hirdetés

A kisgyerekek akár havi 2000 forintot, míg a fogyatékkal élők egy ezrest fizethetnek regisztrációs díjként, ha tömegközlekedéssel akarnak utazni. De akik az agglomerációból járnak, azok az eddigi díjak ötszörösét is fizethetik, ha a kormány nem segíti ki a BKV-t. Nyilvánosságra került Budapest főpolgármesterének levele, amelyet Orbán Viktornak írt. Tarlós István a BKV miatt ragadott tollat, és a városvezető igen gyászos lehetőségeket írt arra az esetre, ha a kormány nem segít be a fővárosnak.

fényvillamos

A levelet a városháza eddig nem nagyon akarta elismerni, pedig az adatvédelmi hatóság megállapította, hogy tartalma közérdek miatt nyilvános.

Persze szerintünk nem véletlenül szivárgott ki, hisz ezzel is lehet némi nyomást gyakorolni a miniszterelnökre és a kormányra. Legalábbis a városházán sokan ezt hiszik vagy ezt vélik jónak.

Nos, a gyászos jövőképet leíró levélben szó esik benne az ingyen utazó gyerekek, nyugdíjasok és fogyatékkal élők havi 1000-2000 forintos regisztrációs díjáról, az agglomerációs jegyek, bérletek árának ötszörösére növeléséről.

A levélben (amit Tarlós mellett aláírt a helyettese, és négy kerületi polgármester is) a főpolgármester először az agglomerációs járatok finanszírozásáról ír, aminek az a lényege, hogy a fővárosnak csak határain belül kötelezettsége a járatok biztosítása, azon kívül nem. Mégis megteszi, de ezen tízmilliárd forintot bukik, és ezt már nem tudja kifizetni. Ezért Tarlós szerint az állam vagy átveszi ezeket a járatokat, főleg a HÉV-eket, vagy fizet. Ha egyik sem történik meg, akkor az agglomerációs jegyek, bérletek árát ötszörösre kell növelni, hogy ne alakuljon ki hiány. (A BKV éves agglomerációs pluszköltsége 15,9 milliárd forint, 4,2 milliárd jön vissza bevételből. Ebben már benne van az agglomerációs települések összesen 635 millió forintos befizetése is, amit amúgy 20-szorosára kellene emelni a levél szerint.)

A BKV hiányának másik forrása az ingyen utazók (100 ezer 6 év alatti gyerek, 324 ezer 65 év feletti nyugdíjas, 120 ezer fogyatékkal élő) utaztatása. Ezek az éves utazások 12 százalékát teszik ki. Az államnak kötelessége lenne kifizetni ezeknek az utazások után az árkiegészítést, mégis 9,3 milliárd forinttal kevesebbet kap érte a főváros, mint járna. Ha az állam nem fedezi ezt a költséget, arra az esetre a főváros egy olyan megoldást dolgozott ki, ami szerint az érintetteknek havi egyszeri 1000-2000 forintos regisztrációs díjat kellene befizetniük.