hirdetés

Nagy a baj a Volánnal. Sokak szerint úgy tűnik mintha épp azt akarnák sokan , hogy az országot behálózó buszközlekedés bedőljön. Most a létszámhiány okoz gondot, ami miatt hamarosan leállhatnak a buszok, s ez egyértelműen a kormány felelőssége – állítja a Közúti Közlekedési Szakszervezet.  

volánbusz

Mint ismeretes Lázár János a július eleji Kormányinfón azt mondta, akár meg is szűnhetnek a „Volánok”, összevonhatják a MÁV-val. A KKSZ tiltakozik az összevonás ellen és béremelést követelnek. A szakszervezet szerint most létszámhiány miatt kongatják a vészharangot a MÁV-nál, a teherfuvarozóknál, s már náluk is a Volán társaságoknál is. A KKSZ azt írja, mintegy 18 ezer munkavállalója van a Volán társaságoknak és nagyon keveset keresnek a buszvezetők, ráadásul a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét is elevették a járművezetőktől.

A vasutasok a szakmából való elvándorlásra panaszkodnak, Wáberer György Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke mintegy 6500 sofőr hiányára hívta fel a figyelmet, miközben kiderült, a Volán társaságoknál már cégvezetés is elismeri, s „hangosan” kimondja: ha nem történik változás a képzésben és nem emelkednek a bérek, hamarosan nem lesz, aki vezesse a buszokat.

A szakszervezetet megdöbbentette a napokban Lázár János miniszter kijelentése, miszerint akár meg is szűnhetnek a „volánok”. Lázár János a július eleji Kormányinfón azt mondta , megszűnhetnek a Volán társaságok, „majd lesz helyettük a MÁV”.

A KKSZ szerint az nem jó érv a kormányzat részéről, hogy ha kevés a vasutas és kevés a buszvezető, akkor a két problémát egyetlen cégbe integrálva kisebb lesz a gond. A KKSZ ezek után nem érti, hogyan akarják a döntéshozók 2017. január 1-ei piacnyitás előtt versenyképes helyzetbe hozni a Közlekedési Központokat. Ezerkétszáz új busz is kellene úgy, hogy a járműbeszerzés még pályázati szakaszban sincs.

Döbbenetes, hogy miközben az illetékes minisztérium a Volán társaságok versenybe hozásáról beszél, Lázár János miniszter pedig a „megszüntetésről” nyilatkozik.

Magyarországon 24 Volán volt, megyénként általában egy, de néhol kettő vagy három. Az utóbbi években fokozatosan hét regionális szervezetbe vonták össze a cégeket.

Gyakorlatilag az egész országot behálózzák a Volán járataik, a háromezer körüli település közül tízes nagyságrendű az olyan, ahol nincs buszmegálló. A MÁV-Start ugyanakkor a települések mintegy egytizedét éri el, persze a lakosság zöme ezeken él.

A Volán társaságok tevékenységét aligha lehet fölszámolni, a magyar falvak zöme így közösségi közlekedés nélkül maradna – mondta Lázár János. Valamilyen szervezeti átalakítás persze bekövetkezhet, a mostani cégek eltűnhetnek, ha ez a kormányzati akarat. De persze ez csak az egyik lehetőség, más verziók is vannak, ahogy a miniszter is mondta.