hirdetés

Az átlagember szemszögéből nézve is leszögezhető talán, hogy sajnos nagyobb lett az esélye annak, hogy fegyveres támadás vagy merénylet áldozatává váljon. Kerülhet kereszttűzbe itthon és külföldön, lehet áldozata vagy részese egy fegyveres rablótámadásnak, jármű-, illetve repülőgép-eltérítésnek, de akár robbantásos merényletnek is. Extrém időjárási helyzettel, földrengéssel, szökőárral, viharokkal és esőzésekkel is találkozhat távoli utazásai során, de akár itthon is. Mi a teendő egy extrém időjárási helyzetben? Megelőzhető, illetve túlélhető egy fegyveres támadás? Ezekre ad választ Horváth Sándor exkommandós, a Baptista Szeretetszolgálat biztonsági szakértője, akivel túlélheti az extrém helyzeteket. IV. részünk arról szól, miként éljünk túl egy fegyveres támadást.
isztambuli robbantásÖnvédelem
Stabil alapállás, pozíció/ Egyensúlyban

Tanulmányaiból ismerheti azt a fizikai alaptételt, hogy a két pont között a legrövidebb út az egyenes. Ez a tétel igaz a küzdősportokban alkalmazott ütésekre és rúgásokra is, ezért az egyenesen végrehajtott támadótechnikák ereje nagyobb, mint a körívesen végrehajtottaké. Önvédelmi szempontból mi következik ebből? Amennyiben csökkenteni szeretné az esélyét annak, hogy egyenesen végrehajtott támadótechnikát alkalmazzanak ön ellen, akkor mindig tartson megfelelő távolságot az önnel szemben állótól. Figyeljen a helyes alapállásra és a pozíciójára az adott szituációban. A helyes alapállás körülbelül csípőszéles és egy vállhosszú. A felsőtest negyvenöt fokban elfordul. Ezzel az a cél, hogy csökkentse a támadható testfelület nagyságát és védelmet nyújtson érzékenyebb testrészeinek (belső szerveinek). A térdei ne egyenesen, nyújtott (feszített) állapotban, hanem enyhén hajlítva legyenek. Gondoljon bele abba, hogy egy váratlan támadás esetén, ha hirtelen el kell mozdulnia (minden másodperc, illetve a másodperc töredéke is számíthat), akkor a feszített lábakat be kell hajlítania, mielőtt mozdulni tudna. A helyes alapállásból igen gyorsan át tud váltani úgynevezett harci (támadó – védekező) állásba, amikor a térdeit jobban be kell hajlítania, a lábait egy kicsit szétcsúsztatnia, és lejjebb engedi a testközéppontját, a kezeit pedig felemeli vállmagasságba a fej mellé. A felsőteste marad kb. 45%-ban elfordítva, a test tömege pedig 50-50%-ban oszlik szét a lábain. Ebből az állásból igen könnyen kivitelezhetőek a szükséges támadó- vagy védekezőtechnikák akár kézzel vagy lábbal is, és gyorsan elmozoghat, kitérhet a támadás elől, ha szükséges.

Egyensúlyban

Bármilyen alaptechnikát szeretne kivitelezni (ütéseket, rúgásokat, dobásokat stb.) a stabil egyensúlyi helyzet megőrzése alapvető fontosságú. A másik oldalról viszont ahhoz, hogy az ellenfelét le tudja vinni a földre, először egyensúlyvesztési pozícióba kell őt hoznia. Mindvégig mentális és fizikai kontroll alatt kell tartania a saját testét és szellemét, valamint kontroll alatt tartania az ellenfelet is. A test egyensúlyban tartása talán az egyik legfontosabb elv bármely küzdősportnál, de talán bármely olyan sportnál, ahol fizikai erőkifejtéssel lehet érvényesülni. A testsúlyközéppont a testnek az a pontja, ahonnan a testtömeg egyenlő mértékben oszlik szét: ez a pont az alhas tájékán található (nőknél egy kicsit lejjebb). A különböző testmozgások, lépések ebből a pontból kiindulva működnek a legoptimálisabban. Minden esetben két alapvető részből állnak a küzdőtechnikák: a testsúlyközéppont megfelelő alkalmazása (kontrollálása), a kiválasztott ütés, rúgás, védekezőtechnika alkalmazása. Ön csak egy megfelelő egyensúlyban levő pozícióból képes nagy erőkifejtésre. Mindig ügyeljen arra, hogy a testsúlyközéppontját megfelelően tartsa.

(Fotó: archív, Isztambul)