hirdetés

Napjainkban egyre többet hallunk arról, hogy alig kartávolságnyira van tőlünk a virtuális világot valósággá konvertáló technológiai újítás. Már közel két évtizeddel ezelőtt is voltak próbálkozások új, virtuális élet ígéretét hozta el a kétezres évek elején egy San Franciscó-i cég, a Second Life, azonban a várva várt siker akkoriban elmaradt.

 

A 2020-as évekre fordulva egyre több figyelem övezi újra a metaverzumokat, a digitális mogulok pedig egyre nagyobb tétekben fogadnak az új technológia sikerére. Miben különböznek majd a mostani metaverzumok elődeiktől, és valóban akkora sikerük lesz, mint ahogy azt állítják?

Jelenleg is szárnyalnak a metaverzumok

Valójában már most is az életünk egy nagyobb részét a digitális térben töltjük, csak egyelőre leginkább web 2.0 felületeken, okostelefonok, laptopok és PC eszközök segítségével. A z és alfa generáció tagjai már most is naponta órákat töltenek egy-egy metaverzum tagjaként, ahol találkoznak, beszélgetnek barátaikkal a virtuális térben. A mostani, még webkettes metaverzumok közé tartozik például a Roblox, a Minecraft vagy a Fortnite is, ahol a fiatalabb generáció számára közel azonos közösségi élményt képesek nyújtani az online játékok, mint a valóságos, fizikai világ.

A koronavírus-járvány megjelenése a digitális piacot is teljes egészében átformálta. A pandémiás időszak alatt a fiatalok szemében egyre jobban elmosódott a határ a digitális és fizikai világ között, hiszen a járvány miatt számos rendezvénynek – például Travis Scott koncertjének – adtak otthont az online közösségi terek.

Nagy port kavart a Facebook Metája

A nemrégiben Mark Zuckerberg által bejelentett, a Facebook saját metaverzuma, a Meta, nagy port kavart a világsajtóban. Zuckerberg célja, hogy az elkövetkezendő öt évben a közösségi média hálózatot egy olyan virtuális térré formálja át, ahol a felhasználók virtuálisan játszhatnak, dolgozhatnak, beszélgethetnek VR headsetek segítségével, azaz életük több területét egyesíthetik az online világban. Zuckerberg szerint az emberek online jelenléte abban fog megváltozni, hogy már nem csak egyszerűen tartalmat fogyasztanak a digitális világban, hanem “bele is kerülnek”.

Nem csupán Virtual Reality-ről van szó

Már évekkel ezelőtt is számos online játék elérhető volt VR-headsetre készült verzióban, amely segítségével a felhasználók nem csak kívülről, hanem belülről is megtapasztalhatták a digitális teret. Ezzel szemben a jelenlegi metaverzumokat már úgy tervezik, hogy sokkal szélesebb közönség kapcsolódhasson be a kiterjesztett világba, úgynevezett AR-headseteken vagy okosszemüvegeken keresztül, de akár számítógépekkel és okostelefonokkal is.

Ha megállunk egy pillanatra, akkor eddig még csak filmekben látott, új technológia kibontakozásának lehetünk szemtanúi, hiszen a kiterjesztett valóságnak is nevezett AR a virtuális valóságot egy szinttel feljebb emeli, mert a digitális környezetet a valódi világra vetíti rá. Azt, hogy mikor tevődhet át mindennapi életünk a metaverzumok világába, még korai megmondani. Számos etikai és technológiai korláttal állnak szemben a fejlesztő cégek, amelyekre megoldást kell találni, ám a legtöbben úgy vélik, hogy hosszú távon ez lehet az okostelefonok jövője, ahol az internet egy újabb izgalmas réteggel bővítheti a fizikai világot.

Forrás: Rackhost.hu