hirdetés

Olcsón megússza a VW. A németek alkut kötöttek Amerikában, hogy csituljon a botrány. Így elvi megállapodást kötött a Volkswagen  az USA-ban a dízelbotrány rendezéséről.

VW Budd

Megerősítette a VW, hogy a dízeltémával összefüggésben a szövetségi kereskedelmi felügyelet közreműködésével elvi megállapodásra jutott az igazságügyi minisztériummal, a szövetségi környezetvédelmi hatósággal  és a Kalifornia állami környezetvédelmi hatósággal.

Ezt a megegyezést a következő hetekben az igazságügyi tárcával és a szövetségi kereskedelmi felügyelettel közösen olyan megállapodásokká formálják, amelyekben a társaság kötelezettségeket vállal az ügy lezárásáért cserébe, de nem ismeri el, hogy hibázott.

A szűkszavú közleményben hozzátették, hogy a cég az ellene egy San Franciscó-i bíróságon indított gyűjtőper ügyében egyetértésre jutott az érdekelt felekkel egy peren kívüli megállapodás fő vonalairól. Az USA-ban formálódó megállapodásoknak nincsenek jogi következményei az Egyesült Államokon kívül – áll még a közleményben.

Német sajtójelentések szerint Charles Breyer szövetségi bíró közölte, hogy a tervezett megállapodás alapján a VW a tulajdonos igénye szerint vagy megjavítja vagy visszavásárolja a dízelbotrányban érintett autókat, és számottevő kártérítést ad a tulajdonosnak. A VW továbbá a csalás révén keletkezett környezeti károk ellensúlyozására befizet majd egy környezetvédelmi alapba. A részleteket június 21-ig kell kidolgozni, így azt is, hogy miként lehet megjavítani az érintett 580 ezer autót.

Azt még nem tudni, hogy a megállapodás mennyi pénzbe kerül majd a VW-nek. A Die Welt című német lap szerdán azt írta, hogy a VW autónként ötezer dollárt fizet a tulajdonosoknak. A cég ezt nem erősítette meg, és a ZDF német országos köztelevízió szerint más összegekről is hallani.

Egyelőre az sem világos, hogy az Amerikában kidolgozandó megállapodás alkalmazható-e majd máshol. Mindenesetre a német fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetsége (VZBV) az elvi egyezség hírére reagálva közölte, hogy nem lenne elfogadható, ha a VW nagyvonalúbb lenne az amerikai vásárlókkal, mint a németekkel.

A dízelbotrány azzal kezdődött, hogy az EPA tavaly szeptemberben megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásról szóló amerikai előírások. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

(Fotó: illusztráció)