hirdetés

Lassan Magyarországon is elindulhat a Budapest-Belgrád vasút építése. Délvidéken már kész van a határig minden, mi le vagyunk maradva. Úgy tudni a magyar szakaszon több ingatlant is ki kell sajátítani és házakat is kell bontani majd. Közel 30 ingatlant érint a kisajátítás.

 

Úgy tudni június végén és július elején zsinórban rendezik a Budapest-Kelebia vonal első kisajátítási tárgyalásait. Az első körben legalább két tucat tárgyalás várható, amelyek rétet, szántót és lakóházat is magukba foglalnak. A vasútépítési projekt megvalósítása 2173 ingatlant érint, ebből 186 „idegen”, ezeket kisajátítással kell megszerezni.
Mivel a vasútvonal fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánították, az állam nevében eljáró MÁV Zrt. kisajátítási kérelmére 8 napon belül elidegenítési tilalmat jegyeznek be az érintett ingatlanra. Ezután kijelölik az ingatlan értékét meghatározó szakértőt, amely elkészíti szakvéleményét, azt megküldik az érintetteknek, majd jöhet a tárgyalás.

Pest megyében eddig legalább két tucat ingatlan esetében indítottak eljárást, ezek több mint felénél már a tárgyalási napot is kitűzték. Úgy tudni az állam többségében csak az ingatlanok egy részére tart igényt, a korábbi tapasztalatok alapján pedig az állami cégek által felkért és fizetett ingatlanszakértők a piacinál jóval alacsonyabb ingatlanértéket állapítanak meg, a bíróságok pedig hajlamosak ezeket a szakvéleményeket felülvizsgálat nélkül elfogadni.

Az államközi szerződéssel védett, jelenlegi árfolyamon nettó 800 milliárd forintos költségvetésű Budapest(Soroksár)-Kelebia vasútvonalat egyedüli pályázóként a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, felcsúti székhelyű RM International Zrt. nyert el a China Railway Magyarország Kft.-vel konzorciumban, a beruházás dokumentumait és szerződéseit tíz évre titkosították.

További költséget jelent a Ferencváros-Soroksár közötti csaknem 7 kilométeres szakasz kivitelezése, amelyet 65 milliárdért végez el a kínai projektcég és a szintén Mészáros-érdekeltség V-Híd Zrt.

 

( Predrag M.)