hirdetés

Már évezredek óta ismert a jeges fürdő jótékony hatása, azonban napjainkban egyre inkább előtérbe került az élsport területén az edzések kiegészítéseként. A hatékonyabb regeneráció elősegítése érdekében sokan alkalmazzák a hidegterápiát, mivel ennek köszönhetően felgyorsulhatnak az építőfolyamatok, és sokkal könnyebben térhet vissza a sportoló a küzdőtérre, hogy bizonyítsa rátermettségét. Első hallásra és még ránézésre is igen embert próbálónak és kegyetlen eljárásnak tűnhet, azonban ezen kellemetlenségek ellenére is megéri kiállni a szenvedést? Érdemes kipróbálni a jeges fürdőt?

 

Melyek a jeges fürdő alapjai?

Számos tudományos kutatás foglalkozott már a hidegfürdő élettani hatásaival és próbálták bizonyítani a módszer hatékonyságát vagy épp ellenkezőleg, azonban még nem született teljes mértékig megbízható válasz a témában.

Rengeteg különböző kultúrában a hagyomány részét képezi a jeges fürdőzés, azonban sok esetben előtte szauna segítségével hevítik fel a testüket – mint a finnek vagy a svédek is. A jeges fürdő mögött azonban bizonyított elméleti háttér áll, mivel a kemény sportolás hatására a test izomrostjaiban mikroszakadások jönnek létre, amely okozza az úgynevezett izomláz érzését is, de az ebből való felépülést követően még erősebbé válnak.

Az ilyen jellegű sérülések regenerációját a hideg vizes fürdő gyorsítja, mivel számos bizonyított pozitív hatása ismert. Hideg hatására a véredények összehúzódnak, ennek következményeképpen az összegyűlt és felesleges salakanyag kikerül a szervezetből. Mindemellett segít csökkenteni a duzzanatokat, a gyulladásokat, és megindítja a metabolikus aktivitást. Az emberi szervezet drasztikus lehűlését követően ismételten felmelegszik, így fokozódik a véráramlás és a vérkeringés egyaránt. Ennek hatásaként erősödik a szív- és az érrendszer, az immunrendszer és a bőr. Testileg és szellemileg egyaránt frissítő és felüdítő hatása lehet.

Milyen negatív hatásai lehetnek?

A pozitív hatások mellett azonban pár negatív tényezővel is számolni érdemes. Előzetes felmérés szükséges ahhoz, hogy nyugodt szívvel hideg vízbe mártózz, mivel számos egészségügyi probléma mellett nem ajánlatos kipróbálnod a hideg fürdőzést.

Amennyiben szív- és érrendszeri megbetegedéssel, agyi keringési zavarral, magas vérnyomással, légúti megbetegedéssel vagy alsó végtagi érszűkületes betegséggel rendelkezel, akkor mindenképp konzultálj előtte orvosoddal. Enyhébb és kevésbé enyhe esetekben fájdalmas, kellemetlen érzéssel társulhat, légzési nehézségeket okozhat a fürdő.

Amennyiben túl hosszú ideig tartózkodsz benne, kihűlést, keringési elégtelenséget, szélsőséges esetben pedig fagyást okozhat. Bizonyos betegségek esetében hirtelen halálozáshoz is vezethet – mint szívrendszeri vagy légzőrendszeri problémáknál -, úgyhogy nem szabad félvállról venned az elővigyázatosságot.

Amennyiben szeretnél többet megtudni a jeges fürdő hatásairól és folyamatáról, akkor keresd fel a SamanSport.hu weboldalát.