hirdetés

A bíróság döntött sztrájkolhatnak a mozdonyvezetők, amit a Mozdonyvezetők Szakszervezete kezdeményezett a reálbérkereset-csökkenés miatt. A bírói verdikt nem jogerős. Mindenesetre úgy tűnik  március 10-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek a MÁV-nál a személy- és áruszállításban. Persze még lehet bízni a MÁV vezetésében, hátha tudnak valamiféle kompromisszumra jutni ez volna mindenki érdeke.

 

A 2021 júliusától érvényes hároméves bérmegállapodás alapján tavaly nem volt béremelés a MÁV-nál, helyette 200 ezer forint SZÉP-kártya juttatást kaptak a dolgozók, az idei évre 10 százalékos, a jövő évre 5 százalékos emelésben állapodtak meg. A MOSZ a MÁV-nál dolgozó mozdony- és motorvonatvezetők 80 százalékát képviseli – és ők bizony nincsenek megelégedve a bérmegállapodással, ezért is nem írta alá a szakszervezet tavaly a dokumentumot.

2021-ben 5,1 százalékos volt az éves átlagos infláció, és elmaradt a fizetésemelés, a nyilvánvaló reálkereset-csökkenést a MOSZ szerint kompenzálnia kell a munkáltatónak. A MÁV azonban az igényt nem tartja indokoltnak, tárgyalni sem akar róla, a sztrájk bejelentését megelőzően kötelező, december elejei kollektív munkaügyi vita is eredménytelen volt – vázolta a helyzetet Barsi.

A MÁV a sztrájkbejelentésre reagáló közleményében azt írta, van olyan szakszervezet, amely szerint a MOSZ akciója elsősorban a zavarkeltés, illetve hogy a kollektív szerződést megkötő szakszervezetek lezártnak tekintik a 2021–2022-es bértárgyalásokat. Ez furcsának tűnhet, de van rá magyarázat.

Igaz a MÁV állítása, miszerint az elmúlt öt évben a mozdonyvezetők fizetése átlagosan összesen 60 százalékkal emelkedett, de közben a nemzetgazdasági átlagkereset gyorsabban, akár 70 százalékkal is nőhetett – érvelt Barsi Balázs.

A KSH jelentése is ezt látszik erősíteni: az átlagkereset bruttó 263 200 forint volt 2016-ban, a legfrissebb, tavaly január-novemberi adat 433 800 forint. Ez 64 százalékos emelkedést jelent, és ha hozzávesszük, hogy az év végi jutalmak megtolják az éves átlagot, akkor ennél magasabbra jöhet ki az ötéves átlagkereset-növekedés.A stratégiai munkakörök közül a mozdonyvezetők kapták az egyik legkevesebb emelést 2016 óta – emelte ki az elnök.

A MÁV közleményéből is ez derül ki: a cégcsoportnál 2016 óta átlagban 65 százalékkal nőttek a bérek, ezen belül a felsővezeték-szerelőké mintegy 80, a kocsivizsgálóké 93, míg az autóbuszvezetőké 77 százalékkal emelkedett átlagban.

Barsi Balázs ugyanakkor nem érti, hogyha olyan jó juttatási csomagot kaptak a vasutasok, akkor miért van még mindig jelentős létszámhiány.

A mozdonyvezetők átlagfizetése a szakszervezeti vezető szerint 2021-ben bruttó 703 ezer, a megelőző évben pedig bruttó 714 ezer forint volt. Ez úgy történhetett, hogy 2020-ban többet túlóráztathatták a mozdonyvezetőket, mint tavaly.

A 700 ezer forintot onnan érdemes nézni, hogy más vasutaknál mennyit lehet keresni. Magyarországon mintegy 50 cégnél foglalkoztatnak mozdonyvezetőket, ebből a MOSZ-nak 46 vasúttársaságnál vannak tagjai, így van rálátása a piacra. A MÁV-nál elérhető keresetek a középmezőnybe sorolhatók, számos piaci cégnél 20-30, de akár 40 százalékkal is többet kereshetnek a masiniszták, mint az állami vállalatnál, és ennél is nagyobb a szakadék, ha az alapkereseteket vetjük össze – mondta a MOSZ elnöke.

A MÁV-nál továbbra is jelentős a létszámhiány, ebből fakadóan a mozdonyvezetők leterheltsége is nagy. Megdolgoznak a 13. és a 14. havi bérért is, átlagban évi 200 óra fölötti a túlóra fejenként, egyre stresszesebb a mozdonyvezetői munka – tette hozzá.

( Predrag M.)