bármi történhet, gyerekek, kutyák-macskák, részegek bukkanhatnak fel – s ha még egy érzéketlen gép is megjelenik, könnyen kész a baleset.

Az amerikai sajtó nem sok megértéssel kommentálja San Francisco illetékeseinek döntését, mondván: másutt, mint például Idaho és Virginia államban, üdvözölték a szállító robotok megjelenését és gondoskodnak azok engedélyezéséről, működésük szabályozásáról.
Így igencsak furcsa, hogy ezt éppen a Silicon Valley szomszédságában látják másként.